• 1
  • 2
2010-06-21, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrB_DnD
Nja.
1. Med fast vxelkurs och Kina trycker ner sin valuta (genom kp av dollar) kommer fretag och medborgare f mindre fr sina pengar. Resultatet kommer bli ett stigande handelsbalansverskott.
Nja, om PBoC har en fast kurs fr sina affrer s r den just fast. Valutan varken trycks ned eller dras upp.
Nu har Kina lika mycket import som export. P rsbasis r det vl ett svagt verskott.
Man har mer export i USD och EUR, men import frn Australien, Taiwan, Korea och Japan.

Citat:
2. Utan fast vxelkurs skulle Yuan stigit i vrde. Om Yuanen stiger i vrde s kan alla, fretag och medborgare, kpa mer fr sina pengar.
Varfr skulle den stiga i vrde?
Skulle RMB vara helt flytande (vilket man egentligen skulle kunna sga att den r, eftersom den enda som gr strre affrer i RMB r PBoC), s skulle vl inget speciellt hnda. Vilka stora kapitalflden skulle driva den?

Citat:
Vad r skillnaden mellan Nr.1 och Nr.2?
Skillnaden r att i nr1 tar staten pengar genom ett handelsbalansverskott. Pengar som egentligen skulle komma alla kineser till del. I Nr2 s kommer handelsbalansen att strva mot ett jmviktslge. D kommer valutan stiga och alla kinesers kpkraft kommer ka.
Nja, vid ett verskott fr dom RMB istllet. Det kan vara praktiskt eftersom det r den valutan man anvnder internt.
Blir det dremot inflation s hller jag med om att det blir ett problem. Det kan dom dock ordna med hjda reservkrav eller hgre rnta. Och det senare tycker jag dom kan ha varit hrdare med.
Men med det marginella verskott i handlesbalans som nu rder har jag svrt att se att det skulle glla.
Det finns flera lnder som har verskott i handelsbalans utan att deras valuta far ivg.
Citera
2010-06-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
kinesiska yuanen r knuten till dollarn.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...te_4891779.svd

vad r fr och nackdelarna med det?

en frdel r sklart frutsgbarheten i att amerikaner har konstant billigt pris p kinesisk export. Andra frdelar r stabilitet, men det gller mest bananrepubliker som brukar gra liknande saker eftersom deras egen ekonomi r s liten och instabil.

en nackdel r vl att det begrnsar deras egen penningpolitik eller?

fler saker?

vad gr att fler lnder inte gr shr? beror det p att andra lnder inte r lika beroende av sin export och av en specifik handelspartner och prioriterar intern penningpolitik fre?

Ett mer allmn svar r son lyder:

Det finns tre villkor att vlja mellan, "Fri rrlighet av pengar" (bra fr tillvxt handel tlex.), "En fri penningpolitik" (bra fr en stabilare tillvxt t.ex.), "Fast vxelkurs"(bra fr handel och i sin tur tillvxt t.ex.)... Alla dessa r bra (p lng sikt om man ser det ngot frenklat)... Problemet r bara att man "aldrig" kan f alla dessa, man kan bara f tv. Vilka man vljer r vad man tror p, ta Sverige som exempel, vi har valt bort fast vxelkurs, fast vi har "fri rrlighet av pengar" och en "fri penningpolitik". Kina har valt bort "fri rrlighet av pengar", och har istllet makten att inneha en "fast vxelkurs" och en "fri penningpolitik". OBS.. att detta r en frenkling, ett land kan f alla tre om man t.ex. har en mycket stark valutareserv vilken kan hlla vxelkursen fast trots att penningpolitiken r "fri". Detta har dock visats si svrt historiskt....
Citera
2010-06-23, 23:21
Medlem
Mengerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Skulle RMB vara helt flytande (vilket man egentligen skulle kunna sga att den r, eftersom den enda som gr strre affrer i RMB r PBoC), s skulle vl inget speciellt hnda. Vilka stora kapitalflden skulle driva den?

Jag tror att kineserna skulle sluta vara nettokpare av dollar om man lt RMB:n flyta fritt. Varfr skulle de egentligen vilja fortstta ga en s pass ddsdmd valuta?

Med en frsvagad USD och strkt RMB kper man istllet rvaror (i syfte att exempelvis bygga upp infrastrukturen istllet fr att samla p treasuries). I ett sdant scenario tror jag att rvaror kommer att g mycket starkt relativt andra tillgngsslag (i synnerhet delmetaller, men i viss mn kommer man att kompensera fr USA:s minskade kpstyrka betrffande exempelvis industriella metaller och olja).

