Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-09, 16:50
  #1
Medlem
Jag har en comhem inspelningsbar digitalbox. En sak irriterar mig, och det är deras policy att ingenting man spelat in får lämna boxen. För det första har jag ofta ett behov av att se inspelade program på andra platser än i hemmet - på min laptop. För det andra har jag under åren spelat in saker jag vill spara för framtiden. Nu är allt jag spelat in borta den dagen boxen går sönder. Någon backup får jag inte göra.

Undrar om det finns något sätt för den tekniskt bevandrade att komma runt detta. Kan man manipulera boxen så man kan föra över program man spelat in till en extern hårddisk?
Citera
2010-07-09, 18:02
  #2
Medlem
gammgubbes avatar
Vilket ordbajseri.. köp en standalone dvdbrännade (ofta kombinerad med hårddisk) och spela upp det du har på digitalmottagaren och spela in på dvd eller hårddisken.
Citera
2010-07-09, 19:09
  #3
Medlem
Om jag vill spela in direkt från boxen till min dators interna dvd-brännare. Vad för typ av kabel ska jag köpa då?
Citera
2010-07-09, 23:13
  #4
Medlem
User: Unknowns avatar
Om man tar ut disken och hänger den i en vanlig pc, kommer man inte åt filerna på den då?
Citera
2010-07-10, 02:06
  #5
Medlem
freigangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Vilket ordbajseri.. köp en standalone dvdbrännade (ofta kombinerad med hårddisk) och spela upp det du har på digitalmottagaren och spela in på dvd eller hårddisken.
Vem ordbajsar? Varför skulle han vilja göra om en digital signal till analog (scart) och sedan tillbaka till digital? Kan iofs ha missat om det kommit inspelningsbara digitalboxar med HDMI och hårddisk-inspelare som spelar in från HDMI, men oavsett kommer ju digitalsignalen ändå kodas om.

Citat:
Ursprungligen postat av Vikktor
Jag har en comhem inspelningsbar digitalbox. En sak irriterar mig, och det är deras policy att ingenting man spelat in får lämna boxen. För det första har jag ofta ett behov av att se inspelade program på andra platser än i hemmet - på min laptop. För det andra har jag under åren spelat in saker jag vill spara för framtiden. Nu är allt jag spelat in borta den dagen boxen går sönder. Någon backup får jag inte göra.

Undrar om det finns något sätt för den tekniskt bevandrade att komma runt detta. Kan man manipulera boxen så man kan föra över program man spelat in till en extern hårddisk?

Eftersom att du inte anger märke så berättar jag hur man gör om man har Tele2:s box Humax 9200C.
Köp två hårddiskvaggor för PATA, en PATA->USB och gör något likande denna guide:
http://humaxdisk.wikispaces.com/NEW+CADDY+MOD

Filsystemet på en Humax 9200C kan varken Windows eller Linux läsa, men det finns program för det.
Jag har bara fått cli-programmet HumaxRW att funka på C-version, men det är självförklarande:
http://humaxdisk.wikispaces.com/HumaxRW

Filerna man får ut är .ts-filer med alla data-strömmar som skickades med sändningen, alltså även text-tv sidor som ibland används för textning (tex på Animal Planet).
Citera
2010-07-10, 03:05
  #6
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freigang
Filerna man får ut är .ts-filer med alla data-strömmar som skickades med sändningen, alltså även text-tv sidor som ibland används för textning (tex på Animal Planet).
Transportströmmen kan man därefter, om man vill, demuxa med gamla men goda Java-applikationen ProjectX, http://www.videohelp.com/tools/ProjectX, om man bara vill behålla bild, specifikt ljud/språkspår samt dito textremsa.
Citera
2010-07-10, 13:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freigang
Vem ordbajsar? Varför skulle han vilja göra om en digital signal till analog (scart) och sedan tillbaka till digital? Kan iofs ha missat om det kommit inspelningsbara digitalboxar med HDMI och hårddisk-inspelare som spelar in från HDMI, men oavsett kommer ju digitalsignalen ändå kodas om.



