Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-07-03, 12:49
Medlem
the_dude82s avatar
Den kände extremnationalisten och kurden Kurdo Baksi, tillika syster till forumets egen Nalin Pekgul, ondgör sig idag på ledarplats över sveriges "massutvisningar" utav irakier och kräver fri invandring för alla irakier.

Citat:
Stoppa massavvisningarna till Irak

Massavvisningarna till Irak fläckar ner Sveriges humanitära anseende. Migrationsminister Tobias Billström är fel ute när han hävdar att Irak är säkert, skriver Kurdo Baksi och kräver ett omedelbart stopp av avvisningarna.

Svenska Dagbladet berättade nyligen att Norge, Storbritannien, Holland och Sverige tillsammans avvisade 56 asylsökande irakier till Bagdad den 10 juni iår.

I torsdags sände Storbritannien tillbaka 42 asylsökande irakier. Många av dem misshandlades när de tvingades ombord på planet. De asylsökande irakierna avvisas till Bagdad varifrån de på egen hand ska ta sig till de farliga provinserna Ninewa, Salah-al-Din. Kirkuk och Diyala. 28 av de utvisade är människor som sökt skydd i Sverige. Kritik från FN:s flyktingkommissariat UNHCR viftas bort. UNHCRs advokater i Bagdad vittnar om att flera av de avvisade irakierna hade färska blåmärken strax efter landningen i Bagdad. Sverige skickar människor rakt in i misshandel, tortyr, kidnappningar och i vissa fall till döden. Det är bedrövligt och det är tyst om detta i Sverige.

Att Irak ännu befinner sig i våldsspiralen är känt vid det här laget. Sedan det irakiska valet är det återigen vanligt att självmordsbombare spränger sig till döds och tar många civila med sig in i döden.

Det är inte första gången Sverige chartrar flygplan och avvisar irakier till Bagdad, senast var det i februari. Vad som är utmärkande i dessa avvisningar är att antalet kristna irakier är högt bland de avvisade. De kristna irakierna lever farligast i Irak eftersom de är måltavlor för fanatiska terroristerna bland sunni- och shiamuslimer.

.......

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ak_4944859.svd

Förslag på frågeställning:

1. Håller du med Kurdo och att dessa irakiers väl och ve är svenskarnas ansvar?

2. Hur kan ett land tänkas påverkas långsiktigt utav att minoriteter som i det här fallet kurderna får allt mer inflytande i svenskarnas land?

3. Hur kommer det sig att personer som Kurdo Baksi verkar ha i princip fritt tillträde till våra största "svenska" tidningar?

3. Är Kurdo intellektuellt hederlig när han kräver fri invandring till Sverige samtidigt som hans andra stora hjärtefråga är en kurdisk nationalstat i nuvarande södra Turkiet och norra Irak?

5. Ytterligare synpunkter?
Citera
2010-07-03, 12:56
Medlem
Det som är synd är att Sverige behåller somalierna som kommer från ett land som inte är i krig och som även inte gör någon som helst nytta i det här landet, men skickar tillbaka kristna assyrier som varje dag förföljs och mördas i Irak. En ren skam!
Citera
2010-07-03, 12:57
Medlem
Kämpendahls avatar
För en del år sedan i Israel ägde det ständigt rum terrorattacker, främst av palestinska självmordsbombare. Folk gick inte säkra helt enkelt. Nu har Israel fått bukt med detta, men det konstiga var att det inte strömmade ut israeler till Sverige och andra länder för att söka asyl.
Citera
2010-07-03, 13:11
Bannlyst
1. Nej, dessa människor är inte Europas problem - vill de söka asyl i ett förmöget land kan de vända blicken mot Förenade Arabemiraten.

2. Semiter har ingen naturlig eller given plats i det nordeuropeiska samhället, en hög andel av dessa leder kulturella avvikelser och rasblandning (på sikt en försämring av genpoolen).

