[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ja vi har ju det och i rätt många fall visar det sig vara hörsägen, eller enstaka händelser som blåses upp och tas som exempel på en allmän samhällelig utveckling.
Ja klart det är enstaka händelser? Jag tycker inte man kan nonchalera det. Det blir ju bara värre och värre hela tiden. (med värre så menar jag på fler anpassningar till minoriteter).
Citat:
Till att börja med så finns det inget som tyder på att det var burka det handlade om. Vidare så är hela historien rätt oklar, med tanke på att allt utgår från ett blogginlägg skrivet på extremt usel svenska, av en minderårig person. Blogginlägget innehåller inga detaljer om händelsen, det är alltså mycket svårt att veta vad som överhuvudtaget hände.
Det är såvitt jag vet bara burka som har galler. Vilket nämndes i länken att det var.
http://generalbrock.files.wordpress....shr-burka1.jpg
http://www.evolvefish.com/fish/media/AfghanBurka.jpg
Jaså? jag tycker det framstår solkart.
http://muslimskafriskolan.blogspot.c...osexuella.html
Notera även;
Citat:
Bilder finns från klassens besök i den aktuella moskén.
Citat:
Det handlar alltså om en kommun som har arabisk folkmusik med på programmet och det skulle bevisa vad? Huruvida svensk folkmusik förekom under dagen är oklart, men det kan ju lika gärna vara så att det inte fanns någon som ville eller kunde framträda med svensk folkmusik. För ett problem är ju det massiva ointresset för att faktiskt utöva de svenska kulturtraditioner som nationalisterna säger sig vurma om, så till den grad faktiskt att man känner ett behov av att lagstadga om att göra dem obligatoriska. Hur många nationalister har en folkdräkt hemma? Hur många spelar svensk folkmusik?
Nej det handlar om flera kommuner, den jag länkade var ett exempel. Läste du ens sidan? Det förekommer inte bara arabisk folkmusik. Bara det är ju minst sagt befängt eftersom det är trots allt Sveriges nationaldag, inte Saudiarabiens.
Självklart finns det de som kunde framträda svensk folkmusik, var inte korkad. Det finns det varje år.
Du missar poängen, jag tror näst intill ingen nationalist har en folkdräkt hemma, dessa händelser är dock kränkande eftersom det spottar på våran kultur och symboler. Det handlar om principerna.
Citat:
"Shariadomstolen" är inte någon domstol i juridisk mening, den har ingen rättsskipande funktion i Sverige. Vad det handlar om är att det är en sammanslutning som tar på sig att "döma" i fall som rör muslimer. Det tycks primärt handla om familjemål och "domarna" (som alltså inte är några domar i juridisk mening) kan användas för att t.ex. en skilsmässa ska bli giltig i ett muslimskt land.
Att två parter frivilligt får låta en tredje person, utan formell juridisk makt, avgöra en tvistefråga är inget nytt eller unikt i svensk lagstiftning, det förekommer sannolikt inom alla västländer.
Det spelar ingen roll, det är ändå inte acceptabelt även om det bara påverkar muslimer. Att försvara sharia-lagar är ENBART sjukt. De som gör det kan fan inte veta vad sharia lagar är förnågot. Jag råder er att kolla upp det.
Dessutom gäller det att sätta stopp för det punkt. I andra länder ser det värre ut om den punkten. Uk är ett exempel
http://www.timesonline.co.uk/tol/com...cle4749183.ece
http://www.telegraph.co.uk/news/ukne...ity-wanes.html
Citat:
"Man" är i det här fallet knappast samhället eller någon officiell institution. I det första fallet, med flaggan, så handlar det om en grupp konstnärer från Konstfack, som gör vad konstnärer förmodligen har gjort sedan de första grottristningarna, nämligen försöker väcka debatt och provocera sin omgivning.
I det andra fallet så handlar det om Svenska Turistföreningen, som har utlyst en tävling för att ta fram nya folkdräkter.
Folkdräkterna är för övrigt inte något som är officiellt beslutat om, det handlar om dräkter som traditionellt använts runt om i landet, i olika områden och som bevarats. Bästa och enda sättet att bevara dem är att se till att fortsätta att använda dem. Har du någon folkdräkt från din hembygd?
Jag har aldrig påstått att det är nåt "officiellt beslutat" men att det finns organisationer som försöker är ju ett faktum och även detta kränkande mot våran kultur.
Notera även att jag skrev "direkt OCH indirekt" i mitt originalinlägg.
Citat:
Vi har som bekant religionsfrihet i Sverige, vilket innebär att även minoriteter har rätt att utöva sin tro, exempelvis genom att samla i sina kyrkobyggnader. Det finns rätt gott om katolska kyrkor i Sverige också, trots att det inte handlar om någon majoritet i Sverige.
Ja vi har religionsfrihet och folk får tro på islam bäst dom vill. Dock är det fel att bygga en massa moskéer för våra skattepengar. Vi snackar om byggnader här.
Lika fel som att det i dagsläget är att bygga en massa synagogor och kyrkor. Sverige är ett sekulärt samhälle.
Moskéer är dock det enda växande "påbygget" utav religiösa byggnader. Detta enbart för att tillfredsställa en minoritet som vår regering gladligen gör efter att ha böjt sig framåt och tagit emot. Det ska man sätta stopp för.