Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-05, 02:55
Medlem
spjuits avatar
Jag har flera gånger sagt att jag sett en konstig varelse som springer runt i skogarna. Den första känslan jag får när jag ser dessa är rädsla. Man vill bara springa så fort man kan åt motsatt håll.

Att förklara hur dom ser ut är väldigt svårt. Så jag har gjort en skitful silhuett i paint istället.
Jag har aldrig sett dom i fullt dagsljus så därför blir det en svart bild.

Jag har tecknat helt ur minnet så gott jag kunde.

http://oi49.tinypic.com/1zl8480.jpg

Känner någon igen detta? Vad tror ni att det är för något? Egna erfarenheter?

Som ni kan se liknar den inte något djur som finns i de svenska skogarna.
Senast redigerad av Humbug 2012-10-16 kl. 08:54. Anledning: bildlänk utbytt på begäran
Citera
2010-07-05, 03:09
Bannlyst
Berätta gärna mer. När/Hur har du sett honom?
Beskriv mer.
Den där teckningen ser bara ut som en tjock puckelryggad gubbe.
Citera
2010-07-05, 03:22
Medlem
spjuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Berätta gärna mer. När/Hur har du sett honom?
Beskriv mer.
Den där teckningen ser bara ut som en tjock puckelryggad gubbe.
Jag ser dom på vintrarna när solen gått ner. Senaste gången jag såg en var i mitten på november. Då höll busschauffören på att köra på den.

Första gången jag såg en var när jag var mycket liten. Den stod då på lur precis vid skogskanten vid vår gård en sommar och tittade på grisarna som vi då hade. Det hade jag glömt bort men kom plötsligt ihåg det i vintras.

Dom är runt 150 höga oftast, men jag har sett en som var lika stor som en fullvuxen man. Det ser ut som att dom inte har någon hals och uppfattas som knöliga av mig. Dessutom springer dom riktigt fort trots att dom har ben som är hälften så långa som våra.
Citera
2010-07-06, 02:32
Medlem
ariakass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spjuit
Jag har flera gånger sagt att jag sett en konstig varelse som springer runt i skogarna. Den första känslan jag får när jag ser dessa är rädsla. Man vill bara springa så fort man kan åt motsatt håll.

Att förklara hur dom ser ut är väldigt svårt. Så jag har gjort en skitful silhuett i paint istället.
Jag har aldrig sett dom i fullt dagsljus så därför blir det en svart bild.

Jag har tecknat helt ur minnet så gott jag kunde.

http://img257.imageshack.us/img257/1827/vadrdetta.png

Känner någon igen detta? Vad tror ni att det är för något? Egna erfarenheter?

Som ni kan se liknar den inte något djur som finns i de svenska skogarna.

Storpotäten? http://www.algonet.se/~zyron/barn/V&s.jpg

Att känna rädsla för något som man inte vet vad det är, i synnerhet när det är något otydligt som rör sig i skuggorna/skogarna, är fullständigt naturligt. Ren självbevarelse drift. Ha en kamera redo nästa gång så blir det nog lättare att identifiera.
Citera
2010-07-06, 02:34
Medlem
spjuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ariakas
Storpotäten? http://www.algonet.se/~zyron/barn/V&s.jpg

Att känna rädsla för något som man inte vet vad det är, i synnerhet när det är något otydligt som rör sig i skuggorna/skogarna, är fullständigt naturligt. Ren självbevarelse drift. Ha en kamera redo nästa gång så blir det nog lättare att identifiera.
Ja det hade ju funkat om det inte vore så att det först och främst är för mörkt för att filma (ta kort tar för lång tid) och så är dom som sagt snabba, dom är borta innan man ens har fattat att man såg något skitäckligt igen.
Citera
2010-07-06, 02:49
Medlem
ariakass avatar
Citat:
Jag ser dom på vintrarna när solen gått ner. Senaste gången jag såg en var i mitten på november. Då höll busschauffören på att köra på den.

Första gången jag såg en var när jag var mycket liten. Den stod då på lur precis vid skogskanten vid vår gård en sommar och tittade på grisarna som vi då hade. Det hade jag glömt bort men kom plötsligt ihåg det i vintras.

Dom är runt 150 höga oftast, men jag har sett en som var lika stor som en fullvuxen man. Det ser ut som att dom inte har någon hals och uppfattas som knöliga av mig. Dessutom springer dom riktigt fort trots att dom har ben som är hälften så långa som våra.

