• 1
  • 2
2010-07-12, 06:01
Medlem
bombaccis avatar
http://alliansfordjuren.se/

Detta är inga frågor som kommer ägnas särskild stor tid åt i slutdebatterna och det hörs ganska lite om det i massmedia men jag och andra anser ändå att detta är viktiga frågor.

Det är beklämande att Alliansföreträdare är så rädda för att lagstifta för att stärka djurens rättigheter. Alliansen har bättre politik på vissa områden men här är de ganska mycket svagare än MP och V ( S känns som ett mellanting).

De rödgröna har konkreta förslag som i praktiken kommer innebära att djurs lidanden minskar medans alliansen tjatar mycket om att de ska utreda eller att de inte alls tänker göra något ( mer än prata).

Man blir förfärrad när man läser om hur alliansen ställer sig till inställningen till olika jaktfrågor

http://alliansfordjuren.se/partierna/jakt/

Som grön liberal uppmanar jag alliansens partier att vässa sin politik på dessa områden. Folkpartiet som en gång i tiden var radikala och slogs mer aktivit för djurens rätigheter och naturvården har blivit akterseglade av oppositionspartierna. Jag hoppas att vi kan hjälpas åt att reforerma borgerlighetens syn på en klok miljöpolitik.

Diskussionsunderlag:

Hur kan alliansens politik gällande miljöpolitik bli bättre, varför denna rädsla mot lagstiftning, stoppa jägarnas enorma inflytande.

Socialliberala hälsningar:
Bombacci
Citera
2010-07-12, 09:12
Medlem
Offsures avatar
Lagen är till för att skydda människor, inte djur.

Svara gärna på varför inte jägare ska få jaga på sina egna marker, ofta för att skydda sitt boskap.

Jag tycker att alliansens djurpolitik kan bli bättre genom att avskaffa den.
Citera
2010-07-12, 10:32
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Lagen är till för att skydda människor, inte djur.

Svara gärna på varför inte jägare ska få jaga på sina egna marker, ofta för att skydda sitt boskap.

Jag tycker att alliansens djurpolitik kan bli bättre genom att avskaffa den.

Instämmer. Det bisarra överintresset för s k "djurpolitik" har passerat alla rimliga gränser. Och givetvis är det grupperingar på vänsterkanten som agerar. Muslimer, invällare, homosexuella och djur är viktigare för dessa, än hederliga svenskars vardag.
Citera
2010-07-12, 10:53
Medlem
KaptenBs avatar
Så nedlåtande och cyniskt. Både jag och TS är liberaler. Ge fan i att kalla oss för vänster. Lagen är till för att skydda både djur och människor. Och nej, vi tycker inte att djur är viktigare än människor.

Och vad har vänsterns syn på Muslimer, invällare, homosexuella att göra med högerns syn på djurrätt? Det känns som att bara tog chansen att kasta lite skit.

Som svar på TS fråga så vet jag inte. Att värna om djuren borde inte vara en höger-vänsterfråga.
Senast redigerad av KaptenB 2010-07-12 kl. 10:57.
Citera
2010-07-12, 12:00
Medlem
Sociopatriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Att värna om djuren borde inte vara en höger-vänsterfråga.

Nej, det borde vara en helt annan fraga, rorande mentalvard. Att manniskor i dagens lage finner det pa nagot vis angelaget att varna om kvalsters ratt till naturligt beteende ar aningen lustigt, da ingenting sager (bortsett fran hjarntvattade svenskars fattiga och naiva sinne) att Sverige kommer att klara sig undan tvahundra ar till utan krig. Att prioritera skadedjurs overlevnad later logiskt nar man ar det sjalv.
Citera
2010-07-12, 12:10
Medlem
Höjas avatar
Förstår inte varför stockholmare som har en idealisk bild av naturen, djur och allt kring detta ska vara med och besluta om jakt i en helt annan del av landet, låter helt otroligt korkat, beslut skall tas så nära den berörda som möjligt, inte fan ska några kontorsråttor till miljöpartister i stockholm som maximalt sett en älg på skansen kunna överklaga jaktbeslut i Jämtland.

Miljöpartiets svar i hela den enkäten skriker att det är ett storstadsparti för storstadsmänniskor som aldrig ens sett vild natur.