Fast detta skulle frsts kunna hindras av en mer allmn avmattning i Kina, vilket inte r helt omjligt.
Citera
2010-06-24, 12:08
Medlem
Citat:
Nja, om PBoC har en fast kurs fr sina affrer s r den just fast. Valutan varken trycks ned eller dras upp.
Nu har Kina lika mycket import som export. P rsbasis r det vl ett svagt verskott.
Man har mer export i USD och EUR, men import frn Australien, Taiwan, Korea och Japan.

Den skulle stiga fr att Kina har hgre rnta n USD. Den hgre rntan dra pengar frn USA till Kina.
Citera
2010-06-24, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styr-Benrt
Den skulle stiga fr att Kina har hgre rnta n USD. Den hgre rntan dra pengar frn USA till Kina.
I vanliga fall skulle jag hlla med. Men verkligheten vill inte hlla med. Trots obefintlig valutarisk verkar det inte ske. (Mjligen finns det ngot legalt hinder. Skulle nstan tro det). Kina har t ex misslyckas fylla en del auktioner och det borde inte intrffa med en hygglig carry trade.
Frn USD har den iaf tidigare gtt till AUD. (Vet inte riktigt hur huvudstrmmarna gr nu).
Citera
2010-06-24, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mengerian
Jag tror att kineserna skulle sluta vara nettokpare av dollar om man lt RMB:n flyta fritt. Varfr skulle de egentligen vilja fortstta ga en s pass ddsdmd valuta?
Eftersom dom har inflde s hamnar PBoC i situationen att dom i praktiken fr lov att vxla in den.

Som lget r nu har dom inflde av USD och EUR men utflde av andra valutor s valutareserven borde inte ndra sig s mycket nu.

Sina USD kan dom naturligtvis vxla in mot ngon annan valuta, men dom hittar vl ingen bttre.
Sedan kan dom frska kpa upp pengarna. Och det frsker dom med. Men t ex USA stter sig p tvren nr det gller kpa av USA-bolag.

Citat:
Med en frsvagad USD och strkt RMB kper man istllet rvaror
Det har man gjort men det finns praktiska hinder. T ex lagringskostnader. Skulle tro att dom r fullkpta sas.

Sedan finns frgan om RMB kommer att strkas. Jag r inte s vertygad.

Citat:
I ett sdant scenario tror jag att rvaror kommer att g mycket starkt relativt andra tillgngsslag (i synnerhet delmetaller,
Man importerar mycket frn t ex Australien.
Citat:
men i viss mn kommer man att kompensera fr USA:s minskade kpstyrka betrffande exempelvis industriella metaller och olja).
Frstr inte riktigt det dr. (Kina kper redan mycket rvaror).

Citat:
Fast detta skulle frsts kunna hindras av en mer allmn avmattning i Kina, vilket inte r helt omjligt.
Minskad keynesianism i Euroland (troligt) och USA (kanske mindre troligt) kommer att reducera exporten dit. Troligen innebr det en reducerad import fr kina ocks.
Dvs vi kan nog se fram emot en tids vrldsomspnnande lgkonjunktur medan man amortera skulder (dvs tidigare konsumtion med lnade pengar).
Citera
2010-06-25, 01:00
Medlem
Mengerians avatar
Det kanske inte riktigt framgick s tydligt som jag hade nskat, men min pong r:
Kina kommer att verg frn att tillverka plast-skit t vsterlnningar till att producera fr inhemsk konsumtion och nnu fler stora infrastrukturprojekt. Exempelvis kan jag tnka mig att kineserna frbrukar en betydligt strre andel av vrldens olja om fem r. De r sklart stora importrer av rvaror redan idag, men vrre kommer det att bli. Du har dock rtt i att det finns fysiska grnser fr hur mycket man kan hamstra (undantaget delmetaller).

Ekonomin i vstvrlden kommer dock att prglas av deleveraging och sju rs olycka fr industrin. Dock med 70-talets stagflation-prgel, bl.a. eftersom kinesernas kpkraft (och starkare valuta) gr rvarorna allt dyrare mtt i euro och dollar. En stark ekonomi p mnga emerging markets kommer inte att rdda oss frn vr skuldflla.
Citera
2010-06-25, 11:38
Medlem
Citat:
I vanliga fall skulle jag hlla med. Men verkligheten vill inte hlla med. Trots obefintlig valutarisk verkar det inte ske. (Mjligen finns det ngot legalt hinder. Skulle nstan tro det). Kina har t ex misslyckas fylla en del auktioner och det borde inte intrffa med en hygglig carry trade.
Frn USD har den iaf tidigare gtt till AUD. (Vet inte riktigt hur huvudstrmmarna gr nu).

Problemet r att Kina har restriktioner p penningstrmmarna, det r drfr de kan ha en fast vxelkurs och en aktiv penningpolitik (med det menar jag att dom sjlva kan bestmma styrrntan och inte flja den amerikansk)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in