3. Kurdo Baksi propagerar för ett känslomässigt engagemang - rädda utsatta flyktingar. Det är naturligtvis populärt bland kulturdamer att ömma för sociala orättvisor och svältande småbarn. Efterfrågan bestämmer utbudet.

4. Nej, Baksi är inte hederlig någonstans. Han propagerar för ett fritt och nationalistiskt Kurdistan, utan turkisk, iransk, syrisk och irakisk inblandning.

"Högt valdeltagande vittnar om ett lyckligt folk och förhindrar framgångarna för främlingsfientliga och rasistiska partier." Kurdo Baksi om sitt framtida drömsverige.

Vilket också inkluderar ett starkt islamistiskt kulturellt avtryck:
"Mångfald och genus genomsyrar hela det svenska samhället numera."

http://www.dn.se/livsstil/trend/ar-2...nskar-1.955836

Han saknar fullkomligt intresse att bevara och vårda germanskt arv - han kämpar för "mångfald och tolerans" i länder som inte berör honom, men när det gäller det icke existerande Kurdistan brinner han passionerat för en enad kurdisk nation med kurdiskt kulturarv och kurdiska traditioner. Det är förstås ingenting annat än omfattande hyckleri.
Citera
2010-07-03, 13:12
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_dude82
Den kände extremnationalisten och kurden Kurdo Baksi, tillika syster till forumets egen Nalin Pekgul, ondgör sig idag på ledarplats över sveriges "massutvisningar" utav irakier och kräver fri invandring för alla irakier.

Förslag på frågeställning:

1. Håller du med Kurdo och att dessa irakiers väl och ve är svenskarnas ansvar?
Nja, njä. Om man uppfyller de krav som gäller för att klassas som en flykting där man inte har en säker plats i hemlandet för tillfället så har vi gått med på och skrivit under att man ska ta ett delansvar i detta. Så långt håller jag med, av humanitära skäl. Om vi i Sverige hade blivit anfallna av Tyskland så hade jag velat få möjligheten att skicka fru och barn någon annanstans om det var skarpt läge.

Men det som ju problematiserar frågan är ju att man redan har tagit emot ett väldigt stort antal redan och att man i min mening måste ha en rimlig gräns för vad som är funktionellt. Södertäljes situation är alltså ett exempel på när det inte är funktionellt. DÄR blir det en större fråga än att prata om Sveriges enskilda ansvar tycker jag.

Ett annat instick är att jag personligen inte riktigt har klart för mig hur det egentligen ser ut. Vet en kristen irakier som fick avslag där hans levnadssituation i hemlandet var uppenbart ohållbar. Hans barn hade bland annat blivit mördat. Han hade lärt sig svenska och var minst sagt arbetsvillig och socialt funktionell trots sitt eget trauma. Samtidigt har vi en del andra som verkar åberopa flyktingstatus men som reser hem på semester till sin gamla stad/by? Och här har jag tappat tråden i hanteringen av flyktingar..

Citat:
2. Hur kan ett land tänkas påverkas långsiktigt utav att minoriteter som i det här fallet kurderna får allt mer inflytande i svenskarnas land?
Rent retoriskt så skulle jag nog säga att kurder och andra minoriteter sitter väääldigt långt ifrån maktens positioner nästan oavsett vilket område man talar om. I dagsläget. Men ibland så verkar det ju bli så att ett antal tongivande personer med samma etniska bakgrund får ett s.k. problemformuleringprivilegie där de på något sätt är de enda som uttalar sig i frågor som andra inte kan. De blir därmed tongivande. Tycker att vi ser det med turkar och det armeniska folkmordet som har blivit en rökridå som heter duga tills ingen verkar förstå vad frågan handlar om längre. KAN vara ett problem, men jag vet inte om vi ser det i dagsläget?

Citat:
3. Hur kommer det sig att personer som Kurdo Baksi verkar ha i princip fritt tillträde till våra största "svenska" tidningar?
Varför rapporterar Ebba von Sydow om kronprinsessan Victorias bröllop?!

