Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-06, 23:24
Medlem
Elegros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det många gärna glömmer bort är att Sverige och Finland har en mer än 600 årig gemensam historia. Visst vi började kolonisera Finlands kustland tidigt. Men det var inte frågan om någon invasion eller stora slag. Senare hakkapeliterna var respekterade ibland karolinerna, även om vi svenskar, i allmänhet, ingalunda känner någon stolthet över vår krigiska historia. Även sedan självständigheten så var banden mellan länderna starka. Mer än 8000 Svenskar stred som frivilliga under vinterkriget. Sverige tömde nästan hela sin militära materiallreserv för att hjälpa broderfolket. Detta gjorde att vi stod närmast försvarslösa då Hitler invaderade Norge. På gott och ont så tog Sverige hand om ca 60 000 finländska krigsbarn. Ca 650 000 svenskar har finlänsk bakgrund tack vara att Sverige erbjöd arbetsmöjligheter åt många finländare under efterkrigstiden.

Jämför detta med den ryska tiden som varade endast i något mer än hundra år. Låt så vara att ryssarna, förståndigt nog, tillät ett visst självstyre och självaste Mannerheim tjänstgjorde i Tsararmen.

Det är intressant att du ser Finlands interna politik som ett slag i ansiktet på Sverige.

Så Finland borde alltså fortsätta som det är nu, för att betala av sin "tacksamhetsskuld" till Sverige, eller vad menar du?

Jag menar inget illa, jag bara frågar.
Citera
2011-04-07, 12:42
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkulainen
Jag vet inte om Helsingfors, men det du säger låter ganska underligt, var har du hört något sånt? Här i Åbo har det i alla fall aldrig varit några problem för mig. Och har nog svårt att tro att situationen i Helsingfors skulle skilja sig mycket.

Edit. Alltså det kan ju hända att det finns en viss svenskfientlighet. Själv har jag alltid hängt med både finsk- och svenskspråkiga och känner inte att jag skulle vara på något sätt annorlunda. Kanske de som endast talar svenska upplever situationen på ett annorlunda sätt.
Jag pratar nog helst inte svenska i hesekön* en åbonatt. Dock är jag ju enspråkigt svensk (använder vid behov min knaggliga finska ). Situationen är säkert en annan om man obehindrat kan byta mellan svenska och finska.

Annars har jag inte upplevt nån påtaglig svenskfientlighet under mina år i Åbo, pratar dock finska så långt det är möjligt i butiker osv.

*hese=Hesburger , Finlands Max hamburgare, typ.
Citera
2011-04-07, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Oj, "hela" 20000 personer som har ev muslimsk bagrund i hela Finland! Låt oss säga att ca 7000 av dessa är religiöst praktiserande muslimer. Alltså är då, enligt sannfinnarna, den "finländska kulturen" så svag och värdelös att dessa 7000 obeväpnade och säker till 99% helt fredliga och ej islamistiska muslimer, skulle utgöra ett "hot". Patetiskt, och då talar jag om en finsk "kultur" som totalt saknar allt vad självförtroende heter!

Tilläggas skall också att denna brist på kulturellt självförtroende inte kan ha någon grund i tidigare "koloniellt förtryck", då Damnark, vilket både har varit krigiskt och stormakt, oftast i konkurrens med Sverige, verkar ha samma typ av märkliga brist på kulturellt självförtroende.
Du tror inte att andelen muslimer lär öka om inte Sannfinländarna får makt över politiken?

För inte så många decennier sedan levde det 20 000 muslimer i Sverige och idag är det en bra bit över en halv miljon muslimer i landet som kommer öka till över 1 miljon enligt färsk statistik om 20 år.

Bäst att Finland startar tidigt alltså.
Citera
2011-04-08, 04:49
Medlem
Om nån är intresserad så har PS invandrarkritiska politiker gjort ett valmanifest om invandringspolitiken. Och partiets invandringpolitik är mycket lik den. Valmanifestet är dock gjort för över ett halvt år sen, så kanske en del redan känner till den.

http://www.vaalimanifesti.fi/index.php/pa-svenska
Citera
2011-04-08, 09:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elegro
Det är intressant att du ser Finlands interna politik som ett slag i ansiktet på Sverige.

Så Finland borde alltså fortsätta som det är nu, för att betala av sin "tacksamhetsskuld" till Sverige, eller vad menar du?

Jag menar inget illa, jag bara frågar.

