2010-08-02, 23:17
Medlem
broadways avatar
Hur kommer det sig att man kan kolla på solen i vanliga fall men när det är solförmörkelse och kollar är det jättefarligt?
Citera
2010-08-02, 23:19
Medlem
ja ta på dig brillor..
Citera
2010-08-02, 23:28
Medlem
broadways avatar
men varför är det mer farligt vid en solförmörkelse och inte när det är vanlig sol
Citera
2010-08-02, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broadway
men varför är det mer farligt vid en solförmörkelse och inte när det är vanlig sol

Det är lika farligt att se in i solen vid solförmörkelse som vid vanlig sol.
Citera
2010-08-03, 00:26
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broadway
Motfråga: Var har du fått det ifrån?
Citera
2010-08-03, 16:31
Medlem
spoilers avatar
"– När ljuset dämpas vid solförmörkelse minskar de normala skyddsreflexerna och man kan lockas att se direkt på solen, trots att solljuset är starkt nog att skada ögonen, säger Magnus Gjötterberg, chefsläkare på S:t Eriks Ögonsjukhus."

"Ögats optik, hornhinnan och linsen, fokuserar solljuset till gula fläcken i ögat ungefär som ett brännglas. Om man tittar direkt mot solen vid solförmörkelse utan att skydda ögonen, kan man få allvarliga brännskador på gula fläcken.

– Brännskadorna kan ge bestående ärrbildningar, som innebär att synskärpan blir nedsatt under resten av livet. Synskärpan kan inte åtgärdas med vare sig operation eller glasögon, säger Magnus Gjötterberg."

http://www.sankterik.se/templates/Page____2817.aspx
Citera
2015-03-19, 22:08
Medlem
ddf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"– När ljuset dämpas vid solförmörkelse minskar de normala skyddsreflexerna och man kan lockas att se direkt på solen, trots att solljuset är starkt nog att skada ögonen, säger Magnus Gjötterberg, chefsläkare på S:t Eriks Ögonsjukhus."

"Ögats optik, hornhinnan och linsen, fokuserar solljuset till gula fläcken i ögat ungefär som ett brännglas. Om man tittar direkt mot solen vid solförmörkelse utan att skydda ögonen, kan man få allvarliga brännskador på gula fläcken.

– Brännskadorna kan ge bestående ärrbildningar, som innebär att synskärpan blir nedsatt under resten av livet. Synskärpan kan inte åtgärdas med vare sig operation eller glasögon, säger Magnus Gjötterberg."

http://www.sankterik.se/templates/Page____2817.aspx

Jag kan bekräfta att det är sant, har haft små ärr sen 10-årsåldern och i visst ljus och mitt fokus på ett visst avstånd så ser jag små suddiga streck och prickar i vissa vinklar.
Tack pappa för att du lurade mig att titta genom en sotad glasbit på solen ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in