2010-06-21, 23:25
Citat:
Nja, om PBoC har en fast kurs fr sina affrer s r den just fast. Valutan varken trycks ned eller dras upp.
Ursprungligen postat av BrB_DnD
Nja.
1. Med fast vxelkurs och Kina trycker ner sin valuta (genom kp av dollar) kommer fretag och medborgare f mindre fr sina pengar. Resultatet kommer bli ett stigande handelsbalansverskott.
1. Med fast vxelkurs och Kina trycker ner sin valuta (genom kp av dollar) kommer fretag och medborgare f mindre fr sina pengar. Resultatet kommer bli ett stigande handelsbalansverskott.
Nu har Kina lika mycket import som export. P rsbasis r det vl ett svagt verskott.
Man har mer export i USD och EUR, men import frn Australien, Taiwan, Korea och Japan.
Citat:
Varfr skulle den stiga i vrde?
2. Utan fast vxelkurs skulle Yuan stigit i vrde. Om Yuanen stiger i vrde s kan alla, fretag och medborgare, kpa mer fr sina pengar.
Skulle RMB vara helt flytande (vilket man egentligen skulle kunna sga att den r, eftersom den enda som gr strre affrer i RMB r PBoC), s skulle vl inget speciellt hnda. Vilka stora kapitalflden skulle driva den?
Citat:
Nja, vid ett verskott fr dom RMB istllet. Det kan vara praktiskt eftersom det r den valutan man anvnder internt.
Vad r skillnaden mellan Nr.1 och Nr.2?
Skillnaden r att i nr1 tar staten pengar genom ett handelsbalansverskott. Pengar som egentligen skulle komma alla kineser till del. I Nr2 s kommer handelsbalansen att strva mot ett jmviktslge. D kommer valutan stiga och alla kinesers kpkraft kommer ka.
Skillnaden r att i nr1 tar staten pengar genom ett handelsbalansverskott. Pengar som egentligen skulle komma alla kineser till del. I Nr2 s kommer handelsbalansen att strva mot ett jmviktslge. D kommer valutan stiga och alla kinesers kpkraft kommer ka.
Blir det dremot inflation s hller jag med om att det blir ett problem. Det kan dom dock ordna med hjda reservkrav eller hgre rnta. Och det senare tycker jag dom kan ha varit hrdare med.
Men med det marginella verskott i handlesbalans som nu rder har jag svrt att se att det skulle glla.
Det finns flera lnder som har verskott i handelsbalans utan att deras valuta far ivg.