2010-01-27, 14:07
Medlem
Chamoniards avatar
Kom att tänka pa ett, mig veterligen, olöst mordfall i Lund.
Är inte helt säker pa när det skedde men tror det var slutet av 80talet eller början pa 90talet?
En manlig, sannolikt skötsam, manlig student hittades ihjälslagen pa en byggarbetsplats i Lund.

Offret förekom i tidningarna med namn och bild. Minns inte namn men han hette möjligen Niklas?

Har sökt men hittar ingen som helst info om detta?

Nagon som vet mer?
Citera
2010-01-27, 15:01
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Kom att tänka pa ett, mig veterligen, olöst mordfall i Lund.
Är inte helt säker pa när det skedde men tror det var slutet av 80talet eller början pa 90talet?
En manlig, sannolikt skötsam, manlig student hittades ihjälslagen pa en byggarbetsplats i Lund.

Offret förekom i tidningarna med namn och bild. Minns inte namn men han hette möjligen Niklas?

Har sökt men hittar ingen som helst info om detta?

Nagon som vet mer?
Kan det vara Niklas Elmberg du menar? Men han hittades väl inte på en byggarbetsplats? Eller var det bara hans cykel som hittades längs vägen?
http://sydsvenskan.se/lund/article74...Lundamord.html

Edit:
En artikel från 2005
Citat:
I fallet Niklas Elmberg har det nyligen kommit in uppgifter som går ut på att knivmordet 1991 på den unge Lundastudenten begicks av en i dag helt vanlig familjefar i Mellanskåne.
http://sydsvenskan.se/omkretsen/arti...-tre-fall.html
Senast redigerad av BoISaren 2010-01-27 kl. 15:06.
Citera
2010-01-27, 16:35
Medlem
månss avatar
Niklas hittades i ett vägdike ut mot Bjärred men han var nog redan död när han placerades där, knivstucken och slagen. Hans cykel hittades mycket riktigt inne i stan och även något klädesplagg om jag inte minns fel
Citera
2010-01-30, 14:46
Medlem
Herostratoss avatar
Har för mig att polisens favoritmisstänkte var en viss ökänd missbrukare som naturligtvis blånekade. Denne har sedermera tydligen trillat av pinn så att fallet skulle få en lösning är nog tyvärr inte möjligt.
Citera
2010-01-30, 15:57
Medlem
En annan person som en tid var misstänkt var en välkänd yrkeskriminell (bedrägerier och narkotikahandel) vid namn Peter Suresh Kamath. Denne skulle ha lurat en kamrat till Niklas, varför Niklas hade hotat att tjalla om Kamaths narkotika-affärer. Kamath skulle då ha anlitat en tuff person för att ‘tala allvar’ med Niklas, men denne knarkare och våldsman snedtände helt och knivade i raseri ihjäl studenten, vilket inte alls varit meningen. Knarkaren är idag död – han kan mycket väl vara identisk med den person som Herostratos omnämner ovan. Kamath kan mycket väl vara den person som diskuteras här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article427017.ab
Den skumme ‘kulturberikaren’ Kamath har fortsatt sin bedragar-karriär som om ingenting hade hänt och var en tid verksam som falsk psyko-terapeut(!):
http://sydsvenskan.se/lund/article31...k-sparken.html
Citera
2010-01-31, 01:01
Medlem
Troians avatar
Det är inte det här du tänker på? https://www.flashback.org/t928101
Citera
2010-02-02, 20:11
Medlem
Knarkaren ni pratar om är KH?
Citera
2010-02-02, 20:17
Medlem
KaptenLiszts avatar
Citat:
Nagon som vet mer?
Dom släppte en skiva till hans minne, drygt två år efter mordet. Den innehöll en väldigt bra låt skriven av hans bror som hette "Kommer vi nånsin ses igen?", eller nåt liknande. Jag har t.o.m träffat den här Niklas och han var verkligen en skötsam och trevlig kille.
Citera
2010-02-10, 22:22
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Knarkaren ni pratar om är KH?
Menar du en f.d. bankrånare kallad K*j*n?
Citera
2010-02-22, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Menar du en f.d. bankrånare kallad K*j*n?

Mjo. Som ofta och flitigt vandrade i Lunds ytterkanter där han bodde periodvis.
Citera
2010-07-11, 17:38
Medlem
Chamoniards avatar
Mordet på Niklas Elmberg Lund oktober 1991

Hej,
Startade tidigare en tråd i samma ämne. Rubriken var otydlig och det kom inte så mycket ut av det.
Hursomhelst, jag prövar igen och hoppas att ingen har något emot det. Jag vet inte mycket om detta annat än de vaga minnen jag har från nyhetsrapporteringen på den tiden.

En ung student blev funnen mördad 1991 på en byggarbetsplats. Fortfarande är ingen gripen även om flera personer varit aktuella i utredningen.

Ska fylla på tråden med mer info i takt med att jag finner det.

Mvh
Citera
2010-07-11, 18:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mordet på Elmberg 1991.

Citat:
Hej,
Startade tidigare en tråd i samma ämne. Rubriken var otydlig och det kom inte så mycket ut av det.
Hursomhelst, jag prövar igen och hoppas att ingen har något emot det. Jag vet inte mycket om detta annat än de vaga minnen jag har från nyhetsrapporteringen på den tiden.

En ung student blev funnen mördad 1991 på en byggarbetsplats. Fortfarande är ingen gripen även om flera personer varit aktuella i utredningen.

Ska fylla på tråden med mer info i takt med att jag finner det.

Mvh

Har inget i sak att komma med men jag kommer ihåg att jag läste om fallet i media.

Återigen ett intressant olöst fall. Skall bli intressant att läsa mera information om mordet på Elmberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in