Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-02, 08:09
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja, vrdlagarna ger patienten, med rtta, ganska stort utrymme fr sin autonomi. Med autonomi fljer inflytande ver sin situation. Med inflytande fljer ansvar, bde moraliskt och juridiskt, r min enkla sikt.

Att terapeuterna sedan framstr som synnerligen utskta idioter r en annan femma.

Det r vl skillnad med SB som r under tvngsvrd. Han har inget inflytande p vrden alls. Om han drmed har ansvar kan drmed diskuteras, eftersom han som sagt sjlv var drivande. Men det verkar som om ingen har koll p det juridiska hr. Om det fr finns ngot att ha efter.
Citera
2014-02-02, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det r vl skillnad med SB som r under tvngsvrd. Han har inget inflytande p vrden alls. Om han drmed har ansvar kan drmed diskuteras, eftersom han som sagt sjlv var drivande. Men det verkar som om ingen har koll p det juridiska hr. Om det fr finns ngot att ha efter.
Nej det r vl riktigt att han r utlmnad till frskallarna i vrdteamet, under ett visste skede. Dremot har han ju strsta mjliga inflytande ver sitt eget beteende och sina egna utsagor, under hela vrdtiden. Han utnyttjar ju detta inflytande nr han, efter mycket lng tid, berttar fr Rstam om hela hrvan.

Att man vrdas enligt LPT (som jag med ngon emfas kan uttala mig om och vilken LRV hnvisar till i mnga stycken), gr en inte ansvarsfri.
Senast redigerad av NurseRatched 2014-02-02 kl. 08:39.
Citera
2014-02-02, 09:10
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Nej det r vl riktigt att han r utlmnad till frskallarna i vrdteamet, under ett visste skede. Dremot har han ju strsta mjliga inflytande ver sitt eget beteende och sina egna utsagor, under hela vrdtiden. Han utnyttjar ju detta inflytande nr han, efter mycket lng tid, berttar fr Rstam om hela hrvan.

Att man vrdas enligt LPT (som jag med ngon emfas kan uttala mig om och vilken LRV hnvisar till i mnga stycken), gr en inte ansvarsfri.

Det lter rimligt att man ansvarar fr de symptom man spelar upp, vilket jag antar kommer att bli problematiskt fr SB. Men mot det kommer SB och TO att hvda att Ster gjorde honom till en tung narkoman, och utan egentlig egen vilja var tvungen att producera dessa fantasier och erknnanden. Sen var han frsts missbrukare redan innan terapin brjade. andra sidan fungerade mekanismen i terapin s att drogerna var lnen fr det SB producerade. Fast fra det i bevis r nog inte det lttaste.

Nu blev jag lite rrig. Men det jag menar r att det nog inte r s ltt att reda ut ansvarsfrhllandet angende SB.

Ansvaret frn vrdgivarens sida r dremot solklart. Och som vi vet arbetar Birgitta Sthle fortfarande p Ster. Det r frvnande att Socialstyrelsen lter henne ha kvar sin legitimation.
Citera
2014-02-02, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det lter rimligt att man ansvarar fr de symptom man spelar upp, vilket jag antar kommer att bli problematiskt fr SB. Men mot det kommer SB och TO att hvda att Ster gjorde honom till en tung narkoman, och utan egentlig egen vilja var tvungen att producera dessa fantasier och erknnanden. Sen var han frsts missbrukare redan innan terapin brjade. andra sidan fungerade mekanismen i terapin s att drogerna var lnen fr det SB producerade. Fast fra det i bevis r nog inte det lttaste.

Nu blev jag lite rrig. Men det jag menar r att det nog inte r s ltt att reda ut ansvarsfrhllandet angende SB.

Ansvaret frn vrdgivarens sida r dremot solklart. Och som vi vet arbetar Birgitta Sthle fortfarande p Ster. Det r frvnande att Socialstyrelsen lter henne ha kvar sin legitimation.

(min fetning)

I det strre sammanhanget r detta en petitess, men det r sedan 2013-06-01 IVO (Inspektionen fr Vrd och Omsorg) som har att skta just den delen (begran om terkallande av yrkeslegitimationer).

Att jag beskriver det som en petitess, beror p att det i stort var exakt samma mnniskor som fysiskt besatte de nya tjnsterna p den nyinrttade myndigheten IVO.

