Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-09, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JItterbugg
Jag antar att du inte orkar lägga upp bilder på dina släktingar i kosovo eller vilket skithål på balkan du än kommer ifrån. Visst var det inga skönheter men du och din sort verkar tro att utseende och politik är samma sak, kanske därför ni mördar varandra i tusentals därnere? Din j-vla båtflykting, sitta och klaga på finska politikers utseende, gör det du ska istället och städa en toalett.
Är du medveten om att dessa finska "politiker" är kareler med ett asiatiskt ursprung och som har lika stort intresse av att utradera svenskan ur Finland som att vara emot invandrare?

Så om du är för en invandrarfritt Sverige så är inte Sannfinnarna något för dig, de vill nämligen få bort dig och alla andra svenskar från gammal svensk mark.
Citera
2012-10-09, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McIlroy
Är du medveten om att dessa finska "politiker" är kareler med ett asiatiskt ursprung och som har lika stort intresse av att utradera svenskan ur Finland som att vara emot invandrare?

Så om du är för en invandrarfritt Sverige så är inte Sannfinnarna något för dig, de vill nämligen få bort dig och alla andra svenskar från gammal svensk mark.

Vi germaner ramlade inte ner från himlen utan vi kom precis som finnarna österifrån. Vad är det du försöker säga, att dom inte är som Svenskar? Det vet väl alla redan. Att Finland och deras nationalister vill ta bort Svenskt inflytande ifrån Finland är fullt förståeligt. Varför ska Finland ta kollektivt självmord som korkade Svenskar, för att vi delar historia och står varandra nära? Det är bara att följa inlägg från flöjtar som Ola_schubert för att förstå att det är något riktigt sjukt med Sverige idag. Han tror att GDP och frihandel kommer göra Sverige till en lysande stjärna trots att våra somalie/arab/zigenar-ghetton bara växer och växer.

Vill Finland klara sig bör dom kasta ut varenda Svensk som är inblandad i politik. Jag håller på dom.
Senast redigerad av JItterbugg 2012-10-09 kl. 12:54.
Citera
2012-10-09, 13:23
Bannlyst
Citat:
Vi germaner ramlade inte ner från himlen utan vi kom precis som finnarna österifrån. Vad är det du försöker säga, att dom inte är som Svenskar? Det vet väl alla redan. Att Finland och deras nationalister vill ta bort Svenskt inflytande ifrån Finland är fullt förståeligt. Varför ska Finland ta kollektivt självmord som korkade Svenskar, för att vi delar historia och står varandra nära? Det är bara att följa inlägg från flöjtar som Ola_schubert för att förstå att det är något riktigt sjukt med Sverige idag. Han tror att GDP och frihandel kommer göra Sverige till en lysande stjärna trots att våra somalie/arab/zigenar-ghetton bara växer och växer.

Vill Finland klara sig bör dom kasta ut varenda Svensk som är inblandad i politik. Jag håller på dom.
Germanerna kom söderifrån, karelerna från mindre asien = dagens Turkiet.

Och nej, de är inte som svenskar, de är allt annat än germaner och har ingen historisk anknytning till södra och västra nuvarande Finland. Därför är det otäckt att de vill utrota svenskan då det är ju exakt vad som kommer hända här med motsvarigheten till de finska karelerna här i Sverige, dvs somalierna, araberna och annat löst svartingfolk, som tids nog kommer radera ut svenskan här.

Så somalier och sannfinnar är av samma kött och blod och har samma mål.
Citera
2012-10-09, 15:33
Medlem
Citat:

Och nej, de är inte som svenskar, de är allt annat än germaner och har ingen historisk anknytning till södra och västra nuvarande Finland. Därför är det otäckt att de vill utrota svenskan då det är ju exakt vad som kommer hända här med motsvarigheten till de finska karelerna här i Sverige, dvs somalierna, araberna och annat löst svartingfolk, som tids nog kommer radera ut svenskan här.

Sluta Finlands sak är vår och Finland har alltid bistått Sverige genom tiderna. Sverige krigar till den siste finnen sägs det lite då och då vilket det finns fog för att säga. Det är snarare så att våra regeringar har förrådde finnarna i andra världskriget, inte så mycket som dom fanatiska finnarna påstår men vi borde gjort mycket mer än att sända 10.000 frivilliga och krigsmaterial (Nu vet jag inte kvantiteten och kvalitet på materiallet). Att vi tog emot krigsbarnen ska inte ses som en god gärning utan det är våran förbannade skyldighet som en Svensk veteran från vinterkriget sa. Sverige har två broderländer och det är Norge och Finland, så ser jag på saken iallafall. Danmark är mer kontinetala i sin mentalitet vilket gör dom till länken mellan Tyskland och Sverige, jag menar att Danmark är ett Sverige med en väldigt stor dos Tyskland.

Jag förstår inte ditt agg mot Finnar och sannfinnarna i synnerhet? Är det så hemskt att dom till skillnad från Sverige vill behålla sin sin kultur och population finsk? Jag vet att 'svenskarna' i Finland är dom som trycker på för mer somalier i Helsingfors och en titt på vad den politiken/ideologin har givit Sverige gör att din kritik mot partiet och finnar som folk mig fundersam och irriterad. Vad tycker du att Finland ska göra, följa med Sverige och dess folk ner i avgrunden som kallas mångkultur?.

Att dom vill ta bort Svenskan som obligatoriskt språk är väl deras val? Att 'Svenska' politiker kritiserar det är ännu underligare, dom hävdar för bövelen att Svenskar inte existerar varför bryr dom sig då om språket lever vidare i Finland? Vill Svenskar bosatta i Finland lära sig Svenska finns det alltid hemspråk. Våran regering betalar gärna för för våra pensionsräddares hemspråk i Sverige, finns det växelpengar över kan dom alltid betala för den i Finland också. Det är väl inte så konstigt?
Citera
2012-10-09, 17:25
Bannlyst
Citat:
Sluta Finlands sak är vår och Finland har alltid bistått Sverige genom tiderna. Sverige krigar till den siste finnen sägs det lite då och då vilket det finns fog för att säga. Det är snarare så att våra regeringar har förrådde finnarna i andra världskriget, inte så mycket som dom fanatiska finnarna påstår men vi borde gjort mycket mer än att sända 10.000 frivilliga och krigsmaterial (Nu vet jag inte kvantiteten och kvalitet på materiallet). Att vi tog emot krigsbarnen ska inte ses som en god gärning utan det är våran förbannade skyldighet som en Svensk veteran från vinterkriget sa. Sverige har två broderländer och det är Norge och Finland, så ser jag på saken iallafall. Danmark är mer kontinetala i sin mentalitet vilket gör dom till länken mellan Tyskland och Sverige, jag menar att Danmark är ett Sverige med en väldigt stor dos Tyskland.

Jag förstår inte ditt agg mot Finnar och sannfinnarna i synnerhet? Är det så hemskt att dom till skillnad från Sverige vill behålla sin sin kultur och population finsk? Jag vet att 'svenskarna' i Finland är dom som trycker på för mer somalier i Helsingfors och en titt på vad den politiken/ideologin har givit Sverige gör att din kritik mot partiet och finnar som folk mig fundersam och irriterad. Vad tycker du att Finland ska göra, följa med Sverige och dess folk ner i avgrunden som kallas mångkultur?.

Att dom vill ta bort Svenskan som obligatoriskt språk är väl deras val? Att 'Svenska' politiker kritiserar det är ännu underligare, dom hävdar för bövelen att Svenskar inte existerar varför bryr dom sig då om språket lever vidare i Finland? Vill Svenskar bosatta i Finland lära sig Svenska finns det alltid hemspråk. Våran regering betalar gärna för för våra pensionsräddares hemspråk i Sverige, finns det växelpengar över kan dom alltid betala för den i Finland också. Det är väl inte så konstigt?
Det är förjävligt tråkigt att diskutera historia med en obildad och ointresserad genuin rasist, men låt gå för den här gången.

Du pratar om två broderländer där den ena, Norge, är vår gamla arvfiende och den andra, Finland, är ett ihopkok av tre distinkta folkslag - svenskar, kareler (ingermanlänningar, savolaxer) och samer. Dessa folkslag kommer från tre olika delar av nuvarande Finland, hela norra Finland är samernas område, Karelen och Savolax är ursprunget för dagens finsktalande och hela västra och södra Finland var först bosatt av svenskar (germaner).

Under alla dessa år som Finland inte existerade, då det var en del av Sverige, så var det de svenska områdena som var de rika och som de finsktalande immigrerade till av exakt samma skäl som somalier och annat menafolk kommer hit idag för. Sen passade ryssen på att invadera östra Sverige vid ett flertal tillfällen och tog mer och mer land från Sverige och 1809 så var Sverige på väg att kollapsa helt med rysk trupp ockuperandes bland annat Umeå. I det läget tvingades svenske kungen att skriva på ett fredsavtal med ryssarna där en påhittad gräns sattes mellan Torneå och Mounio älvar och den utgör alltså en gräns även idag. Det egentliga gränsen mellan "Finland"/Karelen och Savolax går egentligen långt in i dagens Finland och allt som ligger väster och söder om det ockuperas av karelerna idag = sannfinnarna. Varken kareler eller savolaxer är germaner, så de är inte ens av samma ras som oss svenskar.

Svensktalande i Finland vill inte ha massinvandring så där är det en riktig satans lögn från din sida. Det finns folk i alla läger som är för och emot allting och så även inom de svensktalande. Men med ett svenskfientligt parti som sannfinnarna så är det inte så konstigt att obildat folk går på deras lögner/propaganda.

Och till sist, finskan hör inte hemma i västra och södra Finland men ändå så försöker sannfinnarna utrota svenskan där. Det är exakt vad som även riskerar att hända här när invällarna tagit över makten här och arabiska blir det nya enda officiella språket i Sverige. Om du inte förstår och ser likheten mellan sannfinnarna och våra invandrare så är det dags för dig att läsa om all svensk historia du borde ha lärt dig i skolan. Vi är genetiskt mer nära ryssar och serber än de finnar du talar så gott om.

Det fanns överhuvudtaget inget Finland före 1914, så landet i sig är ett nytt påfund. Mellan 1809-1914 (egentligen 1937) så var området en del av Ryssland där storfursten fick leka fritt som han ville. Och innan 1809 så var det östra Sverige sedan flera hundra år och innan dess bestod området av olika folkgrupper som germaner från Uppland, samer, kväner, savolaxer och karelare och alla bodde i varsin del av området och ingen finska talades alls utmed kusterna.

Eller så väljer du bara att fortsätta leva i din fantasivärld.
Citera
2012-10-09, 18:02
Medlem
Citat:

Om du vill bevara svenskan/svenskheten bör du kanske rikta din frustation på svenska journalister och politiker i första hand, inte sannfinländare i Finland.

Barking up the wrong tree passar in här!

Sedan är väl du mer svarting än finnarna är. Arierna kom från öknen och du delar samma språk med zigenare, albaner, kurder och iranier. Ursvensken är alltså en grottkurd medans finnen kommer från de norra barrskogarna.
Senast redigerad av Kosken-Pekka 2012-10-09 kl. 18:19.
Citera
2012-10-09, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kosken-Pekka
Om du vill bevara svenskan/svenskheten bör du kanske rikta din frustation på svenska journalister och politiker i första hand, inte sannfinländare i Finland.

Barking up the wrong tree passar in här!

Sedan är väl du mer svarting än finnarna är. Arierna kom från öknen och du delar samma språk med zigenare, albaner, kurder och iranier. Ursvensken är alltså en grottkurd medans finnen kommer från de norra barrskogarna.
Nej, finnarna kom inte från några norra barrskogar, finnarnas ursprung är mindre Asien, idag Turkiet. Och med alla drag de delar med mongolerna så är det en ordentlig genetiskt blandning av stäppfolk och grottfolk.

Och att visa på likheterna mellan somalier och sannfinnar är det enda sättet att visa att de har gemensam agenda som går ut på att radera ut svenskan och svenskarna. Både somalier och sannfinnar är dessutom ockupanter.
Citera
2012-10-09, 18:22
Medlem
Citat:
Nej, finnarna kom inte från några norra barrskogar, finnarnas ursprung är mindre Asien, idag Turkiet. Och med alla drag de delar med mongolerna så är det en ordentlig genetiskt blandning av stäppfolk och grottfolk.

Och att visa på likheterna mellan somalier och sannfinnar är det enda sättet att visa att de har gemensam agenda som går ut på att radera ut svenskan och svenskarna. Både somalier och sannfinnar är dessutom ockupanter.

Det är finlandssvenskarna som kämpar för ett mångkulturellt Finland. Somalierna hade aldrig kommit till Finland om det inte vore för typer som Thors, ej heller hade det funnits några somalier i Sverige om alla svenska politiker var finnar. Klarnar det nu?
Citera
2012-10-09, 18:29
Bannlyst
Citat:
Det är finlandssvenskarna som kämpar för ett mångkulturellt Finland. Somalierna hade aldrig kommit till Finland om det inte vore för typer som Thors, ej heller hade det funnits några somalier i Sverige om alla svenska politiker var finnar. Klarnar det nu?
Du talar om några få finlandssvenskar som är positiv till mångkultur. De är tyvärr de som syns men är långt ifrån majoritet eller ens mer än några få %. Det finns betydligt fler finnar som vill ha multikultur men de får inte samma utrymme i finsk media. Det som däremot syns i finsk media är galningarna i karelenpartiet sannfinnarna och därför tror säkert många att antimångkultur är lika med finnar och mångkultur är lika med finlandssvenskar men som sagt, så är inte verkligheten.

