Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-22, 14:55
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Det tycker jag med. Jag tycker det är ett orimligt krav att en tusenårig svensk kultur ska förintas. Sannfinnarna är inte bara emot undervisningen i svenska, de vill göra Finland till ett enspråkigt land och förstöra en svensk folkkultur som är äldre än den i Skåne, Halland eller Bohuslän och bättre bevarad än på många håll. Som stolt dalkarl sedan flera generationer känner jag stark samhörighet med de svenska regionerna i Finland.

Kan du styrka det påståendet?
Citera
2011-03-22, 15:27
Medlem
Elegros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Det tycker jag med. Jag tycker det är ett orimligt krav att en tusenårig svensk kultur ska förintas. Sannfinnarna är inte bara emot undervisningen i svenska, de vill göra Finland till ett enspråkigt land och förstöra en svensk folkkultur som är äldre än den i Skåne, Halland eller Bohuslän och bättre bevarad än på många håll. Som stolt dalkarl sedan flera generationer känner jag stark samhörighet med de svenska regionerna i Finland. Tyvärr tycks den samhörigheten vara riktigt svag bland många andra.

Trams.

Översatt från Perssuomalaiset.fi

Strävan efter sanning och andlighet är en integrerad del av mänskligheten. Sanningar och perspektiv är olika, vilket betyder att människan naturligt är indelad i olika kulturer. Kulturer är mänsklighetens mest värdefulla tillgångar. Varaktigt välstånd kan inte byggas på ingenting. Sannfinländarna vill vara en representant för den suveräna nationalstaten och förespråkare av den finska kulturen.

Det att man tar bort undervisningen i Svenska leder inte till att finlandssvenskarna dör ut. Jag känner INGEN 100% finskspråkig som har lärt sig svenska genom skolan. Alla som kan tala svenska i Finland har antingen 1) Finlandssvenska/tvåspråkiga föräldrar 2) Finlandssvensk/Tvåspråkig socialkrets 3) Bott i Sverige (alternativt Åland). Skolsvenskans betydelse är minimal och ineffektiv, för att de flesta finnar kommer att ha mer nytta av Engelska eller ryska. De som HAR nytta av svenskan (jag, t.ex.) lär sig språket per automatik.
Senast redigerad av Elegro 2011-03-22 kl. 15:29.
Citera
2011-03-23, 12:38
Medlem
Ostrobothnias avatar
exarotos
Citat:
Nu kommer förstås de flesta se SD och PS som samma parti fast i olika länder...
Vad jag har hört så är PS ett gammalt landsbygdsparti?

Stämmer, men de kanaliserar samma typ av missnöje som SD. Det tidigare Landsbygds partiet var också väldigt populistiskt.

dequelo
Citat:
Varför tar inte svenska medier upp Sannfinländarnas framfart? Det borde väl vara "front page news"? Man skriver om SD som knappt kom in i riksdagen, men i grannlandet blir ett liknande parti ett av de största. Mycket märkligt, eller?
Nu läser jag ju inte all svensk media, men.
Wolgang på AB tog upp ämnet i sin blogg, men i övrigt verkar det inte vara så uppmärksammat.
Citera
2011-03-25, 13:31
Medlem
Vad tycker ni finländare om den här artikeln?

http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=148767

Ändras Finland för gott om det fortsätter gå bra för PS?
Citera
2011-03-25, 17:03
Medlem
VonRofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exarotos

Till att börja med länkar du till en tidning som är mitt i träsket av finlandssvenskar, att de smutsar ner PS är lika uppenbart som att AB smutskastar SD.

Och nej, antagligen inte. Just nu finns det inte många "ghetton" i städerna men det börjar likna något vid Helsingfors bland annat och ifall inte det stoppas, kommer Finland förändras för alltid.
Citera
2011-03-26, 11:59
Medlem
Citat:

Jag skulle istället säga att Finland förändras för gott om det inte går bra för PS. Medierna har under den senaste tiden drivit en aktiv smutskampanj mot PS. Detta har dock inte fungerat och finländarna börjar redan bli trötta på detta.
Citera
2011-03-26, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elegro
Trams.