Eftersom att du inte anger märke så berättar jag hur man gör om man har Tele2:s box Humax 9200C.
Köp två hårddiskvaggor för PATA, en PATA->USB och gör något likande denna guide:
http://humaxdisk.wikispaces.com/NEW+CADDY+MOD

Filsystemet på en Humax 9200C kan varken Windows eller Linux läsa, men det finns program för det.
Jag har bara fått cli-programmet HumaxRW att funka på C-version, men det är självförklarande:
http://humaxdisk.wikispaces.com/HumaxRW

Filerna man får ut är .ts-filer med alla data-strömmar som skickades med sändningen, alltså även text-tv sidor som ibland används för textning (tex på Animal Planet).

Ok, rätt komplext men jag får väl försöka ta tag i det där. Boxen det i detta fall rör sig om är förresten Samsung dcb-p850zs.
Citera
2010-07-10, 15:25
  #8
Medlem
freigangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Transportströmmen kan man därefter, om man vill, demuxa med gamla men goda Java-applikationen ProjectX, http://www.videohelp.com/tools/ProjectX, om man bara vill behålla bild, specifikt ljud/språkspår samt dito textremsa.

Exakt, brukar köra med det En sak jag saknar dock är att man inte hör ljudet när man klipper bort reklamen, det skulle underlätta en hel del, men man kan inte begära allt när det är gratis.

Jag brukar däremot inte koda om filerna sen (alltså till typ x264 eller XviD), hårddiskar är billigt idag och att koda om en fil tar tid. Däremot lägger jag det jag vill ha i en MKV-kontainer

Citat:
Ursprungligen postat av Vikktor
Ok, rätt komplext men jag får väl försöka ta tag i det där. Boxen det i detta fall rör sig om är förresten Samsung dcb-p850zs.

Hehe, jo det är väll det, men det känns fint när man sitter med sina filer på filservern utan någon loss utöver själva digitaltv-formatets egna encoding då förstås.

Kan tyvärr inget om din Samsung-box så du får googla eller se om nån annan vet om det går att göra liknande med den. gammgubbe's lösning är nog den smidigaste om du inte bryr dig om eventuell kvalitetsförsämring.

Är det en HD-box? Jag var lite inne på Hauppauge HD PVR ett tag, den kan spela in HD via komponent-utgångarna.
Citera
2010-11-11, 09:43
  #9
Medlem
freigang eller någon annan kunnig. Jag är ute efter samma sak som trådskaparen. Jag har Com Hem digital TV, men i nuläget ingen inspelningsbar digitalbox, och vill kunna spela in program ifrån TV4 Sport och föra över dem till datorn och gärna konvertera dem till t ex. .avi eller .mkv eller något annat lämpligt format. Det verkar alltså vara möjligt. Dock fick okunniga jag inte ut så jättemycket av freigangs korta beskrivning. Om någon i första hand kunde tipsa om en lämplig digitalbox (och eventuella andra saker som kan tänkas behövas) hade det varit uppskattat. Och även förklara lite mer ingående hur man gör. Guiden han länkade till, vad är det den beskriver?

Tack, jives
Citera
2010-11-12, 01:45
  #10
Medlem
freigangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jives
freigang eller någon annan kunnig. Jag är ute efter samma sak som trådskaparen. Jag har Com Hem digital TV, men i nuläget ingen inspelningsbar digitalbox, och vill kunna spela in program ifrån TV4 Sport och föra över dem till datorn och gärna konvertera dem till t ex. .avi eller .mkv eller något annat lämpligt format. Det verkar alltså vara möjligt. Dock fick okunniga jag inte ut så jättemycket av freigangs korta beskrivning. Om någon i första hand kunde tipsa om en lämplig digitalbox (och eventuella andra saker som kan tänkas behövas) hade det varit uppskattat. Och även förklara lite mer ingående hur man gör. Guiden han länkade till, vad är det den beskriver?

Tack, jives

Jag köpte Tele2:s officiella inspelningsbox (fick den billigt på Tradera) för att slippa eventuella framtida problem med pairade kort och liknande skräp.
Guiden jag länkade till är gjord för Humax 9200-boxar, men just den fysiska modifikationen kan säkert användas på andra boxar. Det den visar är hur man på ett smidigt sätt kan ta loss hårddisken från digitalboxen och stoppa in till USB-porten på datorn precis som en extern disk.
Det svåra däremot är att du nog behöver andra program till dator för att kunna kopiera över filerna.

