2010-07-12, 18:13
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Gillar ideen att minska köttätandet och få in vegetarisk mat en gång i veckan i skolan, köttkonsumtionen kan allt gå ned lite, det är nyttigt med vegetariskt och det skadar inte miljön lika mycket.

Citat:
Jag gillar att träna och försöker äta sunt o gott också.
Men det är lite tråkigt att handla nyttigt då detta är oftast mycket dyrare
Jag tittade på lax idag. 500 gram kostade ca 70kr, det blir ungefär 35 kr måltid!
*kräksmiley*
Citera
2010-07-12, 18:25
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
*kräksmiley*

Suck....

Hårboll fortsätter med sina "avslöjanden" jag har aldrig påstått mig vara den perfekta kristna som aldrig äter djur.

Dock försöker jag undvika detta och äta vegetariskt, ikväll ska jag äta sojakorvar tex.

Kan vi föra en vettid diskussion nu?

Många borgerliga o sverigedemorkatiska anhängare blir väldigt tystlåtna när det gäller miljl och djurrättspolitik förutom något enstaka uttalanden, om halal slakt eller att vi som bryr oss om djuren är knäppgökar.
Citera
2010-07-13, 13:55
Medlem
Sociopatriks avatar
Citat:
eh? Du menar att djuren i själva verket vill bli experimenterande, bli dåligt skötta, bli jagade med grymma jaktmetoder och dödade? Själv tvivlar jag på det.

Ja. Det vill de. Det hor ju till att komma med kallhanvisning. Be mig om det ar du snall.
Citera
2010-07-13, 15:02
Medlem
hallberg-rassys avatar
Detta med djurrätt har gått alldeles för långt. Finns ju till och med ett antal virrpannor som föreslagit att djur som skadat eller dödat människor skall ha rätt till en rättegång i domstol innan man avlivar...

Jösses, man tar sig för pannan. Fråga: Hur mycket bryr sig lejonen om att antiloper har rättigheter innan lejonet river en antilop och glufsar i sig? Svar: Inte alls.

Vi är högst upp i näringskedjan, så är det bara.

Att införa en helvegetarisk dag i skolan är inte alls en bra idé, människor behöver kött i sin kost. Däremot kan jag gå med på att det dagligen skall finnas ett vegetariskt alternativ i skolan, så elever kan göra ett aktivt val.
Citera
2010-07-13, 15:29
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Detta med djurrätt har gått alldeles för långt. Finns ju till och med ett antal virrpannor som föreslagit att djur som skadat eller dödat människor skall ha rätt till en rättegång i domstol innan man avlivar...

Jösses, man tar sig för pannan. Fråga: Hur mycket bryr sig lejonen om att antiloper har rättigheter innan lejonet river en antilop och glufsar i sig? Svar: Inte alls.

Vi är högst upp i näringskedjan, så är det bara.

Att införa en helvegetarisk dag i skolan är inte alls en bra idé, människor behöver kött i sin kost. Däremot kan jag gå med på att det dagligen skall finnas ett vegetariskt alternativ i skolan, så elever kan göra ett aktivt val.

Du har missuppfattat det där med djurrätt. Med djurrätt menas att man värnar om djurens rättigheter dvs att de inte ska behandöas dåligt genom kränkande behandling som tidelag, eller bli utsatta för våldsamheter av sina ägare eller att de sitte ri för trånga burar och utsätts för onödigt lidande m.m.

Människan står högst pp i näringskedjan men vi har även genom åren utvecklat vår empati och medmänsklighet detta är något som är positivt och visar på vår emotionella utveckling så att jämföra oss med de djur som inte har något annat val än att äta kött är missvisande.

Köttkonsumtionen har en stor skadlig effekt på naturen då det krävs större ytor för att föda upp kor och andra djur som skall ätas, dessa släpper även ut en hel del gas, samt transporterna gör att utsäppen blir ännu högre. En satsning på vegetarisk kost skulle dels hjälpa till att hålla nere detta samt göra att svälten skulle minska.

Människan är inte av naturen någon köttätare, studerar man människans anatomi så ser man att människan inte har de naturliga verktygen som krävs för att vara köttätare om man tex jämför med en tiger.

I människans barndom åt man vegetabilisk föda som senare kompleterades med det man kunde få in genom jakt. Att äta köttprodukter varje dag är inte naturligt och kan vara en förklaring till att fettman har ökat. Ser man till indiska länder där man mer satsar på vegetabilisk föda jämfört med usa så ser man att de i indien väger mindre.

Vegetarisk kost har länge blivit undamskymd i skolorna där mattanter haft en tråkig syn på detta och ibland mest lagt fram någon tomat o gurka. Detta är givetvis oacceptabelt och därför vore det bra att stärka den vegetariska kosten med en dag i veckan på landets skolor, detta för att minska fettman, minska svälten och höja vegetariska kostens anseende.

