Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-04, 19:21
  #13
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Det kanske är en smart strategi av honom. Han köper x antal aktier i bolag y, sedan basuneras det ut i aftonhoran: "Weintraub köper Eniro-aktier", "Experten: Att följa insiders lönar sig" etc.

Haha, inte helt omöjligt. Några tips på aktier som du för stunden tycker är lågt värderade? Tycker det blir allt längre mellan bolag som ser billiga ut.
Citera
2010-08-04, 19:35
  #14
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Haha, inte helt omöjligt. Några tips på aktier som du för stunden tycker är lågt värderade? Tycker det blir allt längre mellan bolag som ser billiga ut.

Min eviga köpkandidat AQ givetvis, annars är Kabe ett bolag jag har i portföljen. Där går det emellertid inte att uttala sig om värderingen förrän q2an kommer i slutet av denna månad. Placera.nu får värderingen till 12 x vinsten för innevarande år det känns trevligt för detta kvalitativa bolag. En intressant detalj är balansräkningen: Av skulderna är inte mer än 1,5 % räntebärande. Varsågod och höj räntan, Ingves!
Citera
2010-08-04, 20:02
  #15
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Min eviga köpkandidat AQ givetvis, annars är Kabe ett bolag jag har i portföljen. Där går det emellertid inte att uttala sig om värderingen förrän q2an kommer i slutet av denna månad. Placera.nu får värderingen till 12 x vinsten för innevarande år det känns trevligt för detta kvalitativa bolag. En intressant detalj är balansräkningen: Av skulderna är inte mer än 1,5 % räntebärande. Varsågod och höj räntan, Ingves!

Borde inte KABE:s kunder minska i antal med tiden? Hur hett är det med husvagnssemster om man inte är tattare eller norrländsk wt?
Citera
2010-08-04, 20:06
  #16
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Borde inte KABE:s kunder minska i antal med tiden? Hur hett är det med husvagnssemster om man inte är tattare eller norrländsk wt?

Det finns ett uppdämt behov av husvagnar och husbilar. Husvagnssemester är inte WT enligt mig, däremot att bo i husvagn året om. Sedan kan man också exportera vagnar.
Citera
2010-08-04, 20:14
  #17
Medlem
Starvids avatar
Nu har jag läst Statoils rapport, och jag gillar inte vad jag ser. Typ 75-80 % av tillgångarna finns i den nedgående Nordsjön, och årsrapporten är ett typexempel på att strunta i att rapportera relevant information medan man försöker trötta ut läsarna med meningslösheter. Jag undviker.

Håller på att läsa Seadrills rapport. Det verkar betydligt mer spännande.
Citera
2010-08-04, 20:15
  #18
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Det finns ett uppdämt behov av husvagnar och husbilar. Husvagnssemester är inte WT enligt mig, däremot att bo i husvagn året om. Sedan kan man också exportera vagnar.
Efterfrågan på husvagnar och husbilar borde minska radikalt när oljepriset stiger. Jag undviker.
Citera
2010-08-04, 20:28
  #19
Medlem
Pierrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Efterfrågan på husvagnar och husbilar borde minska radikalt när oljepriset stiger. Jag undviker.

Jag är inte beredd att hålla med. Antalet gästnätter på svenska campingplatser spås bli rekordhögt i år. Att campa är hett och detta smittar givetvis av sig på försäljningen av nya husvagnar och husbilar. Att bensinpriset stiger kan få folk att minska sitt resande med husvagnen men de väljer istället att bo på samma plats under sommaren istället. Stigande sommarhuspriser har även fått många att byta stugan mot en fast plats på en campingplats. Som marknadsledande tillverkare med gott rykte så tror jag inte Kabe kommer minska sin försäljning under de närmaste åren i alla fall.
Citera
2010-08-04, 21:06
  #20
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Min eviga köpkandidat AQ givetvis, annars är Kabe ett bolag jag har i portföljen. Där går det emellertid inte att uttala sig om värderingen förrän q2an kommer i slutet av denna månad. Placera.nu får värderingen till 12 x vinsten för innevarande år det känns trevligt för detta kvalitativa bolag. En intressant detalj är balansräkningen: Av skulderna är inte mer än 1,5 % räntebärande. Varsågod och höj räntan, Ingves!


Du anser alltså att AQ är köpvärd även på dessa nivåer? Har själv läst igenom en del på bolaget, och det är onekligen ett fint bolag. Men kvartalsrapporten i våras var inte alls vacker, men senaste rapporten av dom visade ju att saker och ting ordnade upp sig och att det bara var någon slags tillfällig svacka.

Berätta gärna litegrann om din syn på just själva värderingen. Sedan kan man ju onekligen inte låta bli att oroa sig över dessa förvärv som är förknippat med en del risker. AQ verkar ju dock vara rätt kompetenta vad gäller förvärven.
Citera
2010-08-04, 23:23
  #21
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Du anser alltså att AQ är köpvärd även på dessa nivåer? Har själv läst igenom en del på bolaget, och det är onekligen ett fint bolag. Men kvartalsrapporten i våras var inte alls vacker, men senaste rapporten av dom visade ju att saker och ting ordnade upp sig och att det bara var någon slags tillfällig svacka.

Berätta gärna litegrann om din syn på just själva värderingen. Sedan kan man ju onekligen inte låta bli att oroa sig över dessa förvärv som är förknippat med en del risker. AQ verkar ju dock vara rätt kompetenta vad gäller förvärven.

Ja, egentligen ska man fundera på försäljning av innehavet om man inte kan tänka sig att köpa mer. Mycket hänger på förvärv, men utan förvärv kan jag tänka mig att man kan tjäna sex, i värsta fall fem kronor per aktie år 2011. ABB, som är sencykliskt är en kund som står för 20 % av omsättningen och eftersom de ligger något senare i cykeln kommer vändningen ta längre tid, men att vändningen nu är stundande, på allvar, fick vi indikationer på i q2an för detta år. Bland annat borde verksamheten i Indien kunna bidra till organisk tillväxt år 2011. I q3an får vi en prognos för innevarande år och då blir det enklare att räkna på värderingen.

Givet ett P/E på tio ser jag inte en kurs på 60 och en vinst på sex kronor som en omöjlighet.
Citera
2010-08-04, 23:37
  #22
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Det finns ett uppdämt behov av husvagnar och husbilar. Husvagnssemester är inte WT enligt mig, däremot att bo i husvagn året om. Sedan kan man också exportera vagnar.

http://www.e24.se/business/verkstads...il_2212881.e24
Citera
2010-08-04, 23:40
  #23
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
http://www.e24.se/business/verkstads...il_2212881.e24

Läs här: http://www.husvagnsbranschen.se/medi...reringar_2.pdf

Citat:
När det gäller husvagnsregistreringarna, misstänker vår leverantör att det sedan årsskiftet funnits ett systemfel och att det verkliga antalet registrerade husvagnar är högre än det redovisade.
Leverantören kommer under semestern att försöka lösa problemet.

Jag mejlade och i augustisiffrorna (om en månad) kommer de försvunna husvagnarna att läggas till i statistiken.
Citera
2010-08-05, 00:16
  #24
Medlem
Starvids avatar
Är det någon här som är insatt i UPM-Kymmene?

http://investors.upm.com/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback