Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-28, 14:06
Medlem
KorrektPolitiktacks avatar
I den senaste sammanställningen från Yle hamnade PS på 17,2 %! Tror ni Centern och Samlingspartiet kan ingå i en koalition med PS före andra småpartier?
http://www.yle.fi/puoluekannatusmittari/
Citera
2011-03-29, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KorrektPolitiktack
I den senaste sammanställningen från Yle hamnade PS på 17,2 %! Tror ni Centern och Samlingspartiet kan ingå i en koalition med PS före andra småpartier?
http://www.yle.fi/puoluekannatusmittari/

Såg reportaget på TV4.

De verkar extremt mot svenska språket, och fabulerar historier om Sverige som en forna kolonialstat, typ.

Avundsjukan lyser igenom skitsnacket om finlandssvenskarna.

Tråkigt.
Citera
2011-03-29, 23:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Såg reportaget på TV4.

De verkar extremt mot svenska språket, och fabulerar historier om Sverige som en forna kolonialstat, typ.

Avundsjukan lyser igenom skitsnacket om finlandssvenskarna.

Tråkigt.

Hittade ingenting på TV 4 men väl på SVT:s agenda (37:15 in i programmet):

http://svtplay.se/t/103430/agenda

Det är sant att finlandsvenskarna utgör en liten minoritet i Finland. Men det är också sant att många finlandsvenskar tillhör finlands intellektuella elit. Skulle denna grupp börja känna sig hotad och trakasserad i Finland så skulle det nog bli en rejäl brain drain till Sverige. Vilket jag iof, i sig, inte skulle ha något emot. Men ännu hellre så hoppas jag att de slipper hot och trakasserier i Finland, även efter valet.
Citera
2011-03-30, 01:45
Medlem
VonRofs avatar
Att det är tvång att lära sig svenska i Finland tycker jag är ganska dumt, förhoppningsvis blir det ett minoritetsspråk nån gång. Däremot är det bra att de som vill ska utan problem få möjligheten att läsa det, men att tvinga unga att läsa det när endast en minoritet vill läsa det överhuvudtaget känns ganska määh..

Svenska är inte lika stort som förr, och det är väldigt få unga som kan det idag i Finland. För vill de inte läsa det kommer de ändå inte lära sig det ordentligt, oavsett om man väljer att bokstavligen tvinga dem att läsa svenska.
Citera
2011-03-30, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonRof
Att det är tvång att lära sig svenska i Finland tycker jag är ganska dumt, förhoppningsvis blir det ett minoritetsspråk nån gång. Däremot är det bra att de som vill ska utan problem få möjligheten att läsa det, men att tvinga unga att läsa det när endast en minoritet vill läsa det överhuvudtaget känns ganska määh..

Svenska är inte lika stort som förr, och det är väldigt få unga som kan det idag i Finland. För vill de inte läsa det kommer de ändå inte lära sig det ordentligt, oavsett om man väljer att bokstavligen tvinga dem att läsa svenska.

Vet du om att vi har tvång på att läsa Engelska också?
Det är inte fel på eleverna utan lärarna som lär ut språken, deras attityd är helt upp åt röven.
Citera
2011-03-30, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hittade ingenting på TV 4 men väl på SVT:s agenda (37:15 in i programmet):

http://svtplay.se/t/103430/agenda

Det är sant att finlandsvenskarna utgör en liten minoritet i Finland. Men det är också sant att många finlandsvenskar tillhör finlands intellektuella elit. Skulle denna grupp börja känna sig hotad och trakasserad i Finland så skulle det nog bli en rejäl brain drain till Sverige. Vilket jag iof, i sig, inte skulle ha något emot. Men ännu hellre så hoppas jag att de slipper hot och trakasserier i Finland, även efter valet.

Ja enligt statistik så är svensktalande mer företagsamma än finsktalande samt så lever de längre .

Btw så har österbotten klarat säg bäst ekonomiskt sätt genom laman i Finland, undras vad det beror på?
Citera
2011-03-30, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fripper
Vet du om att vi har tvång på att läsa Engelska också?
Det är inte fel på eleverna utan lärarna som lär ut språken, deras attityd är helt upp åt röven.

Det här slår mig alltid när jag läser reportage från Finland. Visst, det är ett 'tvång' att läsa svenska. Det är också ett 'tvång' med engelska, matematik, historia, biologi, geografi, finska, musik, träslöjd etc. Det är ju inte som om tvånget skulle vara unikt för just svenska. Om man läser Sannfinnarnas uttalanden är det väldigt klart att de är fientliga till svenska språket, svensk kultur och Sverige. Ändå tycks de ha ett stöd bland vissa grupper i Sverige, men det är kanske samma människor som vill att vi ska sluta vara svenskar i Sverige?
Citera
2011-03-30, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonRof
...För vill de inte läsa det kommer de ändå inte lära sig det ordentligt, oavsett om man väljer att bokstavligen tvinga dem att läsa svenska.

Det låter urbota dumt att låta barn/ungdomar själva välja vad de ska läsa i skolan. Personligen tyckte jag allt var tråkigt och onödigt i skolan.

Kan inte säga att jag använt tyskan särskilt mycket, och då har jag ändå haft BETYDLIGT mindre användning för fysik/kemi.
Citera
2011-03-30, 10:01
Medlem
Elegros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Det här slår mig alltid när jag läser reportage från Finland. Visst, det är ett 'tvång' att läsa svenska. Det är också ett 'tvång' med engelska, matematik, historia, biologi, geografi, finska, musik, träslöjd etc. Det är ju inte som om tvånget skulle vara unikt för just svenska. Om man läser Sannfinnarnas uttalanden är det väldigt klart att de är fientliga till svenska språket, svensk kultur och Sverige. Ändå tycks de ha ett stöd bland vissa grupper i Sverige, men det är kanske samma människor som vill att vi ska sluta vara svenskar i Sverige?

Tänk dig själv ett scenario i Sverige, där alla skolelever lärs ut obligatorisk Finska eller, vad fan, varför inte Arabiska.
Citera
2011-03-30, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elegro
Tänk dig själv ett scenario i Sverige, där alla skolelever lärs ut obligatorisk Finska eller, vad fan, varför inte Arabiska.

Vi är redan där, vi har haft obligatorisk engelska väldigt länge redan. Var är problemet?
Citera
2011-03-30, 10:45
Medlem
Elegros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Vi är redan där, vi har haft obligatorisk engelska väldigt länge redan. Var är problemet?

Nej, ni är inte alls där.

Engelska är ett språk som talas av ca. 1.8 miljarder människor och fungerar som ett Lingua Franca.

Scenariot var, som sagt, obligatorisk Finska eller Arabiska för alla skolelever i Sverige.

Då ser man varför Sannfinnarna får stöd, även bland Finlandssvenskar.
Senast redigerad av Elegro 2011-03-30 kl. 10:48.
Citera
2011-03-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elegro
Nej, ni är inte alls där.

Engelska är ett språk som talas av ca. 1.8 miljarder människor och fungerar som ett Lingua Franca.

Scenariot var, som sagt, obligatorisk Finska eller Arabiska för alla skolelever i Sverige.

Då ser man varför Sannfinnarna får stöd, även bland Finlandssvenskar.

Jämförelsen med arabiska och finska är väldigt missvisande. Stockholm är inte grundat av finnar eller araber, och Stockholm har inte varit en finsk eller arabisk stad under största delen av sin historia.

Ska man jämföra med araber är det väl snarast finnarna i Helsingfors som påminner om araberna i Sverige. Både är invandrargrupper som under senaste decenniet flyttat till helt svenska städer och där börjat kräva att den ursprungliga befolkningen som byggt städerna ska börja anpassa sig efter dem.

Och i Norden talar vi skandinaviska, det är vårt lingua franca. Vill Finland lämna Norden och slå sig samman med balterna istället är det förstås er sak. Ni kan då börja med att avträda de historiskt svenska provinserna Åland, Österbotten och Nyland till oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in