Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Du har missuppfattat det där med djurrätt. Med djurrätt menas att man värnar om djurens rättigheter dvs att de inte ska behandöas dåligt genom kränkande behandling som tidelag, eller bli utsatta för våldsamheter av sina ägare eller att de sitte ri för trånga burar och utsätts för onödigt lidande m.m.
Rattigheter ar sociala konstruktioner, och det vet du. Det ar inget som man tilldelas bara for att de ska finnas dar. Forklara varfor du anser att djur ska behandlas pa ett visst satt, men kor inte med rattighetsargumentet nar rattigheterna inte har implicerats, for da existerar de inte.
Citat:
Människan står högst pp i näringskedjan men vi har även genom åren utvecklat vår empati och medmänsklighet detta är något som är positivt och visar på vår emotionella utveckling så att jämföra oss med de djur som inte har något annat val än att äta kött är missvisande.
Upp till var och en, nar det galler djurfragor.
Citat:
Köttkonsumtionen har en stor skadlig effekt på naturen då det krävs större ytor för att föda upp kor och andra djur som skall ätas, dessa släpper även ut en hel del gas, samt transporterna gör att utsäppen blir ännu högre. En satsning på vegetarisk kost skulle dels hjälpa till att hålla nere detta samt göra att svälten skulle minska.
Vi ska varna om djuren genom att doda alla boskapsdjur och sterilisera de som vantar pa den totala utrotningen? Fan vad humanistiskt. Vad detta har med svalt att gora forstar jag inte, sarskilt med tanke pa att vi inte far ata upp de djur vi dodar i det cowlocaust du foresprakar. Utover det sa kommer fiskar simma i alla varldens hav oavsett vad du tycker om det, ar det pa nagot vis av "miljoskal" vart att efterstrava fiskestopp, menar du?
Citat:
Människan är inte av naturen någon köttätare, studerar man människans anatomi så ser man att människan inte har de naturliga verktygen som krävs för att vara köttätare om man tex jämför med en tiger.
Jag at en ganska oprocessad kottbit for nagra timmar sedan, mina tander klarade alldeles utmarkt av att bryta ner biten, samtidigt som jag inte upplever nagra problem med att omvandla maten till naring och energi. Jag ar pigg och alert. Bacon ar gott. Jag ar trott pa det dar meningslosa argumentet.
Citat:
I människans barndom åt man vegetabilisk föda som senare kompleterades med det man kunde få in genom jakt. Att äta köttprodukter varje dag är inte naturligt och kan vara en förklaring till att fettman har ökat. Ser man till indiska länder där man mer satsar på vegetabilisk föda jämfört med usa så ser man att de i indien väger mindre.
Ar det manniskors bukfetma eller djurens val och ve som raknas? (jamfor BNP per capita mellan Indien och USA)
Citat:
Vegetarisk kost har länge blivit undamskymd i skolorna där mattanter haft en tråkig syn på detta och ibland mest lagt fram någon tomat o gurka. Detta är givetvis oacceptabelt och därför vore det bra att stärka den vegetariska kosten med en dag i veckan på landets skolor, detta för att minska fettman, minska svälten och höja vegetariska kostens anseende.
Du ar nastan som han som nastan uppfann evighetsmaskinen nastan nastan. Du har losningen for att minska fetma och svalt pa en och samma gang! Men bara nastan! Nastan nastan!