Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-20, 13:28
  #1
Medlem
trocadero2ks avatar
Obs! Jag provade att posta i en annan sektion som kanske var mer passande men hade inte tillåtelse att posta där? Har kollat igenom en massa andra trådar men hittar bara massa svammel eller så är de 3-4 år gamla. Därför gjorde jag en egen tråd.

Jag har haft sömnproblem till och från under flera års tid nu men får inte sömntabletter av vårdcentralen eftersom jag inte har legitima skäl för det (jag har inga psykiska problem etc). Istället handlar det om att jag i flera år nu pluggat/jobbat väldigt oregelbundna tider och därför har kanonsvårt att få tillbaka rutinerna att gå och lägga mig före 12/sova 8 timmar.

Jag är helt ny på området, men finns det bra sömntabletter att köpa på nätet? Tips och erfarenheter mottages gärna!
2010-06-20, 13:40
  #2
Medlem
KBT - kognitiv beteendeterapi

Problemet med sömnmedel är dels att alla biverkningar ännu inte är kända, dels att när man slutar äta sömnmedel återkommer ofta sömnproblemen. KBT däremot ger varaktig effekt, till och med en positiv förändring, berättar Rapport. Detta kan innebär att riktlinjerna för behandling av sömnproblem kan komma att ändras helt.

Källa : Sömnbloggen

Dock receptbelagt skulle jag tro, men värt att googla det iallafall
2010-06-20, 13:49
  #3
Medlem
trocadero2ks avatar
Ok tillbaka till topic igen då..
2010-06-20, 13:53
  #4
Medlem
Arzeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepplan
KBT - kognitiv beteendeterapi

Problemet med sömnmedel är dels att alla biverkningar ännu inte är kända, dels att när man slutar äta sömnmedel återkommer ofta sömnproblemen. KBT däremot ger varaktig effekt, till och med en positiv förändring, berättar Rapport. Detta kan innebär att riktlinjerna för behandling av sömnproblem kan komma att ändras helt.

Källa : Sömnbloggen

Dock receptbelagt skulle jag tro, men värt att googla det iallafall

Perfekt tack för den sidan, då även jag lider av sömnlöshet.
2010-06-20, 15:21
  #5
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepplan
KBT - kognitiv beteendeterapi

Problemet med sömnmedel är dels att alla biverkningar ännu inte är kända, dels att när man slutar äta sömnmedel återkommer ofta sömnproblemen. KBT däremot ger varaktig effekt, till och med en positiv förändring, berättar Rapport. Detta kan innebär att riktlinjerna för behandling av sömnproblem kan komma att ändras helt.

Källa : Sömnbloggen

Dock receptbelagt skulle jag tro, men värt att googla det iallafall

Nej terapi är inte receptbelagt.


Ang. frågeställningen så har jag kontaktat läkemedelsverket angående Melatonin men inte fått svar om det är lagligt eller ej att importera. Vet att massa svenskar beställer dessa på nätet dock. Fungerar bäst om man har störd dygnsrytm.
2010-06-20, 16:37
  #6
Medlem
Melatonin är lagligt enligt EU-rätt. Fuck LMV!

MEN.

Ta inte för mkt, läs på ordentligt så du inte skapar elände! Låg dos, inte jämt!
2010-06-21, 11:47
  #7
Medlem
heinos avatar
De vägrar svara dessutom. Tror Ni amazon.co.uk skulle skicka Melatonin som tullen sedan snor?
2010-11-21, 15:32
  #8
Medlem
heinos avatar
Så här svarade LMV iallafall.

Citat:
För att få importera läkemedel via post från länder inom EES (t ex UK) behöver följande kriterier vara uppfyllda:

1. Produkten ska vara godkänd i båda länderna. Dvs en identisk produkt (samma tillverkare, samma innehåll etc) måste finnas godkänd och till försäljning i båda länderna.

2. Om produkten är receptbelagd i det ena eller båda länderna så måste läkemedlet vara förskrivet av en behörig förskrivare inom EES.

3. Produkten måste vara inköpt på apotek eller motsvarande.



Du måste själv kunna bevisa att ovanstående krav är uppfyllda.



I det här fallet räcker det alltså inte med ett kvitto från ett apotek eftersom det enda godkända läkemedlet innehållande melatonin (Circadin) är receptbelagd i Sverige. Då behöver du även kunna visa att en läkare skrivit ut det åt dig.



Det är inte tillåtet att ta in läkemedel via post ifrån länder utanför EU/EES.



Melatonin, klassificeras som läkemedel p g a av innehåll av läkemedelssubstansen melatonin som ingår det i Sverige godkända läkemedlet Circadin 2 mg. Produkter innehållande melatonin klassificeras som läkemedel enligt Läkemedelslagen eftersom de anses ha ett medicinskt syfte.



2011-01-09, 15:00
  #9
Medlem
trocadero2ks avatar
Är bakfull tänker inte så klart just nu, men var det ett "we're good to go" för Melatonin?
2011-01-09, 15:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Så här svarade LMV iallafall.

1. Produkten ska vara godkänd i båda länderna. Dvs en identisk produkt (samma tillverkare, samma innehåll etc) måste finnas godkänd och till försäljning i båda länderna.

2. Om produkten är receptbelagd i det ena eller båda länderna så måste läkemedlet vara förskrivet av en behörig förskrivare inom EES.

3. Produkten måste vara inköpt på apotek eller motsvarande.


Intressant. Så om jag får t.ex. en rumänsk läkare att skriva ut några lådor, säg, diazepam åt mig så kan jag lugnt beställa hem det från valfritt "apotek eller motsvarande" inom EU.
2011-01-09, 18:16
  #11
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trocadero2k
Är bakfull tänker inte så klart just nu, men var det ett "we're good to go" för Melatonin?
Nej det är det inte om du läser igen.
I det här fallet räcker det alltså inte med ett kvitto från ett apotek eftersom det enda godkända läkemedlet innehållande melatonin (Circadin) är receptbelagd i Sverige. Då behöver du även kunna visa att en läkare skrivit ut det åt dig.

Citat:
Ursprungligen postat av xdanil
Intressant. Så om jag får t.ex. en rumänsk läkare att skriva ut några lådor, säg, diazepam åt mig så kan jag lugnt beställa hem det från valfritt "apotek eller motsvarande" inom EU.
Nej det kan du inte, narkotikaklassade läkemedel är reglerade så att det inte får föras in med post i Sverige.
Att skicka läkemedel - regler för in- och utförsel
2011-01-09, 19:03
  #12
Medlem
rawr-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trocadero2k
Obs! Jag provade att posta i en annan sektion som kanske var mer passande men hade inte tillåtelse att posta där? Har kollat igenom en massa andra trådar men hittar bara massa svammel eller så är de 3-4 år gamla. Därför gjorde jag en egen tråd.

Jag har haft sömnproblem till och från under flera års tid nu men får inte sömntabletter av vårdcentralen eftersom jag inte har legitima skäl för det (jag har inga psykiska problem etc). Istället handlar det om att jag i flera år nu pluggat/jobbat väldigt oregelbundna tider och därför har kanonsvårt att få tillbaka rutinerna att gå och lägga mig före 12/sova 8 timmar.

Jag är helt ny på området, men finns det bra sömntabletter att köpa på nätet? Tips och erfarenheter mottages gärna!

Va? Aldrig hört talas om att någon blivit nekad medicin för sömnproblem nuförtiden pga att man inte har psykiska skäl till det.

Trodde läkare slängde neuroleptika läkemedel på folk såfort de gick genom dörren.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in