• 1
  • 2
2010-08-03, 12:26
Medlem
Arbetslösheten på topp och det stiger. Konsekvenserna ger en negativ stämpel för Sverige medan Sverige ska vara ett stark neutralt land som främjar invandring.

Vi behöver invandrarna till Sverige för jobb, vi behöver utbyte med Indien och Kina för att leverera jobb här hemma i Sverige.

Min teori för att minska arbetslösheten främst bland nya invandrare och unga studenter är att flytta pengar från staten/kommunerna till privata företag (ex bygg, industri, städfirmor m.m).
Företagen i sin tur betalar ut lön för de arbete som de unga och invandrarna gör (lärlingslöner).
Man har alltså inte rätt att få socialbidrag utan måste arbeta för att få lönen.
Det ger både företagen / Sverige / individen en chans att växa.

Arbetsuppgifterna får i sin tur inte vara kränkande eller oetiska som strider mot lagen.
Alltså måste företagen bli godkända vare sig det är Volvo eller Hasses Bygg AB.
Detta hjälper också till att lösa bostadsbristen i Sverige, nya företag får chansen att etablera sig.

Va tror ni?
Senast redigerad av herr.spektakel 2010-08-03 kl. 12:41.
Citera
2010-08-03, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.spektakel
Man har alltså inte rätt att få socialbidrag utan måste arbeta för att få lönen.

Lät inte helt dumt. Arbeit macht frei
Citera
2010-08-03, 12:40
Medlem
Andersdamaans avatar
Varför inte bara slopa alla bidrag som är prestationslösa alt. knyta dem till en prestation?
Citera
2010-08-03, 12:59
Medlem
dynamit-kisens avatar
jo men det låter ju kanon, för jag som ny i arbetslivet är ruggit sugen på att göra samma jobb som mina äldre kollegor fast för ännu mindre lön!

speciellt när mitt jobb inte kräver någon erfarenhet och är många tunga lyft som de äldre ofta smiter undan. nice!

däremot vore det bra med motprestation för bidrag, men nej tack till sänkta minimilöner.
Citera
2010-08-03, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dynamit-kisen
jo men det låter ju kanon, för jag som ny i arbetslivet är ruggit sugen på att göra samma jobb som mina äldre kollegor fast för ännu mindre lön!

speciellt när mitt jobb inte kräver någon erfarenhet och är många tunga lyft som de äldre ofta smiter undan. nice!

däremot vore det bra med motprestation för bidrag, men nej tack till sänkta minimilöner.

Exempel.

Du, Bertil 20 och Bengt 45. Du är ny på företaget och Bengt har jobbat där 15 år.
Ska du ha lika mycket betalt trots Bengts erfarenhet? Tror inte det va.
Med det menar jag inte att du kan gå om Bengt efter redan 5 år om du visar dig vara duktig på det du håller på med.
Citera
2010-08-03, 14:08
Medlem
danny79s avatar
Börja med att kasta ut alla första, andra å tredjehandgenerationer invandrare. Så kommer arbetslösheten ordna sig per automatik för oss svenskar. Brottsligheten kommer även att minska dramatiskt och Sverige blir ett rikare land.
Citera
2010-08-03, 14:22
Medlem
menjagphilips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danny79
Börja med att kasta ut alla första, andra å tredjehandgenerationer invandrare. Så kommer arbetslösheten ordna sig per automatik för oss svenskar. Brottsligheten kommer även att minska dramatiskt och Sverige blir ett rikare land.

Ha! Lycka till med att utvisa andragenerationens invandrare, speciellt oss finnar.
Citera
2010-08-03, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.spektakel
Arbetslösheten på topp och det stiger. Konsekvenserna ger en negativ stämpel för Sverige medan Sverige ska vara ett stark neutralt land som främjar invandring.

Vi behöver invandrarna till Sverige för jobb, vi behöver utbyte med Indien och Kina för att leverera jobb här hemma i Sverige.

Min teori för att minska arbetslösheten främst bland nya invandrare och unga studenter är att flytta pengar från staten/kommunerna till privata företag (ex bygg, industri, städfirmor m.m).
Företagen i sin tur betalar ut lön för de arbete som de unga och invandrarna gör (lärlingslöner).
Det ger både företagen / Sverige / individen en chans att växa.

Arbetsuppgifterna får i sin tur inte vara kränkande eller oetiska som strider mot lagen.
Alltså måste företagen bli godkända vare sig det är Volvo eller Hasses Bygg AB.
Detta hjälper också till att lösa bostadsbristen i Sverige, nya företag får chansen att etablera sig.

Va tror ni?

Idag finns det redan ett system där AMS placerar ut folk i praktik på olika företag, där står staten för hela kostnaden, det blir lite som du menar fast utan att företagen är skyldiga att betala ut någon lön till praktikanten.

Poängen är att ge praktikanten dels arbetserfarenhet och dels om företaget expanderar, så kan den få ett riktigt jobb där.
Citera
2010-08-03, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zavichij
Idag finns det redan ett system där AMS placerar ut folk i praktik på olika företag, där står staten för hela kostnaden, det blir lite som du menar fast utan att företagen är skyldiga att betala ut någon lön till praktikanten.

Poängen är att ge praktikanten dels arbetserfarenhet och dels om företaget expanderar, så kan den få ett riktigt jobb där.

Min poäng är att minska statens roll.

Problemet med AMS att det sällan leder till jobb, här står individen som anställd.
Här kan också företaget plocka ut de som sköter sig, resten som inte sköter sitt arbete blir utan bidrag och får söka sig till nya företag etc.
Citera
2010-08-03, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danny79
Du är medveten om att en stor del av landets enteprenörer är andra och tredje generationens invandrare, va? Det snabbast växande företaget i min kommun tillhör en Polack. På lite över tio år har hans företag gått från källarverksamhet till att ha runt 50 anställda som tjänar bra allihop.

För att inte snacka om alla första, andra och tredje generationens norrmän, finnar, danskar, tyskar, sydamerikaner, asiater, polacker och s k MENA-blattar som presterar bra på min högskola och dessutom håller igång studentlivet och bidrar med diverse service till övriga studenter genom ideell verksamhet.

Att slänga ut invandrare enbart för att dom är invandrare är korkat, just på grund av att många presterar så högt. Bättre är det i så fall att införa exilstraff för de värsta kriminella (våldtäktsmän, mördare, pedofiler etc). Skulle man slänga ut alla underpresterande, så skulle flera byar i landet avbefolkas!
Citera
2010-08-03, 15:46
Medlem
Pavarottis avatar
Vi säger att alla skulle söka dessa Lärlingsjobb (annars får dom inget soc. ?) då skulle ju alla platser bli uppfyllda direkt och det skulle fortfarande finnas människor utan jobb som inte väljer att vara arbetslösa.

Man kan inte tvinga folk att jobba när det inte finns jobb.

Rätta mig om jag förstått din teori fel, ber om ursäkt för det då.
Citera
2010-08-03, 16:10
Bannlyst
Ska detta gälla alla arbeten?
Förklara i så fall gärna varför en 20 årig expedit på Konsum ska ha mindre betalt än den femtioåriga kedjerökande kärringen med lätt övervikt i kassan brevid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in