• 1
  • 2
2010-08-04, 11:41
Medlem
Hummersåss avatar
Hejsan FMT forat.

Hur går era tankar om denna övergång från typ 0 civilisation till typ 1? När kommer den? Hur kommer det gå till= Vad för konsekvenser kan denna övergång leda till?

Kommer det vara folk som med hull och hår försöker hålla tillbaka denna övergång, kommer det bli terrorism och inbördeskrig? Kommer vi ens att hinna fixa det innan vi har ihjäl oss själva eller planeten, kommer vi sluta här på våran enda planet eller kommer vi till slut att fortsätta utåt?

Vad tror ni?

Om någon är osäker på vad Kardashev skalan är och vad den innebär har jag en länk här.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kardashev_scale

MVH: Hummer "Finns det plats för en till?" sås.
Citera
2010-08-04, 13:46
Medlem
Umbras avatar
Låter mest som scifi-dravel utan användbarhet i stil med drakeekvationen. Varför skulle civilisationen genomgå någon särskild förändring för att den passerar en helt godtyckligt uppsatt gräns för energikonsumtion?

Bortsett från 2012-foliehattar och liknande så är det väl ingen som bryr sig. De som motarbetar teknologiska framsteg kommer att fortsätta göra det och de som driver vetenskap och teknik framåt kommer att fortsätta med det oavsett om energianvändningen är mer eller mindre än 10^16 W.
Citera
2010-08-05, 04:28
Medlem
Det som skulle leda till forandring ar att civilisationen da skulle anvanda hela planetens energi, och alltsa inte kunna oka produktionen namnvart genom expansion pa planeten. Detta, kan man kanske forestalla sig, skulle kunna leda till krig eller fornyat intresse av rymdfard. Sjalv haller jag dock mera med Umbra, jag tror inte det kommer leda till sa stora omvalvningar nar en viss grans passeras.
Citera
2010-08-05, 11:10
Medlem
Det beror på, så länge det monetära systemet existerar kommer vi aldrig att komma dit då det verkligen är något som motarbetar vetenskapen. Just nu ligger vi väl på 0,72 av 1 och då ska man komma ihåg att det är en logaritmisk skala!

För att vi ska göra steget till typ 1 måste det monetära systemet bort och ersättas av en resursbaserad ekonomi á la Venusprojektet. Vill du förstå mer om vad jag talar om så kolla på Zeitgeist: Addendum @ http://dotsub.com/view/7281f5dc-d4b1...7-143becd34f49

www.thezeitgeistmovement.com
www.thevenusproject.com
Citera
2010-08-05, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
För att vi ska göra steget till typ 1 måste det monetära systemet bort och ersättas av en resursbaserad ekonomi
Skulle resursbaserad ekonomi vara lösning hade vi haft pendeltåg till månen vid Jesu födelse.

Skalan är mest bara blajj och säger inget om tillståndet hos en civilisation. Tråden platsar knappast i det här delforumet.
Citera
2010-08-05, 14:28
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
För att vi ska göra steget till typ 1 måste det monetära systemet bort och ersättas av en resursbaserad ekonomi á la Venusprojektet. Vill du förstå mer om vad jag talar om så kolla på Zeitgeist: Addendum @ http://dotsub.com/view/7281f5dc-d4b1...7-143becd34f49

www.thevenusproject.com
Oj va bajs du är, hur fan vet du att det är bättre?

Ja, jag har sett alla filmerna.
Citera
2010-08-05, 14:48
Medlem
Citat:
Det beror på, så länge det monetära systemet existerar kommer vi aldrig att komma dit då det verkligen är något som motarbetar vetenskapen. Just nu ligger vi väl på 0,72 av 1 och då ska man komma ihåg att det är en logaritmisk skala!

www.thevenusproject.com
Zeitgeist kan ju knappast klassas som en vettig referens förutom möjligt vis i forumet för konspirationsteorier. I övrigt instämmer jag med Umbra.
Citera
2010-08-05, 19:25
Medlem
Saypayaas avatar
Citat:

www.thevenusproject.com
Jag tar mig friheten att länka ett inlägg på Kheperas blogg som fulständigt sågar Venusprojektet. Läs om du vågar

http://www.equil.net/?p=1241

OnT:När eller ens om vi kommer att nå nivå 1 är en fråga om vilket inflytande de teknikfientliga miljöfascisterna får under 2000-talet.
Citera
2010-08-06, 03:54
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saypayaa
Jag tar mig friheten att länka ett inlägg på Kheperas blogg som fulständigt sågar Venusprojektet. Läs om du vågar

http://www.equil.net/?p=1241

OnT:När eller ens om vi kommer att nå nivå 1 är en fråga om vilket inflytande de teknikfientliga miljöfascisterna får under 2000-talet.
Haha... Först drar nått pucko upp konspirationsteoritrams med venusprojektet, och sen postar någon en bloggpost med kritik gjord av en objektivist?
Citera
2010-08-06, 09:08
Medlem
Hummersåss avatar
Ser att de flesta som svarat tycker att det är lite sci-fi grej över skalan, vilket det är visserligen, men tycker det kan vara ganska bra att ha som en måttstock hur vi ligger till i utvecklingen.

Har läst om det där venusprojektet, tankade någon lång PDF och läste på jobbet, verkade alldeles för idylliskt för att kunna hända.

Vad för teknologiska framsteg tror ni vi behöver göra för att ta oss den sista biten till ett typ 1?
Citera
2010-08-06, 10:45
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummersås
Ser att de flesta som svarat tycker att det är lite sci-fi grej över skalan, vilket det är visserligen, men tycker det kan vara ganska bra att ha som en måttstock hur vi ligger till i utvecklingen.

Har läst om det där venusprojektet, tankade någon lång PDF och läste på jobbet, verkade alldeles för idylliskt för att kunna hända.

Vad för teknologiska framsteg tror ni vi behöver göra för att ta oss den sista biten till ett typ 1?
Sista biten? "As of 2007, the Kardashev rating is approximately 0.72, calculated using British Petroleum's primary energy consumption chart for 2007.[9] It is important to note that as Sagan's Kardashev rating is base-10 logarithmic, a value of 0.72 means we are using approximately 0.16% of the total available planetary energy budget."
Det är en bit kvar

Det känns som att fusion måste fungera först. Att bränna kol fungerar inte i längden.
Citera
2010-08-06, 11:45
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noh
Sista biten? "As of 2007, the Kardashev rating is approximately 0.72, calculated using British Petroleum's primary energy consumption chart for 2007.[9] It is important to note that as Sagan's Kardashev rating is base-10 logarithmic, a value of 0.72 means we are using approximately 0.16% of the total available planetary energy budget."
Det är en bit kvar

Det känns som att fusion måste fungera först. Att bränna kol fungerar inte i längden.

Med andra ord; om vi bygger 625 (= 1/0.0016) gånger fler energigeneratorer än vad vi har idag så är vi framme. Har vi bara nog yta på jorden är det alltså fullt möjligt redan med dagens teknik - om än projektet är lite "off the scale".

Om vi betänker detta i samband med att teknologiska framsteg ofta leder till att kunna utföra samma sak med hjälp av mindre energi (effektivisering) så ser vi att teknologi och kardashev-skalan inte är direkt besläktade.

Dagens teknologi kan alltså leda till nivå >0.72 om vi bara applicerar mer av den. Morgondagens teknologi däremot; den kan leda till nivå <0.72. Räcker inte dessa argument för att se att Kardashev-skalan är en ganska dålig skala för att mäta just teknologisk utveckling?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in