Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-16, 01:21
Medlem
Jag har sökt runt lite grann på forumet efter information om just Grim Fandango. Det finns en massa trådar som hyllar det till skyarna, det anses vara en av de bästa spelen någonsin och så vidare i all oändlighet.

Jag har aldrig någonsin varit nära att spela denna skapelse och inte heller någon av de andra pusselspelen från Lucasarts storhetstid, det blev aldrig så.

Nu till min fråga:
Finns det någon här på forumet som inte spelade igenom detta spel när det begav sig, gav sig på det i senare år, och faktiskt gillade det?

Att jag undrar är för att jag misstänker starkt att många fortfarande gillar det så pass mycket mest på grund utav nostalgin. Egentligen borde jag väl bara testa det.. men det är ändå ett antal timmar man lär lägga ner för att komma in det.

Atmosfären som alla skriver om, hur är den egentligen?
Alla pussel, kan de vara riktigt svåra? Tänker mest på hur drygt det var att lista ut allt i spel som Silent Hill 2 på högre svårighetsgrader. FAQs kan å andra sidan hjälpa mig om jag kört fast totalt.

Som ni ser svamlar jag en del här med mina funderingar, kort sagt: Vad är det som gör Grim Fandango spelvärt idag?
Citera
2010-07-16, 01:29
Medlem
mästernilsess avatar
Grim Fandango håller än idag. Visst kan kontrollen och grafiken kännas föråldrad, men dess stilistika estetik, klockrena humor och välskrivna manus väger upp det med råge. Det kan bitvis vara ganska svårt, men hela tiden ganska behagligt så. Det är aldrig svårare än att man kan komma fram till lösningen efter att man tänkt efter och experimenterat lite. Det är ett riktigt, riktigt bra spel, som du verkligen borde testa. Jag spelade igenom det första gången 2008 och älskade det rakt igenom. Det enda som är störigt är att det inte riktigt vill komma överens med Windows 7, men med tanke på dess kultstatus och enorma fanbase på internet, så lär någon överviktig, besatt fanatiker ha knåpat ihop en liten patch.

tl;dr: SPELA FÖR FAN!
Citera
2010-07-16, 01:35
Medlem
Run3s avatar
Försökte testa det för första gången för inte allt för länge sedan (några månader kanske). Dock kör jag Windows 7 och jag minns att jag hade väldiga problem med grafik, ljud och kontroller, så jag tröttnade faktiskt rätt snabbt. Men nu när jag såg denna tråden blev jag lite sugen på att ge det en chans till.
Citera
2010-07-16, 01:52
Medlem
anooonyms avatar
Sålänge du inte är en bortskämd tolvåring så ska det väl inte vara några problem.
Citera
2010-07-16, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mästernilses
Grim Fandango håller än idag. Visst kan kontrollen och grafiken kännas föråldrad, men dess stilistika estetik, klockrena humor och välskrivna manus väger upp det med råge. Det kan bitvis vara ganska svårt, men hela tiden ganska behagligt så. Det är aldrig svårare än att man kan komma fram till lösningen efter att man tänkt efter och experimenterat lite. Det är ett riktigt, riktigt bra spel, som du verkligen borde testa. Jag spelade igenom det första gången 2008 och älskade det rakt igenom. Det enda som är störigt är att det inte riktigt vill komma överens med Windows 7, men med tanke på dess kultstatus och enorma fanbase på internet, så lär någon överviktig, besatt fanatiker ha knåpat ihop en liten patch.

tl;dr: SPELA FÖR FAN!

Kul att höra att någon har spelat igenom det så pass sent och ändå gillat det. Är väl bara att köra på då antar jag. Jag har ju hört i princip samma sak från många andra också men du är den första som man kan utesluta att du spelar för nostalgin.