Ytterligare en petitess-ppekan frn mitt tangentbord:
Det r varken dvarande SoS eller nuvarande IVO som terkallar ngra legitimationer.
IVO begr hos HSAN att leg skall terkallas.
Ofta r HSAN betydligt klokare n SoS/IVO..

I det hr rendet med psykolog Birgitta Sthle har SoS/IVO inte ens begrt att hennes leg skall terkallas.

Nej, inte vill SoS/IVO dra p sig ngon extra uppmrksamhet.
D skulle ju Socialstyrelsens tv decennier lnga totalpassivitet vad gller vanvrden av SB bli tydlig.

Det anser sig naturligtvis SoS/IVO inte ha rd med.
Det r drfr vi finner en viss Kj*ll Aspl*nd nu vara p plats som en sorts damage-controller i Q-kommissionen
Citera
2014-02-02, 10:16
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
(min fetning)

I det strre sammanhanget r detta en petitess, men det r sedan 2013-06-01 IVO (Inspektionen fr Vrd och Omsorg) som har att skta just den delen (begran om terkallande av yrkeslegitimationer).

Att jag beskriver det som en petitess, beror p att det i stort var exakt samma mnniskor som fysiskt besatte de nya tjnsterna p den nyinrttade myndigheten IVO.

Ytterligare en petitess-ppekan frn mitt tangentbord:
Det r varken dvarande SoS eller nuvarande IVO som terkallar ngra legitimationer.
IVO begr hos HSAN att leg skall terkallas.
Ofta r HSAN betydligt klokare n SoS/IVO..

I det hr rendet med psykolog Birgitta Sthle har SoS/IVO inte ens begrt att hennes leg skall terkallas.

Nej, inte vill SoS/IVO dra p sig ngon extra uppmrksamhet.
D skulle ju Socialstyrelsens tv decennier lnga totalpassivitet vad gller vanvrden av SB bli tydlig.

Det anser sig naturligtvis SoS/IVO inte ha rd med.
Det r drfr vi finner en viss Kj*ll Aspl*nd nu vara p plats som en sorts damage-controller i Q-kommissionen

Okej, vilka som nu har hand om legitimationer. Jag vet inte om jag hrt ngot frn dem i det hr fallet. Sen tror jag vi ska vara lite frsiktiga med att dra igng p konspirationsteorierna igen. Vresrosen skter den detaljen med den ran. Det finns alltid konkurrerande intressen inom olika organisationer, och r inte den ryggkliande gr massan vissa framstller dem.
Citera
2014-02-02, 10:27
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Ett aningslst inlgg, om jag fr uttrycka mig rakt p sak.

Det frislpps massor med dmda brottslingar varje r.

Utan att man i ngot fall kan vara sker p att de inte begr nya brott nr de vl slpps ut i frihet. Det torde vara uppenbart fr alla.

Varfr skulle SB vara ett undantag?
Det r ganska frmtet att angripa andras sikter p det dr sttet. Grismongis har en uttalad och underbyggd uppfattning om vilka som inte br g fria (och det handlar inte bara om SB som du skriver utan om en viss typ som uppfyller vissa rekvisit). Jag delar delvis Grismongis uppfattning. Vissa mnniskor br enligt mig inte g fria och inte enligt staten heller. Var man sjlv drar grnsen r en ren smaksak som det bara r fnigt av andra att stta sig ver. Det hindrar inte att man trots sin sikt kan ha ltt att acceptera att det inte riktigt r som man sjlv vill. Jag har inga problem med att verkligheten r som NurseRatched beskriver i det hr inlgget (FB) Fallet Sture Bergwall / Thomas Quick (1950-). Men personligen anser jag att det r alldeles fr tidigt att slppa ut SB. Jag tycker att oskerheten mste vara nra noll fr att ett frislppande skall kunna tilltas. Om nu ngot skulle hnda om SB kommer ut r det beroende p ett ofrltligt agerande frn statens sida. Man fr enligt mig inte riskera andras hlsa fr att tillvara SB intresse att bli fri. I det sammanhanget r det ganska intressant att notera, att de i trden som r mest kritiska till svensk psykvrd samtidigt r de som r mest vertygade om att den senaste diagnosen av SB r den sanna bedmningen. Frstr ni inte hur ljliga ni gr er?
Citera
2014-02-02, 11:00
Medlem
Citat:
Nja, vrdlagarna ger patienten, med rtta, ganska stort utrymme fr sin autonomi. Med autonomi fljer inflytande ver sin situation. Med inflytande fljer ansvar, bde moraliskt och juridiskt, r min enkla sikt.