Citat:
Ja det hade ju funkat om det inte vore så att det först och främst är för mörkt för att filma (ta kort tar för lång tid) och så är dom som sagt snabba, dom är borta innan man ens har fattat att man såg något skitäckligt igen.

Finns det alltså flera stycken av dem och har "besökt" området under flera år? Har du tur så borde det ju då finnas andra personer i omgivningarna som har sett dem också. Vad sa busschauffören och de andra passagerarna när ni nästan körde på en av dem? Ta med några grannar/kompisar och stanna uppe några nätter emellanåt med kameror så kanske ni lyckas få med nån av dem. Du kan ju också rigga lampor med rörelsedetektorer som lyser upp gården när någon/något rör sig där ute.
Citera
2010-07-06, 03:04
Medlem
ariakass avatar
Sedan kan det ju vara någon form av synvilla eller liknande.
http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Bonnet_syndrome

Jag säger inte(!) att du är sjuk, bara att det kan ju finnas någon annan orsak än att det skulle ströva omkring en grupp med hittills okända/oupptäckta varelser i dina hemtrakter.
Citera
2010-07-06, 03:10
Medlem
spjuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ariakas
Finns det alltså flera stycken av dem och har "besökt" området under flera år? Har du tur så borde det ju då finnas andra personer i omgivningarna som har sett dem också. Vad sa busschauffören och de andra passagerarna när ni nästan körde på en av dem? Ta med några grannar/kompisar och stanna uppe några nätter emellanåt med kameror så kanske ni lyckas få med nån av dem. Du kan ju också rigga lampor med rörelsedetektorer som lyser upp gården när någon/något rör sig där ute.
Min bästa vän som var min granne förut såg dom "först". Egentligen var det jag men jag hade ju glömt det så. Jag blev minst sagt uppskrämd och hon vågade inte gå ut och ta in hästen själv. Hästen stirrade in mot skogen och när hon tittade dit så såg hon 2 av dessa varelser som sprang fram och tillbaka på en gammal skogsväg. Det var månljust så även hon såg bara svarta silhuetter.

Busschaffisen sa ingenting. Och vi var bara 2 på bussen. Den andra tjejen märkte inget trots att han väjde undan kraftigt. Jag frågade henne senare. Chaffisen har jag inte ens sett sen dess så jag har inte kunnat ta upp det.

Problemet (eller snarare det goda) är att jag ser dom 1-2 ggr per år. Så det är ingen stor risk att stöta på en sån grej. Och det gör att det känns en aning godtroget att släpa runt på en kamera.
Lampor med rörelsedetektorer har vi redan. Men dom har aldrig slagits på när ingen varit där, jag tror att dom håller sig till skogskanten.
Citera
2010-07-06, 13:58
Medlem
Kommer ihåg i min barndom då jag besökte en gammal man i ett hus långt inne i skogen. Han påstod att han sett troll på berget i skogen flera gånger. Han berättade att en del var rätt så små, men större än vättar och en del var riktigt stora. De var knotiga för att kunna gömma sig i skogen.

Kan det vara ett troll? Nu är jag ju skeptiker men det enda jag kan komma på. Jag tror på tomtar men inte troll, just därför jag aldrig sett ett. Har du inga gamlingar du kan fråga? De har säkert sett dem och törs ta smällen att berätta.
Citera
2010-07-06, 18:19
Medlem
Björn på två ben?
http://www.youtube.com/watch?v=6yZ4fktcuNk
Citera
2010-07-07, 01:23
Medlem
spjuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Kommer ihåg i min barndom då jag besökte en gammal man i ett hus långt inne i skogen. Han påstod att han sett troll på berget i skogen flera gånger. Han berättade att en del var rätt så små, men större än vättar och en del var riktigt stora. De var knotiga för att kunna gömma sig i skogen.

Kan det vara ett troll? Nu är jag ju skeptiker men det enda jag kan komma på. Jag tror på tomtar men inte troll, just därför jag aldrig sett ett. Har du inga gamlingar du kan fråga? De har säkert sett dem och törs ta smällen att berätta.
Ja troll är det enda jag kan komma att tänka på också. Bortsett från att den är svanslös så påminner dom verkligen om beskrivningen av trollen. Jag vill inte tro på sånt egentligen.

Vi har bara en gamling i byn och han tror inte på sånt. Så det är en nitlott.
Citera
2010-07-08, 01:45
Medlem
spjuits avatar
Jag hoppades främst på att någon har kommit i kontakt med dom här figurerna. Men det tycks vara en väldigt sällsynt syn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in