Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-28, 23:55
  #1
Medlem
När man sover dåligt, blir övertrött och istället börjar bli pigg, svårt att sova osv.

Vad är det som händer i kroppen när det händer? vilka substanser skickas ut?


Jag är 23år och har hela livet haft problem med koncentrationen samt minnet, men när jag är övertrött får jag en mer normal koncentration samt minne, hjärnan börjar fungera mer normalt.

Det känns helt enkelt som att jag går ifrån onormal(dåligt minne, trött och seg i huvudet) till normal när jag blir övertrött.
__________________
Senast redigerad av Johan86 2010-07-29 kl. 00:06.
Citera
2010-07-29, 00:16
  #2
Medlem
Kristallpojkens avatar
Om du provar lägga dig när du är övertrött mitt på ljusa dagen på rygg i soffan så kan du uppleva en sömnparalys. The scariest shit ever!

OnT: Jag vet inte, vill också veta då jag också brukar bli detta.
Citera
2010-07-29, 00:42
  #3
Medlem
Pangon90s avatar
Jag har inga källor på det här nu och är inte alls säker, men har för mig att någon berättade att man får svårt att sova för att kroppen inte orkar sätta sig själv i sömnläge, typ. Går man i det läget och äter något litet (ett äpple typ?) så blir man trött, för den lilla extra energikicken.
Citera
2010-07-29, 00:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallpojken
Om du provar lägga dig när du är övertrött mitt på ljusa dagen på rygg i soffan så kan du uppleva en sömnparalys. The scariest shit ever!

OnT: Jag vet inte, vill också veta då jag också brukar bli detta.

Vet inte vad du menar med det. Men jag har vaknat upp ett par gånger på morgonen "förlamad" i kroppen och inte kunnat röra annat än ögonlocken. Fått kämpa och ta i som fan för att få igång kroppen, brukar ta någon min.

Läskigt ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Jag har inga källor på det här nu och är inte alls säker, men har för mig att någon berättade att man får svårt att sova för att kroppen inte orkar sätta sig själv i sömnläge, typ. Går man i det läget och äter något litet (ett äpple typ?) så blir man trött, för den lilla extra energikicken.

Okok, jag har hört att kroppen sänder ut någon substans som gör att man blir pigg när man vägrar lägga sig. Vilket som är sant vet jag inte, hoppas någon som vet kikar in i tråden.
Citera
2010-07-29, 23:17
  #5
Medlem
Ingen som vet?
Citera
2010-07-30, 12:03
  #6
Avstängd
boontings avatar
Det är sömnparalys du skriver om, oftast när man vaknar upp mitt i en dröm när man somnat på rygg.
Citera
2014-10-20, 20:48
  #7
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Jag har inga källor på det här nu och är inte alls säker, men har för mig att någon berättade att man får svårt att sova för att kroppen inte orkar sätta sig själv i sömnläge, typ. Går man i det läget och äter något litet (ett äpple typ?) så blir man trött, för den lilla extra energikicken.

Kaffe kan också fungera som energikick vid övertrött tillstånd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback