• 3
  • 4
2010-08-15, 19:30
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Fängelsestraff vet jag inte, som påpekats så hålls ju en kraftig majoritet av de vallöften svenska politiker ger. Däremot (& det förutsätter att det ej skett förändringar som politikerna ej kan rå på) borde folkomröstning utlysas i en för folket viktig fråga, om politikerna sviker ett ytterst viktigt löfte

Men så är ju det också en tankelek jag klurat på under en längre tid
Citera
2010-08-15, 22:14
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nej men någon form av partiböter för överdrivna löften.
Då skulle nog Sd konka ganska fort med tanke på deras fantasibudget.
Citera
2012-05-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Antalet infriade vallöften ligger på över 80% av nuvarande regering och lägger man till påbörjade arbeten med resterande vallöften så hamnar det på 95%. Tidigare regeringar har legat på liknande nivåer.

http://www.rod.se/politikomraden/dem...ten-ar-i-hamn/

Det borde vara straffbart att inte kolla fakta innan man startar en tråd!

Ifall jag bryter ett avtal ska jag då vid en eventuell rättegången visa att jag håller 95% av mina avtal?

Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Fullständigt vansinnigt, och ett av de snabbaste sätten att köra Sverige ner till U-landsstatus. Politiker är inte spåmän, de vet lika lite som vi hur världen förändras. De kan ha gett ett löfte de trott på och som de trott skulle vara både möjligt och fördelaktigt, men efter två år händer något som gör det nödvändigt att handla på ett annat sätt. Vad du föreslår är att Sverige bara ska kunna ompröva beslut en gång vart fjärde år. Till och med Nordkorea och Zimbabwe har väl mer flexibel ledning än så.

Så jag kan ta ett lån medans jag har arbete och sedan sluta att betala och hänvisa till att jag ej har ett arbete länge?
Citera
2012-05-10, 17:04
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp23
Ifall jag bryter ett avtal ska jag då vid en eventuell rättegången visa att jag håller 95% av mina avtal?

Men nu förutsätter du att ett vallöfte är ett avtal, men då rekvisiten är inte uppfyllda för att ett vallöfte ska kunna räknas som ett avtal så är det heller inget avtalsbrott att inte uppfylla ett vallöfte. Däremot är det ett löftesbrott, men det är inte olagligt att bryta ett löfte i Sverige.

Citat:
Så jag kan ta ett lån medans jag har arbete och sedan sluta att betala och hänvisa till att jag ej har ett arbete länge?
Men detta förutsätter återigen att ett vallöfte är ett ingånget avtal, vilket det inte är, vilket gör att din liknelse faller platt på marken.
Citera
2012-05-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Men nu förutsätter du att ett vallöfte är ett avtal, men då rekvisiten är inte uppfyllda för att ett vallöfte ska kunna räknas som ett avtal så är det heller inget avtalsbrott att inte uppfylla ett vallöfte. Däremot är det ett löftesbrott, men det är inte olagligt att bryta ett löfte i Sverige.

Men detta förutsätter återigen att ett vallöfte är ett ingånget avtal, vilket det inte är, vilket gör att din liknelse faller platt på marken.