Motfråga: har du träffat journalister på våra tidningar?! Nej, det har du inte för då hade du inte frågat. Tycker att din fråga antyder antingen att du är konspiratorisk eller att du har för höga tankar om vårt journalistkollektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av th_dude82
4. Är Kurdo intellektuellt hederlig när han kräver fri invandring till Sverige samtidigt som hans andra stora hjärtefråga är en kurdisk nationalstat i nuvarande södra Turkiet och norra Irak?
Du får gärna utveckla frågan.

Spontant så tycker man ju att det ofta krockar i hävdandet av rasism/främlingsfientlighet/ansvar emedans vissa samtidigt hävdar vikten av sitt etniska ursprung, traditioner och konserveringen av detta.

Citat:
5. Ytterligare synpunkter?
Är inte Kurdo Baksi ganska uttjatad och bränd efter ett antal hysteriska inlägg i mången debatt? Vem lyssnar (förutom de redan övertygade kompisarna)?
Citera
2010-07-03, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av argileh
Det som är synd är att Sverige behåller somalierna som kommer från ett land som inte är i krig och som även inte gör någon som helst nytta i det här landet, men skickar tillbaka kristna assyrier som varje dag förföljs och mördas i Irak. En ren skam!

Det är en ren skam att irak hade en diktator president som brukade vara vän med USA, men som till sist blev själv orsaken till sitt lands undergång. Vi Somalier vet i allafall hur man förhindrar en imperialistisk invasion. Kristna irakier är skräp, såväl som de som påstår vara "muslimer" i irak. Då de hyllar amerikanska soldater mer än sin lokala imam. Det är de som är skammen enligt mig.
Citera
2010-07-03, 13:56
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyclectic
Det är en ren skam att irak hade en diktator president som brukade vara vän med USA, men som till sist blev själv orsaken till sitt lands undergång. Vi Somalier vet i allafall hur man förhindrar en imperialistisk invasion. Kristna irakier är skräp, såväl som de som påstår vara "muslimer" i irak. Då de hyllar amerikanska soldater mer än sin lokala imam. Det är de som är skammen enligt mig.
Intressant, vet ni hur man förhindrar sitt eget lands implosion också? Somalia är väl, mig veterligen ett land i förfall sedan ett par små år tillbaka med utbredd terrorism, analfabetism och brist på det mesta.

Ursäkta beskheten, men att kalla irakiska kristna för skräp och hylla Somalias sätt att hantera liknande dilemman är ju absurd.

Bör vi neka irakiska kristna asyl i Sverige då? Eller muslimska irakier? Eller neka somaliska diton?
Citera
2010-07-03, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Intressant, vet ni hur man förhindrar sitt eget lands implosion också? Somalia är väl, mig veterligen ett land i förfall sedan ett par små år tillbaka med utbredd terrorism, analfabetism och brist på det mesta.

Ursäkta beskheten, men att kalla irakiska kristna för skräp och hylla Somalias sätt att hantera liknande dilemman är ju absurd.

Bör vi neka irakiska kristna asyl i Sverige då? Eller muslimska irakier? Eller neka somaliska diton?

Somalia har geografiskt och politiskt bättre ställt än irak enligt mig. DÅ jag anser att amerikansk ockupering är inget att hänga julgranen på. Men du är ju Svensk. Så hybrider håller ihop.
Citera
2010-07-03, 14:25
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Somalia har geografiskt och politiskt bättre ställt än irak enligt mig. DÅ jag anser att amerikansk ockupering är inget att hänga julgranen på. Men du är ju Svensk. Så hybrider håller ihop.
"Somalia har under de senaste 18 åren saknat en fungerande centralregering och den pågående konflikten i landet har resulterat i omkring 1,1 miljoner internflyktingar och en humanitär situation som bedöms som en av de svåraste i Afrika" från http://www.regeringen.se/sb/d/2574/a/75151

Visst är det färre än Iraks mer än 2 miljoner internflyktingar, men att ha haft 18 års institutionell kris och flyktingar som kan beskådas över hela världen är ju svårt att ens distingera som "bättre än" något annat helvete på jorden? Somaliernas framgång, eller brist på detsamma, tex. i Sverige är ju ännu mer deprimerande än irakiernas. Eller? Vissa delar är mindre dåligt än i Irak, men andra delar är ju svårt att klå Somalia med. Mig veterligen är medelålder runt 50 år och präglas av hungersnöd och smutsigt vatten.

