• 1
  • 2
2004-05-02, 15:34
Medlem
triedis avatar
http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna...470479,00.html

S vad anser ni? Vad tror ni hennes projekt leder till?
Citera
2004-05-02, 16:39
Medlem
Memnoks avatar
I vanlig ordning rr det sig om dubbelmoral, det r enligt konstnren fel att objektifiera kvinnor och gra dem till ett lustobjekt fr mn. Drfr skall man fanimej gra samma sak med mnnen! Gr dem till objekt!! Det lter helt ologiskt i mina ron, tv fel gr inte ett rtt...

Antingen fr man bestmma sig fr att det r ok att objektifiera knen (vilket jag tycker att det r) och d r det naturligtvis helt ok med denna typ av bilder av bda knen. Eller ocks s bestmmer man sig fr att det r fel och d skall man arbeta fr att inget kn objektifieras. Allt annat r hyckleri.

Till ursprungsfrgan: Vad tror jag att detta kommer att leda till?
Konstnren kommer att f vara med p diverse debattprogram och eventuellt f skriva en krnika i aftonbladet om hur hemsk objektifieringen av kvinnor r. Konstnren fr ytterligare kulturbidrag fr att ytterligare utforska mnet. I vrigt? Ingenting alls.
Citera
2004-05-03, 11:52
Medlem
triedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
I vanlig ordning rr det sig om dubbelmoral, det r enligt konstnren fel att objektifiera kvinnor och gra dem till ett lustobjekt fr mn. Drfr skall man fanimej gra samma sak med mnnen! Gr dem till objekt!! Det lter helt ologiskt i mina ron, tv fel gr inte ett rtt...

Antingen fr man bestmma sig fr att det r ok att objektifiera knen (vilket jag tycker att det r) och d r det naturligtvis helt ok med denna typ av bilder av bda knen. Eller ocks s bestmmer man sig fr att det r fel och d skall man arbeta fr att inget kn objektifieras. Allt annat r hyckleri.

Konstnren kommer att f vara med p diverse debattprogram och eventuellt f skriva en krnika i aftonbladet om hur hemsk objektifieringen av kvinnor r. Konstnren fr ytterligare kulturbidrag fr att ytterligare utforska mnet. I vrigt? Ingenting alls.

Intressant..

Hller med dig om att det r hyckleri att framstlla objektifiering av ett kn som fel, men samtidigt uppmuntra till detsamma, nr det gller det andra knet. Visserligen tror jag hon gr det fr att ppna gonen p folk, men frgan r hur pass vl det faller ut.

Tycker sjlv att det r fel med objektifiering av levande varelser, men samtidigt gillar jag bilder av snygga mn, frgan r var grnsen gr.
Citera
2004-05-03, 12:45
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triedi
Intressant..

Hller med dig om att det r hyckleri att framstlla objektifiering av ett kn som fel, men samtidigt uppmuntra till detsamma, nr det gller det andra knet. Visserligen tror jag hon gr det fr att ppna gonen p folk, men frgan r hur pass vl det faller ut.

Tycker sjlv att det r fel med objektifiering av levande varelser, men samtidigt gillar jag bilder av snygga mn, frgan r vad grnsen gr.

Oj, det blev nstan koncensus dr, ovanligt hr p feministforumet.

Det r mycket som feminismen gr fr att ppna gonen p folk som gr tvrt emot grundtanken med feminism, frgan r vl om man skall tillta att ndamlen helgar medlen. Jag tycker inte det, om man str fr ngot s lever man som man lr och skall man agera s gr man det inom ramarna fr sin filosofi. Annars skulle det bli lika absurt som "Fighting for peace" eller "Fucking for virginity".

Objektifiering r i min mening omjligt att undvika, knner man inte en person betraktar man automatiskt denne som ett objekt. Det enda sttet att komma till rtta med det r att inte avbilda mn och kvinnor alls. S lngt hoppas jag inte att det gr.
Citera
2004-05-04, 11:23
Medlem
BloodyMarys avatar
Citat:

Jag uppfattar inte riktigt ngon dubbelmoral i det hon gr. Hon nmner ingenting om objektifiering av vare sig kvinnor eller mn, snarare att det r orttvist att mn inte fr framstllas som "vackra och sensuella" p samma stt som kvinnor. Om det leder till kad jmstlldhet eller inte att mn brjar exponeras p det sttet r ju en annan sak, som du sger gr ju inte tv fel ett rtt......
Citera
2004-05-04, 12:12
Medlem
...
Citera
2004-05-04, 12:22
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BloodyMary
Jag uppfattar inte riktigt ngon dubbelmoral i det hon gr. Hon nmner ingenting om objektifiering av vare sig kvinnor eller mn, snarare att det r orttvist att mn inte fr framstllas som "vackra och sensuella" p samma stt som kvinnor. Om det leder till kad jmstlldhet eller inte att mn brjar exponeras p det sttet r ju en annan sak, som du sger gr ju inte tv fel ett rtt......

