• 1
  • 2
2010-06-07, 15:41
Medlem
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/m...-las-1.1116681

Reinfeldt och Borg går ut och försvarar LAS, tvärtemot vad övriga allianspartier förespråkar. Har faktiskt väldigt svårt att tro att de faktiskt tycker LAS ska förvaras, med tanke på partiets egentliga ideologi. Jäpp, tycker det är taktiskt smart och kan mycket väl vinna över en och annan osäker sosse/miljöpartist, vilket inte kommer att skada alliansens chanser i valet. Jag tror att de har mer att vinna genom att locka dessa än de har att förlora genom att riskera stöta bort eventuella liberalt lagda röster, vem skulle dessa första på i så fall?

Men detta utspel ger onekligen en känga åt samarbetspartierna. (M) växer sig starkare, främst på bekostnad av (S), men övriga allianspartier har egentligen inget att vinna på detta, förutom kanske några (S)/(MP)-röster som går till alliansen, via moderaterna. I längden så har jag hemskt svårt att tro att (M) kommer att försvara LAS, som den är nu. LAS är helt enkelt oförenlig med allianspartiernas ideologier. Återigen, taktiskt smart av moderaterna, men jag kan inte låta bli att tycka att det är djävligt dålig stil... Man kunde ha skött detta på ett bättre sätt, utan att så splittring inom blocket.
Citera
2010-06-07, 15:56
Medlem
Fredrikb82s avatar
M har klart visat att de vill vara det nya S. Man kan nog placera M längst till vänster bland de borgerliga partierna.

LAS kan mycket väl försvinna under nästa mandatsperiod då M ännu inte sagt att LAS inte skall röras under nästa mandatperiod. Jag tror de kommer göra en stor rad reformer direkt efter valet. Likt de gjorde 2006. 2014 har folk vant sig och Alliansen vinner igen.
Citera
2010-06-07, 16:28
Medlem
Prometeuss avatar
De är ju ganska öppna med sin argumentation. De förväntar sig att BNP skulle öka och att ungdomsarbetslösheten skulle minska om man tog bort LAS, men anser att dessa förtjänster är för små i förhållande till den otrygghet som skulle uppstå.

Kan inte säga att jag håller med dock.
Citera
2010-06-07, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikb82
M har klart visat att de vill vara det nya S. Man kan nog placera M längst till vänster bland de borgerliga partierna.

Vet inte om jag håller med där. De vill åt S-väljarna, men jag tycker inte att de (förutom just detta uttalande) gått ifrån sin egen ideologi för att locka dessa. Snarare ser jag det som att de anpassat sin retorik mer till dem och fört fram sitt budskap med ett annorlunda språk. Som exempel så vill moderaterna vill fortfarande sänka skatterna för höginkomsttagare, men säger de det rakt ut så blir det inte många röster från övriga. Däremot är det bevisligen en långt mer framgångsrik strategi att tala om "arbetslinjen" samtidigt som man vill begränsa utgifter i form av ersättningar till de som inte jobbar.

Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
De är ju ganska öppna med sin argumentation. De förväntar sig att BNP skulle öka och att ungdomsarbetslösheten skulle minska om man tog bort LAS, men anser att dessa förtjänster är för små i förhållande till den otrygghet som skulle uppstå.

Kan inte säga att jag håller med dock.

De säger sig ha räknat på dessa siffror. Jag skulle vara väldigt nyfiken att ta en titt på de beräkningarna eftersom jag, precis som du, har lite svårt att hålla med om detta. Återstår att se om de beräkningarna visas upp för allmänheten, min gissning är att de inte gör det.
Citera
2010-06-07, 20:48
Medlem
Offsures avatar
Det är nog taktiskt effektivt av Alliansen. C håvar in de LAS-fientliga väljarna och M håller sig neutrala för att attrahera alla anti-Mona-sossar.

Det är inget man inte kunde förvänta sig. Det är trots allt ett politiskt parti vi talar om.
Citera
2010-06-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Det är inget man inte kunde förvänta sig. Det är trots allt ett politiskt parti vi talar om.

Touché.
Citera
2010-06-07, 21:43
Medlem
BRTs avatar
Citat:

Och, framför allt, den ökade arbetslöshet som skulle uppstå bland äldre människor. Då statistiken visar att ungdomar har det bra mycket lättare att ta sig in på arbetsmarknaden än äldre människor, och då Finanspolitiska rådet redan idag menar att en hög ungdomsarbetslöshet i relation till arbetslösheten bland äldre människor är att föredra (och att regeringen såväl som media fokuserat för mycket på just ungdomar), är det inte så svårt att förstå - rent ekonomiskt.