Är som sagt lite svårt för mig att tipsa om ComHem-produkter, men jag antar att Dreambox funkar med ComHem, den väldigt populär och kan vad jag vet spela in och skicka filerna direkt över nätverket.

Du skulle även kunna köpa ett tv-kort till datorn för DVB-C eller en vanlig inspelningsbar DVD-spelare som du kan spela in ifrån scarten och sedan bränna ut filerna på DVD och sedan läser in på datorn, finns många olika sätt och jag har svårt att säga vilket som är bäst.

Digitala inspelningsboxar för DVB-C:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...rank#prodlista
Analog inspelning till DVD-skiva från scart-kontakten på din nuvarande digital-box:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...rank#prodlista
TV-kort till dator för DVB-C (FireDTV C var väldigt populär förr iaf):
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...rank#prodlista

Google är väll annars bästa tipset, måste finnas fler än du med ComHem som vill spela in till datorn.
Citera
2010-11-12, 13:32
  #11
Medlem
Google ja; jag vet inte om jag söker på fel grejer men jag hittar ingen bra information om saken. Försökte innan jag skrev kommentaren och gjorde ett nytt försök nyss.

En dvd-spelare känns inte så lockande. Dels så inbillar jag mig att en hyfsad sådan kostar en del, men fram för allt känns det klumpigt att behöva bränna ut program på skivor varenda gång jag vill få över något till datorn. Jag menar, vi lever i 2010 nu, det ska ju för fabian gå att skicka över direkt! =)
Angående de andra två alternativen så antar jag att digitalboxalternativet är dyrare men ger bättre kvalitet då det skall gå att föra över utan att konvertera om det inspelade? Dock läste jag att det skall finnas väldigt få digitalboxar med inspelning som fungerar för ComHem.
TV-kortalternativet å andra sidan är billigare men ger även sämre kvalitet. I båda fallen är det dock mycket krångligare än att bara spela in program och spara på datorn. Digitalboxarna kan inte skicka över filerna rätt av (skrev någon på ett forum såg jag) och TV-korten kan inte avkoda kanalerna på programkorten (läste jag med - även om jag inte riktigt förstår vad det innebär). Så det känns inte som jag har kommit så mycket närmare en lösning än.
__________________
Senast redigerad av jives 2010-11-12 kl. 13:39.
Citera
2010-12-10, 22:51
  #12
Medlem
freigangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jives
Google ja; jag vet inte om jag söker på fel grejer men jag hittar ingen bra information om saken. Försökte innan jag skrev kommentaren och gjorde ett nytt försök nyss.

En dvd-spelare känns inte så lockande. Dels så inbillar jag mig att en hyfsad sådan kostar en del, men fram för allt känns det klumpigt att behöva bränna ut program på skivor varenda gång jag vill få över något till datorn. Jag menar, vi lever i 2010 nu, det ska ju för fabian gå att skicka över direkt! =)
Angående de andra två alternativen så antar jag att digitalboxalternativet är dyrare men ger bättre kvalitet då det skall gå att föra över utan att konvertera om det inspelade? Dock läste jag att det skall finnas väldigt få digitalboxar med inspelning som fungerar för ComHem.
TV-kortalternativet å andra sidan är billigare men ger även sämre kvalitet. I båda fallen är det dock mycket krångligare än att bara spela in program och spara på datorn. Digitalboxarna kan inte skicka över filerna rätt av (skrev någon på ett forum såg jag) och TV-korten kan inte avkoda kanalerna på programkorten (läste jag med - även om jag inte riktigt förstår vad det innebär). Så det känns inte som jag har kommit så mycket närmare en lösning än.

Oki, med FireDTV ska väll inget förstöras antar jag.

Jag googlade:
comhem inspelningsbar digitalbox
gav: http://www.comhem.se/comhem/tv/digit...6/-/index.html
Samsung DCB-P770Z kopiera till pc på google ger:
http://www.testfreaks.se/digitalboxa...21247-kopiera/
Så om man kan lita på silverthorne så verkar det tyvärr mörkt med Comhems box, varför inte kolla på Dreambox?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback