2010-07-15, 16:27
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Precis som bland jägarna så är det ett fåtal extremister som syns och hörs mest. Men sen finns det också många som bara har en helt annan syn på världen. Jag tex ser inte människan som en art som har rätt att bestämma vad som helst över andra arter. Det viktigaste för oss är att vi klarar av att leva i samspel med andra arter. Vi bör inte ta ut mer av naturen än vad som är långsiktigt hållbart. Fisket är det mest extrema där vi tar ut långt över våra tillgångar något som bara förstör för framtiden. Och det gäller inte bara det allvarligaste fisket på haven, det gäller även mindre vattendrag i Sverige.
Tar vi jakten så anser inte jag att vargen och andra rovdjur är det stora problemet. Det största problemet är antalet människor. Dels så har vi runt 250 000 jägare, hade vi haft 5 000 jägare så hade alla givetvis kunna jagat mer per person utan få någon som helst kritik. Skogsbolagen är ett annat problem som beror på för många människor. Hade vi haft färre människor så hade vi behövt mindre trä och papper och det hade funnits större areal för vilda djur, både rovdjur och bytesdjur.
I ett Sverige med färre människor, mer vidsträckta vildmarker, ett rikare naturliv, så hade några skjutna rovdjur inte fått samma kritik som idag. Och med det sagt så anser jag att man ska ge faan i att skaffa fler barn än 2 samt sätta stopp för invandringen.
Sen tycker jag att det är fel att människoliv är tabu men inte djurliv. Faktum är att vi människor är ett betydligt större problem än alla djur. Om någon stam borde minska så är det människostammen. Sen borde straffen för djurplågeri bli betydligt högre. Gärna dödsstraff.
Tar vi jakten så anser inte jag att vargen och andra rovdjur är det stora problemet. Det största problemet är antalet människor. Dels så har vi runt 250 000 jägare, hade vi haft 5 000 jägare så hade alla givetvis kunna jagat mer per person utan få någon som helst kritik. Skogsbolagen är ett annat problem som beror på för många människor. Hade vi haft färre människor så hade vi behövt mindre trä och papper och det hade funnits större areal för vilda djur, både rovdjur och bytesdjur.
I ett Sverige med färre människor, mer vidsträckta vildmarker, ett rikare naturliv, så hade några skjutna rovdjur inte fått samma kritik som idag. Och med det sagt så anser jag att man ska ge faan i att skaffa fler barn än 2 samt sätta stopp för invandringen.
Sen tycker jag att det är fel att människoliv är tabu men inte djurliv. Faktum är att vi människor är ett betydligt större problem än alla djur. Om någon stam borde minska så är det människostammen. Sen borde straffen för djurplågeri bli betydligt högre. Gärna dödsstraff.
Typsik byrokrat/terortiker snack. Jakt har extremt liten påverkan för vilt totalt sett, det är väl egentligen bara älgen, hjort, vildsvin och björn som styrs av jakten. Resten av viltet vi har går upp och ner beroende på andra faktorer som jord/skogsbruk, predatorer, tillgång till föda, väder och vind samt sjukdommar. Men saker som att skogsbruket inte tar hänsyn till fåglar och fågelbon i träd under avverkning hör man alldrig ett ord om. Inte heller jordbrukets skoningslösa slåtter som tar livet av massor med olika djurarter. Som det är nu är det bara jägare som tar hand om den biologiska mångfalden på många ställen. utan jägare så hade det knappast existerat någon viltvård.
Hur är det med boskap och köttindustrin i övrigt? Bestämmer man inte över andra arter där på ett mycket mindre humant och etiskt sätt än under jakt? Man föder upp arter för slakt i fångenskap, ta det som ett problem i din argumentation i stället för jakt.
Du kan säga tusen gånger att vi är för många, men vad har du för lösning på problemet? Inget vad jag förstår.
Sen är det inget problem med 250 000 jägare det finns vilt till alla. skulle det bara finnas 5000 jägare så hade det blivit en katastrof för viltet, trafikanter, jordbrukare, skogsburk osv.
Så fort man snackar jakt är det bara varg och älg folk tänker på....