Rättegång - Man Från Lithauen Fångad Med 5 Kilo Khat
Idag bestämde jag och två vänner oss för att gå in i en rättegång bara för att de verkade vara intressant. Vi klev in i en rättegång som handlade om narkotikasmuggling. En man från Litauen men bosatt i Norge var anklagad för att försökt föra över 5 kilo av drogen khat via Danmark och Sverige till Norge.
Försvar:
- jag visste inte att det var narkotika i bilen... Allting började med att en okänd man kom till mej och frågade om jag var villig att köra en bil från Köpenhamn till Oslo för 1000 Norska kronor. Jag tackade JA. När vi väl var framme i Köpenhamn så satte jag mej i bilen, men frågade vad den där annorlunda lukten från baksättet var för något och då hade han svarat mej att det var kompost som skulle bli fört till Oslo. På Öresundbron blev jag arresterad för narkotikasmuggling.
DOM:
1 och ett halvt års fängelse för ringa narkotika smuggling och 500 kr i böter till brottsoffersfonden.
Jag vill nu veta era tankar kring detta, och jag vill även veta mer om drogen Khat
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!