Citat:
Ursprungligen postat av Doomspawn
Känns kanske lite gnälligt, men det är inte meningen att det ska rimma, däremot så är båda böckerna skrivna i versmåttet hexameter. Om jag kommer ihåg rätt så ska varje rad innehålla sexton stavelser och betonas på ett visst sätt så att det blir en rytm i det. Däremot så kan jag fullt förstå att du inte kom igenom boken.
Detta visste jag inte om, men faktumet att den är skriven på ett annorlunda versmått skänker den krångliga texten mer rättvisa.
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Har läst igenom tråden och påmints om några böcker som jag aldrig lyckats ta mig igenom:
Sagan om Ringen
Liftarens guide till galaxen
Ingen av dom böckerna är jätteenkla att läsa, särskilt inte Sagan om Ringen. Jag kände själv ett motstånd att läsa hela när jag första gången satte mig med den. Det händer väldigt lite de första 50 sidorna, men tempot blir mer påtagligt när man gett den en värdig chans. När trilogin väl var utläst så hade jag fått en helt annan uppfattning av den än när jag bara hade tagit mig genom de två första kapitlen (Sams släktträd och beskrivningar av forna kungar som inte fyller någon annan funktion än som oväsentlig kuriosa, bidrar inte till läslustan. Man vill komma någon vart.) Liftarens Guide har jag bara tagit mig igenom fyra femtedelar av ungefär. Problemet med den är att den blir för lång, tre böcker räcker gott och väl för det persongalleriet. Tillslut bara matas man ord och man bryr sig inte nämnvärt hur det går för Arthur Dent, han har ju redan upplevt allt värt att uppleva.