Det finns inga svårigheter med att formulera vallöften som avtal, bl.a. genom att just göra dem till rättsligt förpliktande (du säger att vallöften inte är avtal då dem, ifall jag tolkar dig rätt, inte är rättsligt förpliktigande utan moraliskt förpliktigande). Min liknelse står sig i så mening att staten borde kunna ta samma ansvar som en privatperson och det är inte orlimigt att ta konsekvenser av att bryta vallöften.
Citera
2012-05-10, 21:27
Medlem
Malkizids avatar
Hah!
Skulle vi göra det här så skulle V per definition inte kunna föra...eh, "politik", hela deras finansiering bygger ju på att lova allt till alla, finansierat av att höja skatten för "någon annan".
Ett problem är ju att ett vallöfte inte är ett ingått kontrakt utan en målsättning eller ambition. Det kan ju trots allt dyka upp oförutsedda situationer som gör det omöjligt att infria vallöftet.
Någon slags konsekvenser för genomgående brutna löften borde det dock finnas. Exempelvis så har socialdemokraterna i Göteborg år efter år lovat minskade köer till förskolorna trots att de är ansvariga för att dessa har ökat år efter år. Det tycks vara mycket vanligt att man "återanvänder" vallöften man inte lyckats uppfylla under tidigare mandatperioder.
Dock så uppfyller politiker sina löften i större utsträckning än vad som är den allmänna uppfattningen, siffran ligger som bekant runt 80-95%.
Citera
2012-05-11, 10:51
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Det finns inga svårigheter med att formulera vallöften som avtal, bl.a. genom att just göra dem till rättsligt förpliktande (du säger att vallöften inte är avtal då dem, ifall jag tolkar dig rätt, inte är rättsligt förpliktigande utan moraliskt förpliktigande). Min liknelse står sig i så mening att staten borde kunna ta samma ansvar som en privatperson och det är inte orlimigt att ta konsekvenser av att bryta vallöften.
Dagens lagstiftning ger inte utrymme för att tolka en valsedel som accept för ett ingånget avtal, speciellt inte när vallöfte ges med ganska vaga formuleringar. För att ett vallöfte ska kunna ses som ett avtal ska givetvis avtalsvillkoren presenteras, som under vilka förutsättningar avtalet ska anses gälla, vilken omfattning avtalet ska anses ha och vad som händer om avtalet inte uppfylls av någon av parterna. Om vallöftet uttalas med exempelvis förutsättningen att skatteintäkterna når en viss nivå, ska man jaga skattesmitare för inte enbart skattefusk utan även avtalsbrott för vallöftet, förutsatt att personen som inte betalar sin skatt har röstat på ett regeringsparti som uttalat vallöftet? Avtal är normalt sett ömsesidiga, och ska man hålla regeringspartiet ansvarig för sin del av avtalet ska ju samtliga motparter hållas ansvariga sin del. Detta är såklart inte förenligt med den anonymitet som vi har i vårt röstsystem idag.
Citera
2012-05-11, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Dagens lagstiftning ger inte utrymme för att tolka en valsedel som accept för ett ingånget avtal, speciellt inte när vallöfte ges med ganska vaga formuleringar. För att ett vallöfte ska kunna ses som ett avtal ska givetvis avtalsvillkoren presenteras, som under vilka förutsättningar avtalet ska anses gälla, vilken omfattning avtalet ska anses ha och vad som händer om avtalet inte uppfylls av någon av parterna. Om vallöftet uttalas med exempelvis förutsättningen att skatteintäkterna når en viss nivå, ska man jaga skattesmitare för inte enbart skattefusk utan även avtalsbrott för vallöftet, förutsatt att personen som inte betalar sin skatt har röstat på ett regeringsparti som uttalat vallöftet? Avtal är normalt sett ömsesidiga, och ska man hålla regeringspartiet ansvarig för sin del av avtalet ska ju samtliga motparter hållas ansvariga sin del. Detta är såklart inte förenligt med den anonymitet som vi har i vårt röstsystem idag.

Det finns inget hinder att vallöften ska vara rättsligt bindande, lagstiftningen finns redan det skulle alltså inte bli annorlunda än som det ser ut idag. Riksdagskandidater kan skriva bindande avtal att lägga fram ex.vis en exakt formulerad motion med sitt vallöfte och hur denna ska rösta till sådana motioner.

Själv så tycker jag att någon form av omval samt avstängning från politiken i ett antal år borde vara rimligt för brutna vallöften.
Citera
2014-05-07, 00:06
Medlem
Golden.Rations avatar
Ja, det låter rimligt. Inte för att jag lägger något värde i deras utsago men att det är juridiskt bindande ser jag helt klart som önskvärt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in