Ang. den roliga FB-onlinern i något inlägg ovanför, antar att du syftade på att dagens 12-åringar är vana med den här tidens grafik. Inte riktigt det jag frågade efter, oavsett så tycker jag inte att Grim Fandango är speciellt fult, åtminstone inte på bild.
Citera
2010-07-16, 03:00
Medlem
dAntis avatar
Finns ju en rätt stor chans att Grim Fandango kan bli föremål för en remake i framtiden.
Citera
2010-07-16, 06:24
Medlem
KentLangs avatar
Jag kom in på spelet långt senare än resten av publiken. Runt 2006-07 eller något runt den tiden. Jag spelade igenom det och jag blev inte speciellt imponerad. Grafiken är bra, miljöerna är intressanta men det lider av samma problem som äventyrsspel alltid har haft och det är jobbiga pussel som oftast har ganska komplicerade lösningar. Precis så är det i Grim Fandango. Jag skulle hellre rekommendera Gabriel Knight.
Citera
2010-07-17, 16:54
Medlem
Cregers avatar
Tankade ner det för sådär en månad sen och skulle testa lira igenom, den där typen av pusselspel med "Logiska" problem som ska lösas känns lite smått träligt att försöka ge sig på när man är bortskämd med shooters som är ren grafikporr jämfört med hur spel var för 10 år sedan.

Så det blev att man satt och tabbade ur till walkthrough varannan sekund, annars kändes problemen bara idiotiska att sitta fast på - så jag gav upp och spelade Doom3 istället och pinkade på mig av rädsla för det spelet är fucking hemskt.
Citera
2010-07-17, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suput
Jag har sökt runt lite grann på forumet efter information om just Grim Fandango. Det finns en massa trådar som hyllar det till skyarna, det anses vara en av de bästa spelen någonsin och så vidare i all oändlighet.

Jag har aldrig någonsin varit nära att spela denna skapelse och inte heller någon av de andra pusselspelen från Lucasarts storhetstid, det blev aldrig så.

Nu till min fråga:
Finns det någon här på forumet som inte spelade igenom detta spel när det begav sig, gav sig på det i senare år, och faktiskt gillade det?

Att jag undrar är för att jag misstänker starkt att många fortfarande gillar det så pass mycket mest på grund utav nostalgin. Egentligen borde jag väl bara testa det.. men det är ändå ett antal timmar man lär lägga ner för att komma in det.

Atmosfären som alla skriver om, hur är den egentligen?
Alla pussel, kan de vara riktigt svåra? Tänker mest på hur drygt det var att lista ut allt i spel som Silent Hill 2 på högre svårighetsgrader. FAQs kan å andra sidan hjälpa mig om jag kört fast totalt.

Som ni ser svamlar jag en del här med mina funderingar, kort sagt: Vad är det som gör Grim Fandango spelvärt idag?

Provade spelet flera gången när det kom ut för flera år sen men kom aldrig långt i det och var väl för ung för att fatta pusslen osv.

spelade dock igenom spelet förra sommaren och det är nog.. ja antagligen det bästa spelet jag spelat... spela det...

det va rätt så kort sammanfattat men är så svårt att dra upp alla saker till varför det är så bra :P
Humorn är väl något av det bästa i spelet :P
Citera
2010-07-17, 17:29
Medlem
Inte spelat det på åratal men som jag minns det var det så jäkla bra mest pga humorn och den har väl inte förändrats även om spelet särskilt inte är särskilt imponerande längre vad gäller grafik etc.
Citera
2010-07-17, 19:30
Medlem
PettaXs avatar
jävlar kom ihåg när jag var 8a bast och satt och lirade detta spel Fast har bara lirat demot som var med på en gammal cd skiva från Komputer För Alla ^^ Får nog fan tanka ner det och lira igenom det
Citera
2010-07-17, 20:57
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentLang
Jag kom in på spelet långt senare än resten av publiken. Runt 2006-07 eller något runt den tiden. Jag spelade igenom det och jag blev inte speciellt imponerad. Grafiken är bra, miljöerna är intressanta men det lider av samma problem som äventyrsspel alltid har haft och det är jobbiga pussel som oftast har ganska komplicerade lösningar. Precis så är det i Grim Fandango. Jag skulle hellre rekommendera Gabriel Knight.

Jag tyckte personligen att GF är ett av de spelen där gåtorna är väldigt logiska och oftast gick att lösa på första försöket jämför med exempelvis sam and max
I mina ögon kickar GF GKs röv vilken dag som helst...Grim Fandango har allt man kan hoppas på av ett bra spel, snygg grafik (iaf hade, har inte spelat på länge men bör hålla än idag), bra speltid (om man nu inte är super-klyftig och faktiskt lyckas lösa alla problem super snabbt),

Citat:
Ursprungligen postat av dAnti
Finns ju en rätt stor chans att Grim Fandango kan bli föremål för en remake i framtiden.

Jag skulle bli så lycklig om detta hände!! Om inte annat så kan man ju alltid hoppas på det jag skrev i sista spoilern...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in