• 1
  • 2
2010-06-05, 14:08
Medlem
Ett nytt Svenskt parti där i grunden vi utgår från att dessa hörnpelare är det viktigaste.

Bekostas av staten:
- Försvaret & polis
- Sjukvården
- Skolor & utbildning universitet
- Äldreomsorg

Att minska/ta bort:
- EU ( Miljarder försvinner till EU, och Sverige har sedan EU alltid förlorat pengar)
- Reglera & omstrukturera bidrag & invandring ( Miljard bidrag försvinner varje år till asyl sökande som ändå inte får stanna i Sverige)
- Sänka skatt för egenföretagare & större företag ( Nuvarande situationen är skatte fiffel, alla företag gör det. Minska moms & hjälp företag att växa inte tvärtom.
- Ta bort kommunal skatt.

Moderaterna tror inte på arbetslöshet för att de redan har pengar, men för vanliga Svensson som inte har det så torrt så är a-kassan ett säkerhets nät.
De vill sänka skatterna pga av det gynnar de rika.

Socialdemokraterna tror att lösningen är att beskatta de rika & företag hårdare och höja skatten för att fylla mellanskillnaden.

Vars finns det pengar att hämta?

Idéer:

1. Sammarbeta med kyrkan, där finns det mängder med pengar som kan användas.

2. Att beskatta & legalisera marijuana (Kan vara hög moms, upp till 50%.
10% går till sjukvården och 10% går till polisen, 10% till drogföreläsningar och resten till staten.) Istället för att kämpa emot en ofarlig drog så utnyttja situationen och minska brottsligheten.

3. Läkemedelsföretag öka moms & ge pengar till sjukvården och resten till staten.

4. Sänk kostnaden att importera varor, men lägg till moms för export av varor.

5. Kriminal Vård & fängelse omvandlas till arbetes rehabilitering. Det är bevisat att fängelse rehabilitering inte fungerar utan att det ökar chansen att bli tungt kriminell. Istället för 24 timmars lugn och ro, så obligatorisk arbete varje dag där lönen är minimal och produktförsäljningen används till kriminalvården & polisen & staten. Arbeta av ditt straff istället för att rida på skattebetalarnas ryggar.

6. Öka moms för företag som importerar/exporterar bensin & olja, företag kan dra av på moms.

7. Minska arbetsgivaravgiften, mer arbeten ger mindre arbetslöshet.

Inkluderade saker som måste tas hand om:
- Öka studiestöd
- Fixa & omstrukturera A-kassan
- Försvaret
- Barnomsorg

Tankar & förslag, skulle du rösta på mitt parti?
Senast redigerad av citronkola 2010-06-05 kl. 14:16.
Citera
2010-06-05, 14:09
Medlem
Jrgens avatar
Näe.
Citera
2010-06-05, 14:10
Medlem
ivorytowers avatar
EU har fixat en jävla massa indirekta pengar till Sverige får du inte glömma.... Men i bidragsbalansen ligger vi minus ja.

Ökad moms på läkemedel, hur tänkte du nu? Detta är bara jobbigt för alla låginkomsttagare som har problem med redan dyra läkemedel, företagen själva däremot bryr sig inte ett dugg eftersom momsen ändå bara ska vidare till staten....
Citera
2010-06-05, 14:11
Medlem
lendrygghs avatar
Helt förbehållslöst och spontant säger jag ja. Jag skulle rösta på det partiet.
Citera
2010-06-05, 14:13
Bannlyst
Låter väl ganska bra, men a-kassan tycker jag borde bekostas till 100% av medlemmar och inte av stat.
Citera
2010-06-05, 14:13
Medlem
AtroCiouss avatar
Det är svårt att svara på om man skulle rösta på ditt parti, det krävs en helhetsbild på ett annat plan än en trådstart på fb.

Men jag kan tycka att du har en okej grund iaf.
Citera
2010-06-05, 14:14
Medlem
rumpanbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citronkola
4. Sänk kostnaden att importera varor, men lägg till moms för export av varor.

vänta vad!? detta är helt galet
Citera
2010-06-05, 14:16
Medlem
Chupacabras avatar
Du är ingen ekonom va?

För det första verkar du inte ha någon aning om hur moms fungerar, varken gällande ditt "förslag" på Cannabisskatten eller på din import/export- av olja/bensin-moms ("företag kan dra av på momsen, så höj den", vad har den då för effekt menar du?)

Att du sedan vill lägga på "moms" på export och minska kostnaden för import, det är ju rent självmord för vårt lands ekonomi…

Nej, jag tror inte någon människa som kan tänka längre än näsan räcker skulle rösta på ditt parti.
Citera
2010-06-05, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumpanbar

För tillfället är det endast moms inom EU, det är dock moms för import av vissa varor. Om du säljer till länder utan för EU så slipper du betala moms.

Pengar måste komma in någonstans om skatten ska sänkas.
Citera
2010-06-05, 14:19
Bannlyst
Citat:

Din punkt #4!

Reagerade på samma sak! Det är ju självmord, jag antar att TS menar motsatsen? Fast bäst är ändå en balans, det förstår ju vem som helst?!
Senast redigerad av Aragonien 2010-06-05 kl. 14:22. Anledning: Tillägg
Citera
2010-06-05, 14:20
Bannlyst
Citat:

Ja hur tänkte du där?? Låter som något Ohly skulle komma på....
Citera
2010-06-05, 14:26
Medlem
Trumpeters avatar
Vem ska samarbeta med kyrkan? Varifrån har du fått uppgiften om att det skulle finnas mycket pengar där? Dåligt underbyggt program.

Min röst får du inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in