Nej, Finland behöver absolut inte känna någon tacksamhetsskuld till Sverige. Däremot så bör man känna till sin egen historia. För kastar man hela kulturarbet ifrån den långa svensktiden överbord så kanske skutan riskerar att kantra eller i alla fall bli mindre sjövärdig.

Så "sann"finnarna har tydligen sitt historiska ursprung i Karelen. Hm, det kanske var ryssarna som grundade Viborg, eller var det kanske.....
Citera
2011-04-08, 11:33
Bannlyst
Om finlandssvenskarna nu vill tala svenska och leva i en mångkultur är det väl bara för dem att flytta till Sverige så kan de riktiga finnarna leva i Suomi som de önskar, utan massa araber och negrer överallt som i Sverige.

Rätt enkelt egentligen. Finlandssvenskarna och det svenska språkets ställning är bara en unken kvarleva från det svenska styret över landet och dess folk, det är klart att finnarna stör sig på de som anser sig vara bättre folk.

Likt engelsmännen erövrade och kuvade irländarna har svenskarna gjort likadant med finnarna historiskt sett, det är klart att sådant inte gillas längre.
Citera
2011-04-08, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidious
Om finlandssvenskarna nu vill tala svenska och leva i en mångkultur är det väl bara för dem att flytta till Sverige så kan de riktiga finnarna leva i Suomi som de önskar, utan massa araber och negrer överallt som i Sverige.

Eller om finnarna vill leva i ett land utan finlandssvenskar kan de avstå från de svenskspråkiga områdena. Åland, Österbotten och delar av Nyland kan då ansluta sig till Sverige eller bilda ett eget land, helt som de vill. Varför skulle finskspråkiga få rätt till stora områden som aldrig varit finskspråkiga bara för att tsaren bestämde att gränsen skulle gå där 1809. Med samma logik kan väl Ryssland kräva tillbaka hela Finland.
Citera
2011-04-08, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Eller om finnarna vill leva i ett land utan finlandssvenskar kan de avstå från de svenskspråkiga områdena. Åland, Österbotten och delar av Nyland kan då ansluta sig till Sverige eller bilda ett eget land, helt som de vill. Varför skulle finskspråkiga få rätt till stora områden som aldrig varit finskspråkiga bara för att tsaren bestämde att gränsen skulle gå där 1809. Med samma logik kan väl Ryssland kräva tillbaka hela Finland.

Du missar en sak nu. Vi finlandssvenskar är finnar trots att vi också talar svenska. Vi är ingen separat grupp från majoriteten. Detta verkar vara svårt att förstå för vissa här.
Citera
2011-04-08, 13:41
Medlem
Citat:
Du missar en sak nu. Vi finlandssvenskar är finnar trots att vi också talar svenska. Vi är ingen separat grupp från majoriteten. Detta verkar vara svårt att förstå för vissa här.

Det verkar däremot som att majoriteten inte anser att ni är en del av dem. Det är svårt att inte tycka synd om finlandssvenskarna. Själva vill de så gärna vara finnar, men finnarna vill att de flyttar till Sverige eller slutar talar svenska. Jag som bott i Québec kan garantera att franskkanadensarna är betydligt bättre på att ta för sig, kanske därför de också lyckas bevara franskans ställning så mycket bättre än finlandssvenskarna lyckas. Att lägga sig platt och tro att majoriteten gillar en bättre om man är tyst och snäll har aldrig fungerat för någon någonstans. Fast det får förstås ni finlandssvenskar själva bestämma om hur ni gör.
Citera
2011-04-08, 14:12
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidious

Rätt enkelt egentligen. Finlandssvenskarna och det svenska språkets ställning är bara en unken kvarleva från det svenska styret över landet och dess folk, det är klart att finnarna stör sig på de som anser sig vara bättre folk.

Likt engelsmännen erövrade och kuvade irländarna har svenskarna gjort likadant med finnarna historiskt sett, det är klart att sådant inte gillas längre.
Du snackar ju inte lite skit du. Svenska har väl talats i Finland i närmare tusen år, och är nog lite mer än en unken kvarleva.

Kan du svara på hur gemene finlandssvensk förtrycker gemene finne? Nej, det kan du inte.
Citera
2011-04-08, 14:14
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Mja, själv kallar jag mig finlandssvensk och för mig är en finne en finskspråkig. lltså är jag inte finne, dock FINLÄNDARE. Och jag har absolut ingenting emot finnar för det.
Citera
2011-04-08, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Det verkar däremot som att majoriteten inte anser att ni är en del av dem.

På vad baserar du detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in