Socialliberala hälsningar:
Bombacci
Citera
2010-07-13, 16:14
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Ett parti som godkänner halalslakt kan aldrig kalla sig själv för djurvänner eller djurens beskyddare. Slakt skall vara så humant som möjligt, inte skära halsen av dem efter du elat dem lite.

Så om man vill vara djurens vän så får man kämpa själv, finns inget parti som kommer stå på djurens sidor, inte nu, inte då och inte i framtiden.
Citera
2010-07-13, 16:34
Medlem
Sociopatriks avatar
Citat:
Du har missuppfattat det där med djurrätt. Med djurrätt menas att man värnar om djurens rättigheter dvs att de inte ska behandöas dåligt genom kränkande behandling som tidelag, eller bli utsatta för våldsamheter av sina ägare eller att de sitte ri för trånga burar och utsätts för onödigt lidande m.m.

Rattigheter ar sociala konstruktioner, och det vet du. Det ar inget som man tilldelas bara for att de ska finnas dar. Forklara varfor du anser att djur ska behandlas pa ett visst satt, men kor inte med rattighetsargumentet nar rattigheterna inte har implicerats, for da existerar de inte.

Citat:
Människan står högst pp i näringskedjan men vi har även genom åren utvecklat vår empati och medmänsklighet detta är något som är positivt och visar på vår emotionella utveckling så att jämföra oss med de djur som inte har något annat val än att äta kött är missvisande.

Upp till var och en, nar det galler djurfragor.

Citat:
Köttkonsumtionen har en stor skadlig effekt på naturen då det krävs större ytor för att föda upp kor och andra djur som skall ätas, dessa släpper även ut en hel del gas, samt transporterna gör att utsäppen blir ännu högre. En satsning på vegetarisk kost skulle dels hjälpa till att hålla nere detta samt göra att svälten skulle minska.

Vi ska varna om djuren genom att doda alla boskapsdjur och sterilisera de som vantar pa den totala utrotningen? Fan vad humanistiskt. Vad detta har med svalt att gora forstar jag inte, sarskilt med tanke pa att vi inte far ata upp de djur vi dodar i det cowlocaust du foresprakar. Utover det sa kommer fiskar simma i alla varldens hav oavsett vad du tycker om det, ar det pa nagot vis av "miljoskal" vart att efterstrava fiskestopp, menar du?

Citat:
Människan är inte av naturen någon köttätare, studerar man människans anatomi så ser man att människan inte har de naturliga verktygen som krävs för att vara köttätare om man tex jämför med en tiger.

Jag at en ganska oprocessad kottbit for nagra timmar sedan, mina tander klarade alldeles utmarkt av att bryta ner biten, samtidigt som jag inte upplever nagra problem med att omvandla maten till naring och energi. Jag ar pigg och alert. Bacon ar gott. Jag ar trott pa det dar meningslosa argumentet.

Citat:
I människans barndom åt man vegetabilisk föda som senare kompleterades med det man kunde få in genom jakt. Att äta köttprodukter varje dag är inte naturligt och kan vara en förklaring till att fettman har ökat. Ser man till indiska länder där man mer satsar på vegetabilisk föda jämfört med usa så ser man att de i indien väger mindre.

Ar det manniskors bukfetma eller djurens val och ve som raknas? (jamfor BNP per capita mellan Indien och USA)

Citat:
Vegetarisk kost har länge blivit undamskymd i skolorna där mattanter haft en tråkig syn på detta och ibland mest lagt fram någon tomat o gurka. Detta är givetvis oacceptabelt och därför vore det bra att stärka den vegetariska kosten med en dag i veckan på landets skolor, detta för att minska fettman, minska svälten och höja vegetariska kostens anseende.

Du ar nastan som han som nastan uppfann evighetsmaskinen nastan nastan. Du har losningen for att minska fetma och svalt pa en och samma gang! Men bara nastan! Nastan nastan!
Citera
2010-07-13, 23:19
Medlem
Bleeps avatar
Den här tråden bevisar att vissa bör undvika att titta på Disney-filmer, ety de kan hamna i det intellektuella träsk som består i att tro att djur är utrustade med mänskliga känslor. Snälla lilla söta rara ni, väx upp!
Citera
2010-07-13, 23:47
Medlem
KarlsKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Den här tråden bevisar att vissa bör undvika att titta på Disney-filmer, ety de kan hamna i det intellektuella träsk som består i att tro att djur är utrustade med mänskliga känslor. Snälla lilla söta rara ni, väx upp!

Så är det. Djur är inte människor och bör verkligen inte behandlas ens i närheten på samma sätt. Det blir också extra tydligt för en hundägare som undertecknad. Djur har inga rättigheter, vilka skyldigheter människor har gentemot djur är däremot en intressant fråga.
Citera
2010-07-14, 16:13
Medlem
Sociopatriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlsKebab
Djur är inte människor och bör verkligen inte behandlas ens i närheten på samma sätt.