Det allra bästa vore nog tyvärr att alla svenskar omgående flyttade till Finland så att svenska blev majoritetsspråk igen i de gamla svenska områdena. Tyvärr så skulle det ju betyda att moderlandet är förlorat för alltid. Men att låta sannfinnarna diktera politiken är dödsstöten för både finlandssvenskarna och samerna. Men med tanke på ditt nick här på FB så förstår jag om du inte håller med mig.
Citera
2012-10-09, 18:51
Medlem
Heladageniskogens avatar
Citat:
Urfinska kom till Finland drygt 500 e.kr (ursamiska drygt tusen år tidigare) och om man antar att hela den snörkeramiska kulturen (~3000 f.kr) talade indoeuropeiska vilket är väldigt troligt, så talade man troligen indoeuropeiska en bra bit innan man talade uraliska i Finland. Det är sedan fullt möjligt att en indoeuropeisk dialekt levde kvar och utvecklades i symbios med det indoeuropeiska språket i Skandinavien "pre-proto-germanska", i västra delen av Finland och därmed är kan svenska äldre vara än finska i Finland. Finnar är snarare språkskiftare från indoeuropeiska till uraliska relativt sent, så rent tekniskt är svenska ett mer korrekt språk för Finland än finska om man ser till åldern språkets anmödrar har varit i landet.

Det uraliska hemlandet ligger precis granne med det ariska "indo-iranska" hemlandet och det är faktiskt låneord från pre-proto- och proto-ariskan som har hjälpt till att lokalisera och datera proto-uraliska; 2000 f.kr i Volgaområdet i västra Ryssland.
http://www.forumbiodiversity.com/sho...l=1#post137269

Däremot är svenskar betydligt mer blattiga och mindre nordeuropeiska än finnar rent genetiskt, finnar har ~20% högre nordeuropeisk genetisk komponent medan svenskar har ~20% mer blatte istället.
https://docs.google.com/spreadsheet/...DcTZEYlE#gid=0
Senast redigerad av Heladageniskogen 2012-10-09 kl. 19:02.
Citera
2012-10-09, 20:31
Medlem
Citat:
Du talar om några få finlandssvenskar som är positiv till mångkultur. De är tyvärr de som syns men är långt ifrån majoritet eller ens mer än några få %. Det finns betydligt fler finnar som vill ha multikultur men de får inte samma utrymme i finsk media. Det som däremot syns i finsk media är galningarna i karelenpartiet sannfinnarna och därför tror säkert många att antimångkultur är lika med finnar och mångkultur är lika med finlandssvenskar men som sagt, så är inte verkligheten.

Det allra bästa vore nog tyvärr att alla svenskar omgående flyttade till Finland så att svenska blev majoritetsspråk igen i de gamla svenska områdena. Tyvärr så skulle det ju betyda att moderlandet är förlorat för alltid. Men att låta sannfinnarna diktera politiken är dödsstöten för både finlandssvenskarna och samerna. Men med tanke på ditt nick här på FB så förstår jag om du inte håller med mig.

Du snackar ju bara en massa kakka. Om nu finnar är mer positiva till multikultur, hur kommer det sig då att Sverige har blivit ett arab och negerland medans Finland fortfarande är relativt homogent? (utom svenskområdena efter kusten då).

Sedan om det i framtiden kommer hundratusentals svenskar till Finland ser jag bara som något positivt. Skandinaviska immigranter är alltid välkomna till mitt Finland, om JAG får bestämma. Ni får bo där efter kusten och titta på melodifestivalen i era färgglada scarfar hur mycket ni vill. Men ta inte mångfaldsvurmadet med er bara, det kan ni lämna hemma i forna Sverige.
Citera
2012-10-09, 20:38
Bannlyst
Citat:
Du snackar ju bara en massa kakka. Om nu finnar är mer positiva till multikultur, hur kommer det sig då att Sverige har blivit ett arab och negerland medans Finland fortfarande är relativt homogent? (utom svenskområdena efter kusten då).

Sedan om det i framtiden kommer hundratusentals svenskar till Finland ser jag bara som något positivt. Skandinaviska immigranter är alltid välkomna till mitt Finland, om JAG får bestämma. Ni får bo där efter kusten och titta på melodifestivalen i era färgglada scarfar hur mycket ni vill. Men ta inte mångfaldsvurmadet med er bara, det kan ni lämna hemma i forna Sverige.
Herregud, vet du ens vad finlandssvenskar är? De är inte svenskar! De är finländare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in