2007-02-05, 20:42
Medlem
Kommer förmodligen att flytta till stockholm till hösten för att plugga på Stockholms Universitet(Frescatiområdet). Tänkte höra med er vart det är bäst och trevligast att bo. Jag har stått i kö hos sssb.se sedan jag bodde i Stockholm förra gången, då bodde jag i kungshamra, vilket kanske inte var någon höjdare precis... Så nu har jag närmare 1300 ködagar så kan väl förhoppningsvis välja ganska fritt.
Vet inte riktigt vart jag vill bo, om det finns något trevligt nära skolan så man slipper att resa så långt varje dag man ska till skolan eller om man ska ta den restiden om man hittar något annat trevligare boende i någon annan del av staden. Helst vill man väl ha eget kök, men som sagt beror väl på vad som finns att få.
Ge mig en massa tips så blir jag jätteglad

--------------------------------------

Detta är ett tillägg till ursprunglig trådstart, inlagt 2017-07-02 /Mod

FAQ för studentboende i Stockholm:

Vilka stadsdelar finns i Stockholm?

Vilka alternativ finns för att få tag på studentbostad?

Hur samlar man ködagar?

Hur lång kötid behövs för att få bostad?

Med tanke på den långa kötiden, hur gör utbytesstudenter som ska studera i Stockholm?

Vilka studentbostadsområden ligger nära vilka lärosäten?

Vad krävs för att kunna bo i studentlägenhet hos SSSB?

Hur ser typiska studentbostäder ut?

Övrigt
Senast redigerad av nihilverum 2017-07-02 kl. 16:57. Anledning: Lagt till FAQ för studentboende i Stockholm
Citera
2007-02-09, 19:27
Medlem
Det finns ett antal hyffsade studentbostäder runt st:eriksplan ja i hela Vasastan.
Var som kvittar, location är ju allt i Stockholm.
Finns ett stor komplex på Norra Stationsgatan, finns eget kök.
Citera
2007-02-09, 22:31
Medlem
Alaskas avatar
Bergshamra är juh bra, tunnelbana och nära unit, varför inte där igen? Lappkärrsberget med ... Annars med 1300 dagar kan du kanske få ngt i gärdet, de har pentrylägenheter där ... eller PAX i solna!
Citera
2007-02-10, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr.robin
Kommer förmodligen att flytta till stockholm till hösten för att plugga på Stockholms Universitet(Frescatiområdet). Tänkte höra med er vart det är bäst och trevligast att bo. Jag har stått i kö hos sssb.se sedan jag bodde i Stockholm förra gången, då bodde jag i kungshamra, vilket kanske inte var någon höjdare precis... Så nu har jag närmare 1300 ködagar så kan väl förhoppningsvis välja ganska fritt.
Vet inte riktigt vart jag vill bo, om det finns något trevligt nära skolan så man slipper att resa så långt varje dag man ska till skolan eller om man ska ta den restiden om man hittar något annat trevligare boende i någon annan del av staden. Helst vill man väl ha eget kök, men som sagt beror väl på vad som finns att få.
Ge mig en massa tips så blir jag jätteglad

