• 1
  • 2
2010-06-20, 19:04
Medlem
Det är nu på senare år jag har börjat få dessa jobbiga sömnparalyser, ibland har jag dom 1-2 gånger per natt och ibland är det långa uppehåll. För er som inte vet vad det är så är det när du ligger i sängen och tror att du är vaken, fast du sover. Under en sömnparalys kan du inte röra dig men saker och ting händer i omgivningen, för att ge ett exempel, du hör en helikopter landa på din gräsmatta och ett gäng hundar hoppar upp på dig.

Vad beror detta på egentligen? Fick min första paralys för ca 4 år sedan, och de kommer till och från.
Något jag bör kolla upp?

Med vänliga hälsningar, Lars.
Citera
2010-06-20, 19:22
Medlem
Enfattigens avatar
Vet inte om det finns så mycket att göra åt det. Jag får det mest när jag inte är tillräckligt utvilad och har fått för lite sömn. Lika läskigt varje gång, t.ex den här varma känslan, eller "strålningen" som ibland kommer över ryggen flera gånger. Speciellt första gångarna det hände och det kändes som någon stod över en i rummet och man inte kan skrika.

Jag har dock vissa gånger blivit medveten om vad som händer och då känns det nästan lite intressant. Men oftast vaknar man helt svettig och är glad att det är över.

Kanske inget bra svar på din fråga, men du kanske också kan lokalisera problemet till att det händer när du sovit för lite? Alkohol spelar nog in ibland också. Låt säga att du varit ute lördag kväll, sen även om du sover länge dagen efter är du fortfarande utmattad och då kan det komma söndag natt, eller t.o.m måndag natt.
Citera
2010-06-20, 20:53
Medlem
Jag har haft dem hela livet (eller iaf sen jag var ett litet barn) och jag har inte lyckats hitta något direkt samband som skulle trigga dem.

Det kommer och går, ibland är det intensiva perioder, och ibland är de som bortblåsta.
Citera
2010-06-22, 15:16
Medlem
Embas avatar
När jag har krökat mer än två dagar i sträck brukar det ske. Det är nå fruktansvärt obehagligt, första gången det hände så ringde jag ambulans i ren panik.
Citera
2010-06-22, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
När jag har krökat mer än två dagar i sträck brukar det ske. Det är nå fruktansvärt obehagligt, första gången det hände så ringde jag ambulans i ren panik.

Hur då?
Citera
2010-06-22, 22:22
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Hur då?

Jag ringde efter ambulans..
Citera
2010-06-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Jag ringde efter ambulans..

Men fattade du inte att du hallucinerat?
Citera
2010-06-22, 23:01
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Men fattade du inte att du hallucinerat?

Jo, men det var första gången det hände och jag fick panik. Nu i efterhand när det hänt flera gånger så har jag förstått att inte är något allvarligt utan bara riktigt jävla obehagligt.
Citera
2010-09-13, 20:43
Medlem
rojass avatar
Risken att få det minskar om man sover på sidan och om man lägger sig vid regelbundna tider.
Citera
2010-09-14, 12:19
Bannlyst
Mkt otäckt när andningen upphör i samband med detta, har hänt mig. Hade massa sömnparalyser för en ca 5 år sedan. Öppnade ögonen, kunde inte andas dom första sekunderna, försökte typ gapa/skrika men gick ej, kunde inte röra en lem bara blinka, fick hallisar i sovrummet, alltid känslan av att något otäckt fanns i närheten. Men detta gav oftast med sig efter kanske 10-15 sek. Och när man fick reda på vad det va så kunde man ta upplevelsen på ett helt annat sätt som nästan va lite roande istället för otäckt. Make the most out of it..
Citera
2010-09-14, 15:23
Medlem
ansiktsfrisyrens avatar
Har en fråga till de som har dessa sömnparalyser lite oftare. Jag har två scenarion som utspelar sig ibland precis vid uppvaknandet, väldigt väldigt korta. De flesta gångerna hör jag att det ringer på min dörr och jag hoppar ur sängen av ett ryck med hjärtklappning (det är givetvis ingen som ringer på). Det andra scenariot är att en varelse står vid sängkanten och slår mot mitt ansikte varpå jag också flyger ur sängen med hjärtklappning. Detta händer inte ofta, men då och då.

Är detta jag beskrev kortare sömnparalyser?
Citera
2010-09-14, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ansiktsfrisyren
Har en fråga till de som har dessa sömnparalyser lite oftare. Jag har två scenarion som utspelar sig ibland precis vid uppvaknandet, väldigt väldigt korta. De flesta gångerna hör jag att det ringer på min dörr och jag hoppar ur sängen av ett ryck med hjärtklappning (det är givetvis ingen som ringer på). Det andra scenariot är att en varelse står vid sängkanten och slår mot mitt ansikte varpå jag också flyger ur sängen med hjärtklappning. Detta händer inte ofta, men då och då.

Är detta jag beskrev kortare sömnparalyser?

Nej det du beskriver är hallucinationer eller drömmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in