Iraks analfabetismnivå är runt obegripliga 60% (resten är raketforskare), och i Somalia strax ÖVER 60% (2003/2001).

Varför så stolt i jämförelse med Irak? En majoritet av irakier är alltså väldigt svåra att integrera med svenskt arbetsliv pga analfabetism och trauman etc. Det gäller väl i nästan ännu högre grad för somalier? Vad är det med Irak som ser mörkare ut än för ansatsen av somaliska flyktingar? Sverige verkar handlägga runt hälften av de flyktingar som flyr Irak. Menar du att detta är något vi ska avsluta? Bör vi då avsluta somaliskt flyktingmottagande eftersom man är snäppet värre?

ps. du förolämpar mig tydligen med "hybrid". Jag förstår inte. Förklara gärna.
Citera
2010-07-03, 14:37
Bannlyst
Citat:
"Somalia har under de senaste 18 åren saknat en fungerande centralregering och den pågående konflikten i landet har resulterat i omkring 1,1 miljoner internflyktingar och en humanitär situation som bedöms som en av de svåraste i Afrika" från http://www.regeringen.se/sb/d/2574/a/75151

Visst är det färre än Iraks mer än 2 miljoner internflyktingar, men att ha haft 18 års institutionell kris och flyktingar som kan beskådas över hela världen är ju svårt att ens distingera som "bättre än" något annat helvete på jorden? Somaliernas framgång, eller brist på detsamma, tex. i Sverige är ju ännu mer deprimerande än irakiernas. Eller? Vissa delar är mindre dåligt än i Irak, men andra delar är ju svårt att klå Somalia med. Mig veterligen är medelålder runt 50 år och präglas av hungersnöd och smutsigt vatten.

Iraks analfabetismnivå är runt obegripliga 60% (resten är raketforskare), och i Somalia strax ÖVER 60% (2003/2001).

Varför så stolt i jämförelse med Irak? En majoritet av irakier är alltså väldigt svåra att integrera med svenskt arbetsliv pga analfabetism och trauman etc. Det gäller väl i nästan ännu högre grad för somalier? Vad är det med Irak som ser mörkare ut än för ansatsen av somaliska flyktingar? Sverige verkar handlägga runt hälften av de flyktingar som flyr Irak. Menar du att detta är något vi ska avsluta? Bör vi då avsluta somaliskt flyktingmottagande eftersom man är snäppet värre?

ps. du förolämpar mig tydligen med "hybrid". Jag förstår inte. Förklara gärna.

Då du verkar tro att du vet mycket om Somalia, bör du även läsa om "Somaliland". En utbrytar republik som har haft fred i över 18 år i Somalia. De har byggt up en egen ekonomi,valuta,regering och kustbevakning. De är ett av de få oerkända länderna i världen, som har själv byggt upp vad de har idag utan ekonomiskt inflytande från andra länder. Den har kallats flera gånger i media som en "fråmgångs stat" i afrika. Tillskillnad från irakerna föraktar vi europeeisk närvaro i Somalia. Vi har nått den punkten nu att vi har haft 3 fredliga och demokratiska val, och den fjärde hölls för bara en vecka sedan. Nu skall landet erkännes av antingen Israel eller Iran. Men det är intressant hur västvärlden är knäpp tyst om det här.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Somaliland
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=190252
Israel och iran konflikten om Somaliland:
http://somalilandpress.com/iran-and-...le-world-11649

Somalia är inte i krig, den har inte varit i krig på 18 år. Utan det är huvudstaden som är en "battlefield" hela landet är inte det. Utan bara huvudstaden, som al shabab idag härjar i. Men det är ett problem som Somalia snart kommer att lösa, vi är på alla sätt bättre än Irakier.

Dessutom anser jag inte att Somalier är analfabeter. Då de är muslimer och kan läsa koranen. Om man kan läsa koranen kan man arabiska bokstäver och arabiska flytande. Ett språk som används av 280 miljoner människor. Bara för att man inte kan latinska bokstäver är man enligt era mått "analfabet". Det är sanningen. Lär dig mer innan du yttrar dig om annat nästa gång.
Citera
2010-07-03, 15:45
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Då du verkar tro att du vet mycket om Somalia, bör du även läsa om "Somaliland". En utbrytar republik som har haft fred i över 18 år i Somalia. De har byggt up en egen ekonomi,valuta,regering och kustbevakning. De är ett av de få oerkända länderna i världen, som har själv byggt upp vad de har idag utan ekonomiskt inflytande från andra länder. Den har kallats flera gånger i media som en "fråmgångs stat" i afrika. Tillskillnad från irakerna föraktar vi europeeisk närvaro i Somalia. Vi har nått den punkten nu att vi har haft 3 fredliga och demokratiska val, och den fjärde hölls för bara en vecka sedan. Nu skall landet erkännes av antingen Israel eller Iran. Men det är intressant hur västvärlden är knäpp tyst om det här.
Jag är väl inte helt frånvänd att det finns något som heter Somaliland. Intressant att höra att du "föraktar europeisk närvaro" som (sannolik) icke-europé i Sverige.. Somaliland är en framgångssaga jämfört med raserade stater ja. Jag som svensk hybrid är förstås mäkta imponerad över att man nu kan ha nått fram till 1900-talets Sverige om man är frikostig.

Citat:
Somalia är inte i krig, den har inte varit i krig på 18 år. Utan det är huvudstaden som är en "battlefield" hela landet är inte det. Utan bara huvudstaden, som al shabab idag härjar i. Men det är ett problem som Somalia snart kommer att lösa, vi är på alla sätt bättre än Irakier.
Kul att du anser att Somalia inte är att betrakta som ett krigstillstånd. Nåja, jag har aldrig varit där och de flesta myndigheter avråder från denna semesterort eftersom man betraktar det som instabilt krigstillstånd..

Frågeställningen är för mig (till dig) fortfarande varför man ska tillåta irakiska flyktingar eller förbjuda dessa men inte somaliska? Vari ligger skillnaden?

Citat:
Dessutom anser jag inte att Somalier är analfabeter. Då de är muslimer och kan läsa koranen. Om man kan läsa koranen kan man arabiska bokstäver och arabiska flytande. Ett språk som används av 280 miljoner människor. Bara för att man inte kan latinska bokstäver är man enligt era mått "analfabet". Det är sanningen. Lär dig mer innan du yttrar dig om annat nästa gång.
Detta kan bli ett favoritcitat!
Citera
2010-07-03, 15:50
Bannlyst
Citat:
Jag är väl inte helt frånvänd att det finns något som heter Somaliland. Intressant att höra att du "föraktar europeisk närvaro" som (sannolik) icke-europé i Sverige.. Somaliland är en framgångssaga jämfört med raserade stater ja. Jag som svensk hybrid är förstås mäkta imponerad över att man nu kan ha nått fram till 1900-talets Sverige om man är frikostig.

Kul att du anser att Somalia inte är att betrakta som ett krigstillstånd. Nåja, jag har aldrig varit där och de flesta myndigheter avråder från denna semesterort eftersom man betraktar det som instabilt krigstillstånd..

Frågeställningen är för mig (till dig) fortfarande varför man ska tillåta irakiska flyktingar eller förbjuda dessa men inte somaliska? Vari ligger skillnaden?

Detta kan bli ett favoritcitat!

Som svar på min fråga ligger beslutet inte hos dig eller mig. Det ligger hos migrationsverket och systemet som Sverige har. Det kan du inte ändra på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in