Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-05-03, 04:46
Medlem
Undrar om ni har en bok som ni absolut inte kunde läsa klart.
Anledningen är oviktig, om den är tråkig eller stötande, allt gäller.

1.Så talade zarathulda(Stava?), jag önskar att de skulle göra en nyare översättning, läste typ hälften sedan gav jag upp. Den boken gav inget.

2.Eddings(vilken bok som helst), så djävla rasistisk och förutsägbar.

3. Tristan och Isolde, blabla riddare blabla död blabla svek blabla.
Citera
2004-05-03, 04:59
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dennis cold
Undrar om ni har en bok som ni absolut inte kunde läsa klart.

Anledningen är oviktig, om den är tråkig eller stötande, allt gäller.
Mein Kampf (otroligt tråkig och dåligt skriven).

Lite OT:
Finnegans Wake (jag har aldrig påbörjat den, p.g.a. det avancerade språket).
Citera
2004-05-03, 05:27
Medlem
Har hört liknande kritik om Mein Kampf, men jag blir nog tvungen att läsa den iaf. Ju mer jag läser av Alan Bullocks bok "Hitler- en studie i tyranni", desto mer nyfiken blir jag på Mein Kampf.
Citera
2004-05-03, 09:04
Medlem
Hispervispers avatar
1. Sagan om ringen-böckerna. Jag har försökt flera gånger men det går helt enkelt inte att stå ut med dem.
2. Moment 22
3. Den senaste Harry Potter boken
Citera
2004-05-03, 09:14
Medlem
Vita tänder av Zadie Smith var outhärdligt pladdrig och märkligt överskattad. Har försökt åtminstone tre gånger, men kommer inte längre än runt hundra sidor innan jag ger upp. Jag ska dock ge den en chans till om jag hittar den på engelska. Kan ju tänkas att det flyter bättre då.
Citera
2004-05-03, 09:32
Moderator
Ruskigbusss avatar
Sagan om ringen är riktigt lättläst jämfört med det senare eposet "Silmarillion".

Rekommenderas endast för rejält insnöade Tolkien fantaster.

Ett försök till förhistoria och lyckas kombinera oengagerande fantasy med obegripblig och torr vetenskaplig (pseudo men ändå) text.

På den tiden då jag läste Sagan om ringen - så försökte jag flera gånger att läsa denna bok, men klarar helt enkelt inte av detta.

Utmärkt bok att somna till ...
Citera
2004-05-03, 11:47
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esping
Vita tänder av Zadie Smith var outhärdligt pladdrig och märkligt överskattad. Har försökt åtminstone tre gånger, men kommer inte längre än runt hundra sidor innan jag ger upp. Jag ska dock ge den en chans till om jag hittar den på engelska. Kan ju tänkas att det flyter bättre då.

Ibland dyker det upp böcker som man helt frågande undrar varför dom överhuvudtaget blivit skrivna. Den där tillhör den kategorin imho.....försökte läsa den fyra ggr på semester utomlands, gav upp, försökte läsa den på flygplatsen/i planet, gav upp....det gick inte att uppbåda det minsta intresse för det alstret.
Citera
2004-05-03, 12:28
Bannlyst
1. "Ulysses", James Joyce
2. "Finnegan's Wake", James Joyce

"Ulysses" finns i elektronisk form här: http://www2.cddc.vt.edu/gutenberg/etext03/ulyss10h.htm

Jag gillar särskilt sista kapitlet, som ser ut som följande:

Citat:
Yes because he never did a thing like that before as ask to get his breakfast in bed with a couple of eggs since the City Arms hotel when he used to be pretending to be laid up with a sick voice doing his highness to make himself interesting for that old faggot Mrs Riordan that he thought he had a great leg of and she never left us a farthing all for masses for herself and her soul greatest miser ever was actually afraid to lay out 4d for her methylated spirit telling me all her ailments she had too much old chat in her about politics and earthquakes and the end of the world let us have a bit of fun first God help the world if all the women were her sort down on bathingsuits and lownecks of course nobody wanted her to wear them I suppose she was pious because no man would look at her twice I hope Ill never be like her a wonder she didnt want us to cover our faces but she was a welleducated woman certainly and her gabby talk about Mr Riordan here and Mr Riordan there I suppose he was glad to get shut of her and her dog smelling my fur and always edging to get up under my petticoats especially then still I like that in him polite to old women like that and waiters and beggars too hes not proud out of nothing but not always if ever he got anything really serious the matter with him its much better for them to go into a hospital where everything is clean but I suppose Id have to dring it into him for a month yes and then wed have a hospital nurse next thing on the carpet have him staying there till they throw him out or a nun maybe like the smutty photo he has shes as much a nun as Im not yes because theyre so weak and puling when theyre sick they want a woman to get well if his nose bleeds youd think it was O tragic and that dyinglooking one off the south circular when he sprained his foot at the choir party at the sugarloaf Mountain the day I wore that dress Miss Stack bringing him flowers the worst old ones she could find at the bottom of the basket anything at all to get into a mans bedroom with her old maids voice trying to imagine he was dying on account of her to never see thy face again though he looked more like a man with his beard a bit grown in the bed father was the same besides I hate bandaging and dosing when he cut his toe with the razor paring his corns afraid hed get bloodpoisoning but if it was a thing I was sick then wed see what attention only of course the woman hides it not to give all the trouble they do
Tyvärr är inte resten av boken mer lättläst, utan känns mest som ett kollage av lösa brottstycken som inte alls hänger ihop.
Citera
2004-05-03, 13:08
Medlem
Inge Ts avatar
Jag led styggt när jag klämde mig genom 'Studio Sex' på en bussresa (tydligen är den att anse som Marklunds bästa - voj, voj). 'Ulysses' grejade jag mig inte genom, men det var några år sedan jag försökte läsa den, så jag ska nog ge den en chans till när jag ids.

Annars vet jag att Loes 'Fakta om Finland' stoppat även några av hans hårdhudsfans. Jag tyckte dock att den var väldigt lättläst.
Citera
2004-05-03, 13:15
Bannlyst
Vår feministiska svenskalärare tvingade oss att läsa Hertha av Fredrika Bremer. Jag har nog aldrig i mitt liv läst en lika tråkig bok. Den var rent fruktansvärd....
Citera
2004-05-03, 14:12
Medlem
Ghostriders avatar
Excelsior

Av Lars-Olof Bengtson - LOB man blir ju fan psykskadad av att läsa smörjan
Citera
2004-05-03, 22:56
Medlem
BZQWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
1. "Ulysses", James Joyce

Den är väl allmänt betraktad som ett av de mest "experimentella" litterära verken någonsin.

Den enda bok jag kommer på just nu är Moby Dick. Jag har försökt två gånger men den bara så tråkig och meningslös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in