Så länge vi bygger vårt samhälle på en modell som går ut på att människor med arbeten försörjer människor som saknar dem, och så länge äldre har så pass mycket svårare att hitta nya anställningar än ungdomar har, är turordningsreglerna som LAS (delvis) innebär troligtvis något som behövs för att inte förvärra långtidsarbetslöshetssituationen i landet, och lägga en ännu tyngre börda på skattebetalarna. Även om LAS är ett ingrepp i marknaden går det inte kategoriskt att ta avstånd från lagen, så länge resten av ekonomin också är uppbyggd kring ingrepp i marknaden, i min mening. Ska LAS bort krävs också en mängd andra reformer av den ekonomiska politiken, vilket det känns som att moderaterna förstått (Reinfeldt kommenterade ju t.ex. just den samhällsekonomiska faran med att ha en allt för stor arbetslöshet bland äldre människor) - till skillnad från andra borgerliga partier.

Det är alltså inte bara anställningstryggheten moderaterna ser som positivt med LAS, utan även - åtminstone på kort sikt - den stabilitet det ger ekonomin genom att lagen hjälper till att hålla äldre arbetskraft kvar på arbetsmarknaden. Rätt eller fel, rent moraliskt eller ideologiskt - men samhällsekonomiskt känns det som en ansvarsfull politik, där man också lyssnat till vad Finanspolitiska rådet haft att säga i frågan.
Citera
2010-06-07, 21:46
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcelSas
Reinfeldt och Borg går ut och försvarar LAS, tvärtemot vad övriga allianspartier förespråkar. Har faktiskt väldigt svårt att tro att de faktiskt tycker LAS ska förvaras, med tanke på partiets egentliga ideologi.

Det är 2010 nu, pragmatism gäller! Ideologier är fett 1900-tal
Citera
2010-06-08, 01:52
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Och, framför allt, den ökade arbetslöshet som skulle uppstå bland äldre människor. Då statistiken visar att ungdomar har det bra mycket lättare att ta sig in på arbetsmarknaden än äldre människor, och då Finanspolitiska rådet redan idag menar att en hög ungdomsarbetslöshet i relation till arbetslösheten bland äldre människor är att föredra (och att regeringen såväl som media fokuserat för mycket på just ungdomar), är det inte så svårt att förstå - rent ekonomiskt.

Utöver det så vill ju iofs moderaterna även utöka tiden för provanställning (dvs anställningar där LAS turordningsregler inte gäller) från 6 månader till ett år, vilket ju bör få arbetsgivare att "våga" anställa ungdomar utan att det går ut över den äldre arbetskraften. Det skulle jag, i dagsläget, tro är bättre än att slopa LAS för hela arbetskraften - kanske inte moraliskt eller ideologiskt, men ekonomiskt och realpolitiskt. Jag brukar inte vara speciellt imponerad över moderaternas strategier överlag, men om de vill försvaga LAS och samtidigt inte göra för stor samhällsekonomisk skada tror jag det här är en smart väg att gå. Centerns lite mer galna förslag får man nog se för vad de är; ett "titta-på-mig!"-skrik från ett parti nära 4%-spärren, som inte riktigt vet vad de ska ta sig till.
Citera
2010-06-08, 03:36
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
De förväntar sig att BNP skulle öka och att ungdomsarbetslösheten skulle minska om man tog bort LAS
Och detta är alltså inte skäl nog att ta bort den?
Citera
2010-06-08, 06:23
Medlem
cenobites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Utöver det så vill ju iofs moderaterna även utöka tiden för provanställning (dvs anställningar där LAS turordningsregler inte gäller) från 6 månader till ett år, vilket ju bör få arbetsgivare att "våga" anställa ungdomar utan att det går ut över den äldre arbetskraften.
Detta gör varken till eller från. Om man inte vet om en person är "lämplig" att anställa efter 6 månader så vet man inte det efter 12 månader heller. Anledningen att arbetsgivare inte gillar LAS är att de inte enkelt kan göra sig av med 50-65 åringar som inte längre är lika effektiva som de var när de anstäldes för 30 år sen.
Citera
2010-06-08, 09:43
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
De förväntar sig att BNP skulle öka och att ungdomsarbetslösheten skulle minska om man tog bort LAS, men anser att dessa förtjänster är för små i förhållande till den otrygghet som skulle uppstå.
"Tryggheten som uppstår när man kan missköta sitt jobb utan att få sparken." Det låter som en blivande Facebooksida

Själv skulle jag nog känna mig tryggare om jag visste att man lätt kunde hitta ett nytt jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in