Att terapeuterna sedan framstr som synnerligen utskta idioter r en annan femma.

Om detta hur psykologerna kunde hamna s fel, samt att ingen ifrgasatte, finns en intressant artikel frn "Psykologtidningen" nr 9 frn 2013:

http://www.psykologforbundet.se/Docu..._sid_16_17.pdf

Det verkar vara en rimlig slutsats som dras i artikeln, nmligen att nr en sdan hr "avvikande" teori dyker upp br den ifrgasttas utifrn annan beprvad psykologisk teori. En second opinion borde med andra ord ha inhmtats angende den "ovanliga" terapin/ slutsatserna frn dvarande Ster-teamet.

Ibland brukar sgas att jurister r ondigt konservativa och frsiktiga. Men det r just undvikandet av sdana hr situationer "konservatismen" r till fr. Nr olika expertvittnen kallas in ska deras utsagor granskas och ifrgasttas. Av bde motpartssidan och rtten. Det ska granskas om utltandet r "hllbart". Det som gjorde att det juridiska systemet ej frmdde hantera detta i Quick-fallet tror jag var att de inte fick klart fr sig att Sters metod var just avvikande. Bde vittnande psykologer och "minnesexperten" SS var ju "avvikande" Norellister (detta har blivit knt frst nu genom Dan J:s bok). Samt att frsvararrollen (den sida som vanligtvis ska ifrgastta vittnesml som talar mot klienten) delvis var satt ur spel i och med att klienten ville (krvde) att bara sdant som talade fr hans skuld skulle berras. Jag menar inte att befria Borgstrm frn allt ansvar. Srskilt allvarligt tycker jag hans agerande varit i samband med resningarna d han inte snkt huvudet, hllit tyst och insett att ngot nog blev riktigt tokigt. Istllet tycker jag hans uttalanden varit illojala mot den tidigare klienten. Men Borgstrms situation som den var d innebar att om han p eget initiativ hade krvt av klienten att saker och ting skulle ifrgasttas s hade han sjlvklart ftt sparken av TQ. S hade nsta frsvarare kommit in, kanske ngon lokal advokat som hade samma lilla mjlighet (eller mindre?) att pverka. Vad jag vet hller advokatsamfundet nu p att utreda hur advokater ska agera d de fretrder psykiskt strda samt barn. Det r nog bra, fr situationen lr vara knepig d det inte finns en "jmbrdig" klient att diskutera med.

S sammanfattningsvis: Expertutltanden ska alltid ifrgasttas och helst ska second opinion finnas.
Citera
2014-02-02, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Det r ganska frmtet att angripa andras sikter p det dr sttet. Grismongis har en uttalad och underbyggd uppfattning om vilka som inte br g fria (och det handlar inte bara om SB som du skriver utan om en viss typ som uppfyller vissa rekvisit). Jag delar delvis Grismongis uppfattning. Vissa mnniskor br enligt mig inte g fria och inte enligt staten heller. Var man sjlv drar grnsen r en ren smaksak som det bara r fnigt av andra att stta sig ver. Det hindrar inte att man trots sin sikt kan ha ltt att acceptera att det inte riktigt r som man sjlv vill. Jag har inga problem med att verkligheten r som NurseRatched beskriver i det hr inlgget (FB) Fallet Sture Bergwall / Thomas Quick (1950-). Men personligen anser jag att det r alldeles fr tidigt att slppa ut SB. Jag tycker att oskerheten mste vara nra noll fr att ett frislppande skall kunna tilltas. Om nu ngot skulle hnda om SB kommer ut r det beroende p ett ofrltligt agerande frn statens sida. Man fr enligt mig inte riskera andras hlsa fr att tillvara SB intresse att bli fri. I det sammanhanget r det ganska intressant att notera, att de i trden som r mest kritiska till svensk psykvrd samtidigt r de som r mest vertygade om att den senaste diagnosen av SB r den sanna bedmningen. Frstr ni inte hur ljliga ni gr er?