Det att man tar bort undervisningen i Svenska leder inte till att finlandssvenskarna dör ut. Jag känner INGEN 100% finskspråkig som har lärt sig svenska genom skolan. Alla som kan tala svenska i Finland har antingen 1) Finlandssvenska/tvåspråkiga föräldrar 2) Finlandssvensk/Tvåspråkig socialkrets 3) Bott i Sverige (alternativt Åland). Skolsvenskans betydelse är minimal och ineffektiv, för att de flesta finnar kommer att ha mer nytta av Engelska eller ryska. De som HAR nytta av svenskan (jag, t.ex.) lär sig språket per automatik.

Kommer man avskaffa den obligatoriska Finskan?

Jag menar, nu med EU och globaliseringen så försvinner ju nyttan med ett finsk-ugriskt språk, även om man bor i Finland.
Citera
2011-03-26, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turkulainen
Jag skulle istället säga att Finland förändras för gott om det inte går bra för PS. Medierna har under den senaste tiden drivit en aktiv smutskampanj mot PS. Detta har dock inte fungerat och finländarna börjar redan bli trötta på detta.
Ja tyvärr, ni har däremot tur att det inte hann bli som här i Sverige när det gäller smutskastningen.
Hur vill PS minska invandringen? Vill de skicka hem de som redan bor i finland? Vill de låta folk bo kvar men sluta ta in nya invandrare?

Används Sverige ofta som exempel för misslyckad mångkultur i finska debatter om invandring?
Citera
2011-03-26, 15:46
Medlem
Citat:
Ja tyvärr, ni har däremot tur att det inte hann bli som här i Sverige när det gäller smutskastningen.
Hur vill PS minska invandringen? Vill de skicka hem de som redan bor i finland? Vill de låta folk bo kvar men sluta ta in nya invandrare?

Jag har den uppfattningen att EU-direktiven försvårar en del möjligheterna att själv bestämma om invandringspolitiken. Men PS skulle säkert göra invandringspolitiken lite likt den Danmark har.

Citat:
Används Sverige ofta som exempel för misslyckad mångkultur i finska debatter om invandring?

Det beror lite på vem man frågar. Men i allmänheten så ja. Speciellt säger man att man inte vill ha hit liknande platser som t.ex. Rosengård. Men SFP och de Gröna skulle säkert gärna ta exempel av Sverige.

SFP har väll som mål att kunna växa som parti med hjälp av invandrarnas röster (vilket jag tvivlar på att skulle fungera). Själv skulle jag hellre se att SFP skulle försöka locka hit svenskar (främst kanske till Österbotten), som är trötta på mångkulturen i Sverige. Fast jag vet faktiskt inte hur många svenskar som överhuvudtaget skulle vara intresserade av att flytta till Finland.
Citera
2011-03-26, 23:42
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Kommer man avskaffa den obligatoriska Finskan?
Ja, enligt partiprogrammet vill man även avskaffa tvångsfinskan för elever i svenskspråkiga skolor.
Citera
2011-03-27, 18:24
Medlem
knaz_mongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Ja, enligt partiprogrammet vill man även avskaffa tvångsfinskan för elever i svenskspråkiga skolor.

Isåfall verkar de knappast vara så "svenskfientliga" som vissa vill få det till, det enda de gör är att ge eleverna en chans att själva välja om de vill läsa finska/svenska utöver modersmålet.
Citera
2011-03-27, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo
Isåfall verkar de knappast vara så "svenskfientliga" som vissa vill få det till, det enda de gör är att ge eleverna en chans att själva välja om de vill läsa finska/svenska utöver modersmålet.

Synd ändå om finnarna slutar prata Svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in