Nu gor ju du samma fel som TS. For mig handlar diskussionen om att ingen manniska har foretrade att bestamma hur "vi ska gora" nar det galler djurfragan, utan att det ar en helt oppen fraga helt utan nagon form av obligatoriska morallagar som vanligtvis tillampas i mellanmanskliga relationer, och att vardeomdomen som "behandlas bra" eller "behandlas daligt" har inget och inte kan ha nagon form av belagg. Dvs, "bestammer" nagon att djur ska behandlas si eller sa sa innebar det att den manniskan satter sig over andra manniskor personliga preferenser, som mycket val kan handla om djursexfetischer, det har ingen relevans eller betydelse, och varje diskussion i denna fraga kan och bor raknas som ett blankt blad. Nar jag sager "kan och bor" sa menar jag hur vi manniskor ska forhalla oss till diskussionen, inte nagot om djurfragan i sig.
Citera
2010-07-14, 16:29
Medlem
slugs-Ps avatar
Citat:
http://alliansfordjuren.se/

http://alliansfordjuren.se/partierna/jakt/

Som grön liberal uppmanar jag alliansens partier att vässa sin politik på dessa områden. Folkpartiet som en gång i tiden var radikala och slogs mer aktivit för djurens rätigheter och naturvården har blivit akterseglade av oppositionspartierna. Jag hoppas att vi kan hjälpas åt att reforerma borgerlighetens syn på en klok miljöpolitik.

Diskussionsunderlag:

Hur kan alliansens politik gällande miljöpolitik bli bättre, varför denna rädsla mot lagstiftning, stoppa jägarnas enorma inflytande.

Socialliberala hälsningar:
Bombacci

Till att börja med så var frågorna från djurens rätt inte helt riktiga, men det kan man förstå egentligen dom har ofta inte så stor koll på hur jakt fungerar i praktiken. (t ex var det 2 vargar som skadesköts av 28 inte hälften, men 2 är iofs med en hög siffra)

På vilket sätt har jägarna ett enormt inflytande mer än att dom är ca300 000st + deras familjer som ofta delar deras åsikter? Alltså kanske 500 000- 1 000 000 miljon sympatisörer.
Dessutom har jakten som den är och bedrivs idag ett brett folkligt stöd. Själv anser jag att mindre orginisationer som djurens rätt m fl har för stort inflytande med tanke på hur stora dom är.
Varför ska man stoppa jägarnas inflytande? På vilket sätt skulle det vara bra?
Citera
2010-07-14, 17:48
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sociopatrik
Rattigheter ar sociala konstruktioner, och det vet du. Det ar inget som man tilldelas bara for att de ska finnas dar. Forklara varfor du anser att djur ska behandlas pa ett visst satt, men kor inte med rattighetsargumentet nar rattigheterna inte har implicerats, for da existerar de inte.

Upp till var och en, nar det galler djurfragor.

Vi ska varna om djuren genom att doda alla boskapsdjur och sterilisera de som vantar pa den totala utrotningen? Fan vad humanistiskt. Vad detta har med svalt att gora forstar jag inte, sarskilt med tanke pa att vi inte far ata upp de djur vi dodar i det cowlocaust du foresprakar. Utover det sa kommer fiskar simma i alla varldens hav oavsett vad du tycker om det, ar det pa nagot vis av "miljoskal" vart att efterstrava fiskestopp, menar du?

Jag at en ganska oprocessad kottbit for nagra timmar sedan, mina tander klarade alldeles utmarkt av att bryta ner biten, samtidigt som jag inte upplever nagra problem med att omvandla maten till naring och energi. Jag ar pigg och alert. Bacon ar gott. Jag ar trott pa det dar meningslosa argumentet.

Ar det manniskors bukfetma eller djurens val och ve som raknas? (jamfor BNP per capita mellan Indien och USA)

Du ar nastan som han som nastan uppfann evighetsmaskinen nastan nastan. Du har losningen for att minska fetma och svalt pa en och samma gang! Men bara nastan! Nastan nastan!

Nja, jag anser att djuren har rättigheter med, precis som jag betonar de mänskliga rättigheterna. Allting är en konstruktion men att avskriva alla rättigheter ser jag inte som en förbättring av samhället.

Nej, djurens rättigheter är itne till var och en att följa. Vill en person ta hand om en hund så har hunden samma rättigheter oavsett vad personen anser.

Nej varför tror du det?

Förmodligen åt du inte köttbiten rå och behövde använda olika verktyg så som kniv och gaffel för detta. Människans kropp är inte byggd för att jaga på samma sätt som andra rovdjur och våra tänder påminner mer om kornas.

Människans väl och ve passar utmärkt ihop med djurens. Det är en win-win situation således, vi bekämpar fetman och minskar djurens lidanden.

Människan har vetat om hur man ska bekämpa svälten och fetman sedan länge och ingenting jag kommit på. Det som hindrar är bl a rädslan för globalisering samt människors själviskhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in