• 1
  • 2
2010-06-20, 10:35
Medlem
ZhongNanHais avatar
kinesiska yuanen r knuten till dollarn.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...te_4891779.svd

vad r fr och nackdelarna med det?

en frdel r sklart frutsgbarheten i att amerikaner har konstant billigt pris p kinesisk export. Andra frdelar r stabilitet, men det gller mest bananrepubliker som brukar gra liknande saker eftersom deras egen ekonomi r s liten och instabil.

en nackdel r vl att det begrnsar deras egen penningpolitik eller?

fler saker?

vad gr att fler lnder inte gr shr? beror det p att andra lnder inte r lika beroende av sin export och av en specifik handelspartner och prioriterar intern penningpolitik fre?
Citera
2010-06-20, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
kinesiska yuanen r knuten till dollarn.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...te_4891779.svd

vad r fr och nackdelarna med det?

en frdel r sklart frutsgbarheten i att amerikaner har konstant billigt pris p kinesisk export. Andra frdelar r stabilitet, men det gller mest bananrepubliker som brukar gra liknande saker eftersom deras egen ekonomi r s liten och instabil.

en nackdel r vl att det begrnsar deras egen penningpolitik eller?

fler saker?

vad gr att fler lnder inte gr shr? beror det p att andra lnder inte r lika beroende av sin export och av en specifik handelspartner och prioriterar intern penningpolitik fre?
Frdelen fr alla inblandade i handel (import/export) r att s lnge affren grs i USD vet dom precis vad dom skall betala eller fr betalt.

Ngon annan nmnvrd betydelse har det inte.

Nu tror jag att Kinas export till Europa r strre n den till USA s det handlar inte primrt om ngon export till USA. Dock grs de flesta affrer upp i USD ven om det r export till andra lnder n USA.

Dock tror jag Kina kommer att ndra s att renminbin viktas mot en korg med valutor. Det har iaf talats om det. Det skulle motiveras med att fler affrer grs upp i andra valutor n USD.

Under 2000-talet viktade man upp renminbi mot USD. Sklet skulle jag sga var att det stora infldet av USD kade p penningmngden i Kina fr mycket, och man fick problem med inflation.
Citera
2010-06-20, 13:05
Medlem
Lommis avatar
En nackdel r att Yuanen ofta anses vara fr lgt vrderad vilket gynnar Kinas exportindustri p bekostnad av andra lnders.

Snedvrider bytesbalansen mer n vad den varit annars.
Citera
2010-06-20, 14:36
Medlem
Fr det r synd om amerikanerna som fr kpa prylar frn kina extra billigt.
Citera
2010-06-20, 19:27
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skabbdegen
Fr det r synd om amerikanerna som fr kpa prylar frn kina extra billigt.

Sluta fjanta dig och tnk lngre n vad nsan rcker. Om du kan.
Citera
2010-06-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
En nackdel r att Yuanen ofta anses vara fr lgt vrderad vilket gynnar Kinas exportindustri p bekostnad av andra lnders.
Jag har frgat om hur det dr hnger ihop tidigare men n r det ingen som lyckats frklara det.

Om vi anlitar Flextronix eller ngon annan kontraktstillverkare och betalar 100 USD fr varje tillverkad enhet och dom importerar komponenter och rvaror fr 90 USD till sin fabrik i Kina, d fr dom 10 USD fr jobbet.
Om nu dessa 10 USD vxlas in i renminbi och gr till lner och annat s ser jag inte riktigt att kursen mot renminbi skulle ha ngon betydelse. Kina r att se som en black box map den interna valutan.

(Jag lste nyligen att lnerna stod fr 5% av kostnaderna om produkten tillverkades/monterades i Kina).
Citera
2010-06-20, 22:04
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag har frgat om hur det dr hnger ihop tidigare men n r det ingen som lyckats frklara det.

Om vi anlitar Flextronix eller ngon annan kontraktstillverkare och betalar 100 USD fr varje tillverkad enhet och dom importerar komponenter och rvaror fr 90 USD till sin fabrik i Kina, d fr dom 10 USD fr jobbet.
Om nu dessa 10 USD vxlas in i renminbi och gr till lner och annat s ser jag inte riktigt att kursen mot renminbi skulle ha ngon betydelse. Kina r att se som en black box map den interna valutan.

(Jag lste nyligen att lnerna stod fr 5% av kostnaderna om produkten tillverkades/monterades i Kina).