det närmaste området om du vil bo nära skolan och studerar på universitet på frescati är ju att bo på lappberget, populärt kallat lappis. Nära skolan och det går ju att gå till stan även om det kanske tar 10 till 15 minuter.
annars finns det ju studentbostäder i stan, dels st.eriksplan som någon sa men även i gamla stan. fast det kräver att man har stått länge i kön. Och nu byggs skatteskrapan om på södermalm till studentbostäder. Men vet inte när det blir klart Men om du har bott i stockholm förut och står i sssb kö borde du väl redan veta vilka områden som är bra och ligga nära civilisationen = sthlm city.
Citera
2007-02-10, 15:05
Medlem
direktörns avatar
Det finns väl många ställen. En vän som läser på SU bor i Bergshamra. Det är väl ganska nära till affär och tunnelbana.
Citera
2007-02-10, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
det närmaste området om du vil bo nära skolan och studerar på universitet på frescati är ju att bo på lappkärrsberget, populärt kallat lappis. Nära skolan och det går ju att gå till stan även om det kanske tar 10 till 15 minuter.
annars finns det ju studentbostäder i stan, dels st.eriksplan som någon sa men även i gamla stan. fast det kräver att man har stått länge i kön. Och nu byggs skatteskrapan om på södermalm till studentbostäder. Men vet inte när det blir klart Men om du har bott i stockholm förut och står i sssb kö borde du väl redan veta vilka områden som är bra och ligga nära civilisationen = sthlm city.
FYP!
Citat:
Ursprungligen postat av Alaska
Bergshamra är juh bra, tunnelbana och nära unit, varför inte där igen? Lappkärrsberget med ... Annars med 1300 dagar kan du kanske få ngt i gärdet, de har pentrylägenheter där ... eller PAX i solna!
PAX! Där bodde jag juh!

SSSB har några studentbostäder i Gamla Stan och även på Drottninggatan.
Förresten tror jag man ändrat systemet med ködagar. Kan vara förgäves din kötid?
Citera
2007-02-11, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
FYP!
Förresten tror jag man ändrat systemet med ködagar. Kan vara förgäves din kötid?

Utveckla?
Citera
2007-02-14, 17:01
Medlem
Trappers avatar
Jag tycker det borde byggas mer studentbostäder i stockholm

/Ps föressten Big Puff du har en väldigt snygg avatar
Citera
2007-02-14, 17:12
Medlem
I_O_Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
FYP!Förresten tror jag man ändrat systemet med ködagar. Kan vara förgäves din kötid?
Nu yrar du i nattmössan..

Men din köplats kan du nästan välja och vraka, finns hur många som helst vid Frescati, ganska höga hyror där dock.
Citera
2007-06-25, 18:35
Medlem
I_O_Us avatar
Studentbostad, Sthlm - Idun, Norra stationsgatan

Är det nån som bott/bor där eller känner till området bra? Det annonseras ut väldigt många lägenheter därifrån på SSSB. På bilderna ser det stentrist ut=/ Ligger iofs vid Vasastan men knappast vid T-banan.. Små är de också.. men jag börjar bli desperat.
Citera
2007-06-27, 20:45
Medlem
Har inte bott där själv men har kompisar som gjort det. Om jag skulle ta studentbostad skulle det vara ett hett alternativ. Hall och kök sitter ihop och har lite dålig ventilation. Men hellre det än korridor. Läget är bra, finns nog inga bättre alternativ utan att kötiden skenar betydligt.

Förövrigt spelades en scen i Torsk på Tallinn in i ett av dessa rum.
Citera
2007-06-27, 21:22
Medlem
ohnoyoudidnts avatar
Personligen skulle jag inte flytta dit, men är du desperat så...

Att det är så stor omflyttning bland lägenheterna i Idun är ett tecken på att folk inte trivs där. Lite googlande ger följande resultat:

http://www.ssfstudent.se/nyheter/?ne...05&newsMonth=8
"Under helgen har flera tidningar rapporterat om att ett par lägenheter på Idun på Norra Stationsgatan används som bordeller. Det är inte första gången som detta inträffar just på Idun och många hyresgäster känner säkert stort obehag och olust över vad som försiggår i grannlägenheterna." (från 2005)

http://www.jerum.se/ris-ros/
"Sommaren 2004 barrikaderade sig ett antal hemlösa missbrukare i ett av dessa kök. Det hela gick så långt att missbrukarna satt in en egen låscylinder i köksdörren så att de boende själva inte kom in i köket (om de nu mot förmodan hade velat det...). Först efter nästan två månader tog SSSB tag i saken, slängde ut uteliggarna och bytte tillbaka cylindern." (från 2004)

Om jag vore du skulle jag definitivt leta vidare. Har du försökt med sista-minuten-erbjudandena?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in