Nja, om man kollar p intervjun s r det ganska tydligt att hon inte gillar objektifiering av kvinnor p tv stllen:

1.r inte de hr bilderna ocks sexistiska?
- D fr man frga sig vad sexism r. Ska bilden av den nakna mnniskan alltid vara en kvinna? Den lockande och inbjudande r alltid kvinna. r det s att kvinnor alltid ska locka mn till fantasier eller har de rtt till egna ocks?

2. Om mina bilder kan inspirera Britney till att tnka p hur hon vill se mannen, istllet fr att bara fokusera p hur hon sjlv ska vara fr att leva upp till mns vta drmmar, s r mitt syfte uppntt.

Sledes, hyckleri....
Citera
2004-05-04, 13:04
Medlem
BloodyMarys avatar
Citat:
Nja, om man kollar p intervjun s r det ganska tydligt att hon inte gillar objektifiering av kvinnor p tv stllen:

1.r inte de hr bilderna ocks sexistiska?
- D fr man frga sig vad sexism r. Ska bilden av den nakna mnniskan alltid vara en kvinna? Den lockande och inbjudande r alltid kvinna. r det s att kvinnor alltid ska locka mn till fantasier eller har de rtt till egna ocks?

2. Om mina bilder kan inspirera Britney till att tnka p hur hon vill se mannen, istllet fr att bara fokusera p hur hon sjlv ska vara fr att leva upp till mns vta drmmar, s r mitt syfte uppntt.

Sledes, hyckleri....
Jag tolkar det inte p det sttet, snarare tycker jag att hon bara konstaterar hur verkligheten ser ut utan att lgga ngra moraliska betnkligheter i det. Och hennes frgestllning om varfr den lockande och och inbjudande alltid mste vara en kvinna r rtt intressant, varfr ska det vara ett enbart kvinnligt frbehll egentligen? Jag tycker ven att det r skillnad p objektifiering och sensualism, man kan fotografera nakna mnniskor i sensuella poser utan att objektifiera dem.
Citera
2004-05-04, 13:08
Medlem
BloodyMarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokyoKid
om man typ tittar sig lite omkring bde i historien och vrlden s ser man att mn har framstllts och r vackra och sensuella redan nu.

jag vet inte riktigt om jag gillar att kvinnor som grupp ska avgra om mn r eller kan framstllas som vackra och sensuella. det klarar vi bra av sjlva d vi liksom vet att vi har de egenskaperna med eller utan ngra jvla kulturkoftors eller brudars medgivande.
Eh, jag frstod inte riktigt det dr uttalandet, ska mnnen sjlva avgra om och nr framstlls som vackra och inte kvinnorna? Jag trodde syftet var just att tilltala kvinnor och d borde det rimligen vara kvinnor som avgr vad de tycker r sensuellt eller tilltalande. Eller...????
Citera
2004-05-04, 13:11
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BloodyMary
Jag tolkar det inte p det sttet, snarare tycker jag att hon bara konstaterar hur verkligheten ser ut utan att lgga ngra moraliska betnkligheter i det. Och hennes frgestllning om varfr den lockande och och inbjudande alltid mste vara en kvinna r rtt intressant, varfr ska det vara ett enbart kvinnligt frbehll egentligen? Jag tycker ven att det r skillnad p objektifiering och sensualism, man kan fotografera nakna mnniskor i sensuella poser utan att objektifiera dem.

Ok, det r din tolkning. Naturligtvis lika rtt som min.

Jag antar att den lockande och inbjudande p bild r densamme som den lockande och inbjudande i verkligheten. Det r ju trots allt s samhllet ser ut. Mn tar oftare initiativ n kvinnor och kvinnor raggar genom att locka snarare n att ta kontakt. (ja, jag generaliserar )

Vad anser du om min tolkning av objektifiering?
Objektifiering r i min mening omjligt att undvika, knner man inte en person betraktar man automatiskt denne som ett objekt. Det enda sttet att komma till rtta med det r att inte avbilda mn och kvinnor alls.
Citera
2004-05-04, 13:55
Medlem
BloodyMarys avatar
Citat:
Ok, det r din tolkning. Naturligtvis lika rtt som min.

Jag antar att den lockande och inbjudande p bild r densamme som den lockande och inbjudande i verkligheten. Det r ju trots allt s samhllet ser ut. Mn tar oftare initiativ n kvinnor och kvinnor raggar genom att locka snarare n att ta kontakt. (ja, jag generaliserar )

Vad anser du om min tolkning av objektifiering?
Objektifiering r i min mening omjligt att undvika, knner man inte en person betraktar man automatiskt denne som ett objekt. Det enda sttet att komma till rtta med det r att inte avbilda mn och kvinnor alls.
Jag hller med dig lite om det du sger vad det gller objektifiering, det r svrt att betrakta en frmling subjektivt. Men samtidigt finns det ett vidare perspektiv p begreppet och det blir lite vl frenklat om man enbart ska se det i svart och vitt. Den objektifiering som feminister hnger upp sig p handlar ju ofta om tex. porrindustrin dr kvinnor bara framstlls som undergivna "knulldockor" vars enda mening med livet r att behaga mn genom att svlja s mycket som mjligt sperma osv. De blir lite till bruksfreml och inte bara objekt s.a.t.s.
Citera
2004-05-04, 18:06
Medlem
...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem