• 3
  • 4
2013-10-30, 16:18
Medlem
Maxeris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellint
God tro är ett juridiskt begrepp, det är inte samma sak som att du inte förstått din lönespec. Därför kan man inte utgå från god tro. Att du spenderat pengarna har fortfarande ingen betydelse. Betalar du inte självmant får du en formell räkning som sen går till inkasso. Det är alltså som vilken skuld som helst. Trist med sådana arbetsgivare, men tyvärr har du nog inget annat val än att betala.

Det handlar inte om att jag inte kan tyda min lönespec. Det är en bidragande faktor till att jag inte upptäckt problemet. Jag har aldrig haft någon anledning att misstänka att jag fått för mycket pengar. Detta eftersom mina löner kan variera oerhört mycket och det aldrig någonsin har varit samma lön, 738 :- i detta sammanhanget är inget märkligt och skulle kunna vara fullt rimligt.

Hitta bl.a.den här länken

http://lawline.se/answers/16152

Har jag inte lyckats övertyga er snart så ger jag upp och betalar, kändes verkligen som att jag hade rätt i den här frågan. Men eftersom jag inte får medhåll från någon så får jag väl inse att jag har fel helt enkelt
Senast redigerad av Maxeri 2013-10-30 kl. 16:35.
Citera
2013-10-30, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxeri
Det handlar inte om att jag inte kan tyda min lönespec. Det är en bidragande faktor till att jag inte upptäckt problemet. Jag har aldrig haft någon anledning att misstänka att jag fått för mycket pengar. Detta eftersom mina löner kan variera oerhört mycket och det aldrig någonsin har varit samma lön, 738 :- i detta sammanhanget är inget märkligt och skulle kunna vara fullt rimligt.

Hitta bl.a.den här länken

http://lawline.se/answers/16152

Har jag inte lyckats övertyga er snart så ger jag upp och betalar, kändes verkligen som att jag hade rätt i den här frågan. Men eftersom jag inte får medhåll från någon så får jag väl inse att jag har fel helt enkelt

Vi pratar lite förbi varandra. God tro är ett juridiskt begrepp. Det handlar inte om huruvida du hade kunnat misstänka att lönen var fel. För att kunna hävda god tro får det inte framgå av lönespecen att du fått något retroaktivt. Ingen alls ska kunna läsa ut det av den. Jag har också krångliga lönespecar och förstår dem inte alltid så jag kan förstå hur du menar men det håller troligen inte juridiskt.

Jag är för klen på juridiska termer men tror att god tro används i straff- och civilrätt, alltså i mål. Men det kanske någon annan kan förklara bra.
Senast redigerad av Bellint 2013-10-30 kl. 16:56.
Citera
2013-10-30, 17:01
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:

Ditt största problem kommer att vara att övertyga en domstol att du utan problem ser att det saknas 738:- men att det är helt omöjligt för dig att se att du fått 738:- för mycket. Med andra ord, det faktum att du kunnat se att det saknas pengar skadar din argumentation att samma summa för mycket "skulle kunna vara fullt rimligt".

Risken är således ganska stor att du i en tvist skulle förlora, och då också riskera få betala motpartens rättegångskostnader.
Citera
2013-10-30, 17:03
Medlem
Maxeris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellint
Vi pratar lite förbi varandra. God tro är ett juridiskt begrepp. Det handlar inte om huruvida du hade kunnat misstänka att lönen var fel. För att kunna hävda god tro får det inte framgå av lönespecen att du fått något retroaktivt. Ingen alls ska kunna läsa ut det av den. Jag har också krångliga lönespecar och förstår dem inte alltid så jag kan förstå hur du menar men det håller troligen inte juridiskt.

Jag är för klen på juridiska termer men tror att god tro används i straff- och civilrätt, alltså i mål. Men det kanske någon annan kan förklara bra.

Hmm, jag förstår hur du menar och inser att du kan ha en poäng.

Jag får undersöka lite till för har verkligen ingen lust att bidra med pengar till dem, fast det egentligen inte är mina pengar...

Betalar på fredag om jag inte stöter på något intressant innan dess!
Citera
2013-10-30, 17:38
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Ditt största problem kommer att vara att övertyga en domstol att du utan problem ser att det saknas 738:- men att det är helt omöjligt för dig att se att du fått 738:- för mycket. Med andra ord, det faktum att du kunnat se att det saknas pengar skadar din argumentation att samma summa för mycket "skulle kunna vara fullt rimligt".
Risken är således ganska stor att du i en tvist skulle förlora, och då också riskera få betala motpartens rättegångskostnader.

Ser inga större problem med att kunna övertyga en domstol om han inte upptäckt att det felar på sketna 738 kr. Detta särskilt eftersom TS har haft en varierande lön.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont

Risken är stor att arbetsgivaren skulle förlora. Dessutom tror jag att risken är obefintlig att arbetsgivaren skulle gå till domstol.

Felaktiga utbetalningar på lön sker på löpande band men det är ytterst ovanligt att det blir en rättssak av det hela när det gäller den här typen av summor.

Det kan hotas från lönekontoret men sen när det skall till åtgärder så brukar det bli ett platt fall. Som bäst kan det skickas till inkasso som sen droppar hela ärendet om det inkommer en bestridande.

Det är dock även småpengar för Maxeri så han får ju ta en funderare om han vill välja den enkla och bekvämaste vägen och bara betala.
Citera
2013-10-30, 21:25
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Ser inga större problem med att kunna övertyga en domstol om han inte upptäckt att det felar på sketna 738 kr. Detta särskilt eftersom TS har haft en varierande lön.

Risken är stor att arbetsgivaren skulle förlora. Dessutom tror jag att risken är obefintlig att arbetsgivaren skulle gå till domstol.

TS har vid ett antal tillfällen noterat att det saknas på lönen. Summan av alla dessa avsaknade kronor blir den "sketna" summan 738 kr. Det innebär att TS har noterat avvikelser som är mindre. TS kanske har en bra förklaring varför han noterar 100 kr avvikelse men inte 738 kr.

Med befintlig information tycker jag det kan gå hur som helst. Personligen skulle jag säga till båda parter att risken är stor att denna förlorar och att denna borde ta en funderare på om det är värt att gå till domstol för en sådan summa.

Sedan får TS värdera om det är värt 738 kr att ha en fd arbetsgivare som vid referenstagning kommer att säga att TS var en hygglig prick eller en gniden fan som "stulit" från företaget. Men det handlar knappast om juridik.
Citera
2013-10-30, 22:26
Medlem
Citat:
Hmm, jag förstår hur du menar och inser att du kan ha en poäng.

Jag får undersöka lite till för har verkligen ingen lust att bidra med pengar till dem, fast det egentligen inte är mina pengar...

Betalar på fredag om jag inte stöter på något intressant innan dess!

Jobbig situation TS! Men jag har lite svårt att förstår hur du "bidrar" med pengar till dem när det var deras från början. Det är ju inte som att du sponsrar dem med 738kr, du ger tillbaka pengarna.
Citera
2013-10-31, 10:33
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
fast alltså, de kan inte generellt bara dra pengarna ensidigt så där, även om du har en löneskuld.
har du gått med på att de ska få dra pengarna?

Nu var det ju några år sedan, men grejen var att jag hade fått väldigt mycket kvalificerad övertid utbetalt (som jag hade rätt till) vilket lönekontoret och chefen påstod att jag som timvikarie INTE hade rätt till. Det krävdes bara ett samtal till facket så att de i sin tur fick förklara för chefen och lönekontoret att det var mina pengar och att de inte hade rätt att dra några pengar alls.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in