I övrigt finner jag faktiskt att djurskyddet är starkt nog i sverige och enbart stadsråttor håller inte med, kanske mest beroende på att det enda vilda djuret de ser är råttorna i Stockholms tunnelbana.
Citera
2010-07-12, 13:11
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Så nedlåtande och cyniskt. Både jag och TS är liberaler. Ge fan i att kalla oss för vänster. Lagen är till för att skydda både djur och människor. Och nej, vi tycker inte att djur är viktigare än människor.

Och vad har vänsterns syn på Muslimer, invällare, homosexuella att göra med högerns syn på djurrätt? Det känns som att bara tog chansen att kasta lite skit.

Som svar på TS fråga så vet jag inte. Att värna om djuren borde inte vara en höger-vänsterfråga.

Håller med dig. Det är tråkigt att läsa om hur begränsade många av borgerliga väljare o företrädare tycks bry sig/känna till om djurens rättigheter. Det är inte automatiskt dåligt att lagstifta i vissa frågor.
Trist när man ska skicka frågor på utredning ( betyder oftast att ingenting görs) när man med lite "hårdare tag" som att se till att djurorganisationer får större chans att påverka djurpolitiken o att politikerna inte mestandels lyssnar på jägarförbundet.

Sea Shepard utmanade tydligen kommunisterna i dåvarande Sovjet när de gav sig på djuren ( står tydligen i hans bok) att försvara rättigheterna för dem som inte annars skulle kunna föra sin talan, är viktigt o något man kan vara stolt över.
Citera
2010-07-12, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Håller med dig. Det är tråkigt att läsa om hur begränsade många av borgerliga väljare o företrädare tycks bry sig/känna till om djurens rättigheter.
MUF tycker inte att djuren bör ha några rättigheter, om jag minns rätt. Om jag inte missminner mig har Moderaterna haft en liknande åsikt, men de kan ha ändrat sig. Så länge man subventionerar köttindustrin blir det lite hycklande att tala om djurens rättigheter. Vegetarisk mat får inte konkurrera mot animalisk mat på lika villkor, köttindustrin är subventionerad av staten.
Citera
2010-07-12, 14:48
Medlem
Sociopatriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
att försvara rättigheterna för dem som inte annars skulle kunna föra sin talan, är viktigt o något man kan vara stolt över

Jasa? Jag kan val bakbinda och munkavla dig och sedan forklara for dig att du vill bli pasatt av en muskulos gambier, eftersom jag nu far foretrade att beratta for andra vad du vill eller inte vill. Hade det varit uppskattat?
Citera
2010-07-12, 15:11
Medlem
KarlsKebabs avatar
Djurrätt, bara ordet får mig att vilja spy. Djurskydd är en vettigare utgångspunkt om man är en miljömupp.
Citera
2010-07-12, 16:11
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylian
MUF tycker inte att djuren bör ha några rättigheter, om jag minns rätt. Om jag inte missminner mig har Moderaterna haft en liknande åsikt, men de kan ha ändrat sig. Så länge man subventionerar köttindustrin blir det lite hycklande att tala om djurens rättigheter. Vegetarisk mat får inte konkurrera mot animalisk mat på lika villkor, köttindustrin är subventionerad av staten.

Ja Modertater och Kristdemokrater har nog sämst djurrättspolitik av riksdagspartierna. Muf protesterade i alla fall mot vargjakten så lite creed kan de få.

Gillar ideen att minska köttätandet och få in vegetarisk mat en gång i veckan i skolan, köttkonsumtionen kan allt gå ned lite, det är nyttigt med vegetariskt och det skadar inte miljön lika mycket.

och till er som säger " det ska vara ett fritt val" well lifes a bitch, om eleverna en gång i veckan MÅSTE äta vegetarisk mat som är vällagad och god, så har jag svårt att se detta som något hemskt. Massor med ämnen är obligatiska i skolan med, så i så fall borde ni vara emot detta med.
Citera
2010-07-12, 16:12
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sociopatrik
Jasa? Jag kan val bakbinda och munkavla dig och sedan forklara for dig att du vill bli pasatt av en muskulos gambier, eftersom jag nu far foretrade att beratta for andra vad du vill eller inte vill. Hade det varit uppskattat?

eh? Du menar att djuren i själva verket vill bli experimenterande, bli dåligt skötta, bli jagade med grymma jaktmetoder och dödade?

Själv tvivlar jag på det.

Låter sexigt det där med den vältränade svarta mannen dock, jag får fundera lite på det, något av en sexdröm för dig eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in