Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-07-06, 21:12
Medlem
MisterShadows avatar
Ni kanske minns SSU:s löjliga försök att ta patent på Alliansen? Och visste tyckte ni att MUF var lite väl tysta där ett tag? MUF kunde ju inte bara stå och se på när SSU jävlades. Denna logga har MUF lyckats hålla hemlig i flera månader. Men under moderaternas dag i Almedalen släppte de den. Detta är inte bekräftat fullt ut, men enligt mina källor så skapades denna idé när SSU försökte ta patent på Alliansen.

Ni som kan er historia vet att originalet var "Rör inte min kompis" och var en kampanj som skulle motverka rasism, och de som låg bakom den kampanjen var just SSU. I samband med att de drog igång sin kampanj så tog de patent på just den handen. Men eftersom MUF är en icke vinstdrivande verksamhet behöver de inte ta samma hänsyn till det här med patent.

Hämnden är ljuv? Eller är det bara en slump att SSU samma år försökte ta över Alliansen?
Citera
2010-07-06, 21:15
Medlem
svulles avatar
Allt som missgynnar sossarna är kool. Skål.
Citera
2010-07-06, 21:16
Medlem
Låter som en högklassig hämndaktion!
Citera
2010-07-06, 21:33
Medlem
OcensureraDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterShadow
Ni kanske minns SSU:s löjliga försök att ta patent på Alliansen? Och visste tyckte ni att MUF var lite väl tysta där ett tag? MUF kunde ju inte bara stå och se på när SSU jävlades. Denna logga har MUF lyckats hålla hemlig i flera månader. Men under moderaternas dag i Almedalen släppte de den. Detta är inte bekräftat fullt ut, men enligt mina källor så skapades denna idé när SSU försökte ta patent på Alliansen.

Ni som kan er historia vet att originalet var "Rör inte min kompis" och var en kampanj som skulle motverka rasism, och de som låg bakom den kampanjen var just SSU. I samband med att de drog igång sin kampanj så tog de patent på just den handen. Men eftersom MUF är en icke vinstdrivande verksamhet behöver de inte ta samma hänsyn till det här med patent.

Hämnden är ljuv? Eller är det bara en slump att SSU samma år försökte ta över Alliansen?

Samma skrot och korn. Bara det faktum att båda organisationer hyser sympatier med patenträtten kan man låta tala för sig självt.
Citera
2010-07-06, 21:42
Medlem
zuppja0s avatar
Låter som de spenderar tiden väl^^
Citera
2010-07-06, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0
Låter som de spenderar tiden väl^^
Och våra pengar.
Citera
2010-07-06, 21:54
Medlem
MisterShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Och våra pengar.
Nja, så mycket få de inte i stöd från staten varje år, MUF fick 4 milj detta år SSU något mindre. Så så mycket av våra pengar är det inte. De pengarna kommer som jag fattat det inte ens från skatterna, utan från Svenska Spel.
Citera
2010-07-06, 21:56
Medlem
zuppja0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Och våra pengar.

och vårt tålamod
Citera
2010-07-06, 22:41
Medlem
fritjofkonkass avatar
Ner med borgar-asen!
Citera
2010-07-06, 22:45
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Nja, så mycket få de inte i stöd från staten varje år, MUF fick 4 milj detta år SSU något mindre. Så så mycket av våra pengar är det inte. De pengarna kommer som jag fattat det inte ens från skatterna, utan från Svenska Spel.

Som svenska spel får in pga monopol. I slutändan är det ändå vi som får betala på ett sätt eller annat för att hyndorna ska få käbbla.

Men roligt att någon vågar driva med en sådan helig "rör inte min neger"-kampanj. Låt vara att den är död sedan länge.
Citera
2010-07-06, 23:09
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Kul, smart att planka den där ärkesossiga loggan! (Precis som med Moderaternas plankning på sossarnas gamla valaffisch häromdagen).

Det blir bra avatarmaterial, den kör jag med fram till den 19/9!
Citera
2010-07-06, 23:22
Medlem
lteshs avatar
Citat:

Oj, det var inte bara långsökt, dessutom ger det MUF/Reinfelt samma löjliga offerstatus som Socialdemokraterna försökt ge Mona Sahlin de senaste veckorna. Inte särskillt smickrande.

För övrigt tar man inte patent på en bild. Man kan ha olika former av upphovsrätt och varumärkesrätt till en sådan symbol, men patent har man bara på tekniska lösningar och apparater. Och att MUF är icke-vinstdrivande har inten inverkan på deras eventuella intrång i upphovsrätts- eller varumärkesskydd. Däremot kan de hävda att de sysslar med satir (vilket ju detta är), och därigenom slippa undan.

Men, i vilket fall som helst, var detta ett mycket töntigt tilltag. Själv röstar jag moderat, men tycker trots det att SSUs trick var mycket roligare än detta spöke från 1980-talet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in