Kineserna fr lgre kpkraft.
Senast redigerad av Lommi 2010-06-20 kl. 22:09.
Citera
2010-06-20, 22:23
Medlem
Citat:
Kineserna fr lgre kpkraft.
Det frklarar inget. Hur fr dom lgre kpkraft?

Antag att en anstlld fr ln i renminbi fr motsvarande 100 USD. D kan denne kpa importerade varor fr motsvarande 100 USD. Var har vxelkursen betydelse?

(Dremot gller fljande: Om USA manipulerar sin valuta s kommer dom inte att kunna tillskansa sig frdelar mot Kina eftersom PBoC hller en fast vxelkurs mot USD).
Citera
2010-06-20, 22:31
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Det frklarar inget. Hur fr dom lgre kpkraft?

Antag att en anstlld fr ln i renminbi fr motsvarande 100 USD. D kan denne kpa importerade varor fr motsvarande 100 USD. Var har vxelkursen betydelse?

(Dremot gller fljande: Om USA manipulerar sin valuta s kommer dom inte att kunna tillskansa sig frdelar mot Kina eftersom PBoC hller en fast vxelkurs mot USD).

En kines fr 100 yuan i ln. Dessa 100 yuan motsvarar, sg, 50 USD med dagens kurser istllet fr, sg, 70 USD som yuanen varit vrd om Kina inte manipulerat sin valuta. ven om Kina skerligen frnekar detta och USA inte talar hgt om det.

Kinesen kan sledes bara importera varor vrda 50- och inte 70-dollar.
Senast redigerad av Lommi 2010-06-20 kl. 22:35.
Citera
2010-06-20, 23:11
Medlem
Citat:
En kines fr 100 yuan i ln. Dessa 100 yuan motsvarar, sg, 50 USD med dagens kurser istllet fr, sg, 70 USD som yuanen varit vrd om Kina inte manipulerat sin valuta. ven om Kina skerligen frnekar detta och USA inte talar hgt om det.

Kinesen kan sledes bara importera varor vrda 50- och inte 70-dollar.
Hm, jag tror du svarade lite fr fort dr.

Om du tar det jag skrev:
Citat:
och stoppar in frst den ena vxelkursen och sedan den andra, s kommer du att ha svrt att hitta ngon skillnad.

Dvs Flextronics fr en viss ersttning i USD. En del av den gr till ln t Nisse Kines. Nisse fr yuan fr 100 USD. Det spelar ingen roll vad vxelkursen r. Nisse kommer bara att kunna kpa importerade varor fr max 100 USD.
Citera
2010-06-21, 01:24
Medlem
Jag kan lgga till fljande fr den intresserade.

Frn mitten p 2005 anvnde PBoC en korg med valutor som RMB sattes mot. Frn mitten p 2008 nr det blev skakigt s plockade PBoC bort de andra valutorna ur korgen och behll bara USD.

Nu idag s plockar PBoC tillbaka de andra valutorna.
S nu stts RMB igen mot en korg av valutor.
Citera
2010-06-21, 10:51
Medlem
BrB_DnDs avatar
Citat:
Hm, jag tror du svarade lite fr fort dr.

Om du tar det jag skrev:

och stoppar in frst den ena vxelkursen och sedan den andra, s kommer du att ha svrt att hitta ngon skillnad.

Dvs Flextronics fr en viss ersttning i USD. En del av den gr till ln t Nisse Kines. Nisse fr yuan fr 100 USD. Det spelar ingen roll vad vxelkursen r. Nisse kommer bara att kunna kpa importerade varor fr max 100 USD.
Nja.
1. Med fast vxelkurs och Kina trycker ner sin valuta (genom kp av dollar) kommer fretag och medborgare f mindre fr sina pengar. Resultatet kommer bli ett stigande handelsbalansverskott.
2. Utan fast vxelkurs skulle Yuan stigit i vrde. Om Yuanen stiger i vrde s kan alla, fretag och medborgare, kpa mer fr sina pengar.

Vad r skillnaden mellan Nr.1 och Nr.2?
Skillnaden r att i nr1 tar staten pengar genom ett handelsbalansverskott. Pengar som egentligen skulle komma alla kineser till del. I Nr2 s kommer handelsbalansen att strva mot ett jmviktslge. D kommer valutan stiga och alla kinesers kpkraft kommer ka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in