Men brukar du inte sjlv ganska grovt angripa andra och deras sikter? Jag tror mig rtt ltt kunna sammanstlla en sdan lista vid behov.

Jag tycker det r bra att du skriver detta rent ut. D r det ltt att se var skiljelinjerna gr och vad vi egentligen r ense/ oense om. Det kan vl konstateras att din instllning fr nrvarande inte har std i gllande rtt. Med ditt synstt skulle t ex fngelsestraffet som sdant behva gras om s att en riskbedmning grs ven efter avsuttet sdant. Inte bara vid rttspsykiatrisk vrd. Mnga som begtt brott skulle d bli inlsta fr all framtid eftersom "nra noll" risk inte blir ltt att konstatera fr ngon. Vi skulle d inte bara ha en enorm kostnad fr fngfrvaring utan ocks ett pfljdssystem som kraftigt avviker frn resten av vstvrlden.

Under alla omstndigheter r det ett faktum att om SB ska behandlas som vriga dmda i Sverige s ska han nu enligt lag slussas ut.
Citera
2014-02-02, 14:32
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McEnzino
Men brukar du inte sjlv ganska grovt angripa andra och deras sikter? Jag tror mig rtt ltt kunna sammanstlla en sdan lista vid behov.

Jag tycker det r bra att du skriver detta rent ut. D r det ltt att se var skiljelinjerna gr och vad vi egentligen r ense/ oense om. Det kan vl konstateras att din instllning fr nrvarande inte har std i gllande rtt. Med ditt synstt skulle t ex fngelsestraffet som sdant behva gras om s att en riskbedmning grs ven efter avsuttet sdant. Inte bara vid rttspsykiatrisk vrd. Mnga som begtt brott skulle d bli inlsta fr all framtid eftersom "nra noll" risk inte blir ltt att konstatera fr ngon. Vi skulle d inte bara ha en enorm kostnad fr fngfrvaring utan ocks ett pfljdssystem som kraftigt avviker frn resten av vstvrlden.

Under alla omstndigheter r det ett faktum att om SB ska behandlas som vriga dmda i Sverige s ska han nu enligt lag slussas ut.
Du r helt osannolik. Vad kom fngelsediskussionen ifrn?

Och vad mina angrepp betrffar tar de sikte p sakfel, missuppfattningar, ologiska resonemang, lgner och annat objektivt faststllbara felaktigheter. Men stll du samman din lista p mina angrepp av andras sikter. De ska bli intressant att se om du ens vet vad en sikt r fr ngot.
Citera
2014-02-02, 15:12
Medlem
Knifvurs avatar
Hndelse 2006:
SB misshandlades i sitt rum av en annan intagen, som uppgav att han blivit antastad av SB:

"- Jag gick till honom fr att lna en film. Jag hann knappt frga efter filmen frrn han tog mig p kuken. Jag blev s frbannad att det svartnade fr gonen p mig."

Ja det gller fr SB att hlla fingrarna i styr om han ska slussas ut...

http://www.expressen.se/nyheter/seri...ed-i-sitt-rum/
Citera
2014-02-02, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Du r helt osannolik. Vad kom fngelsediskussionen ifrn?

Och vad mina angrepp betrffar tar de sikte p sakfel, missuppfattningar, ologiska resonemang, lgner och annat objektivt faststllbara felaktigheter. Men stll du samman din lista p mina angrepp av andras sikter. De ska bli intressant att se om du ens vet vad en sikt r fr ngot.

Jag ber givetvis om urskt om jag missuppfattat dig. Jag frstod ditt inlgg som att du ansg att de som begtt grova brott och satt intagna fr detta inte skulle slppas frrn det var utrett att de hade "nra noll" risk att terfalla i brottslighet. D ingen som helst terfallsbedmning sker efter avtjnat fngelsestraff i nulget (samt de flesta som begr mord och andra grova vergrepp dms just till fngelse) frmodade jag att du ansg detta var ett oacceptabelt risktagande frn statens sida. Men nu frstr jag att du menar att risktagande r acceptabelt fr de som dmts till fngelse, men inte fr de som dmts till rttspsykiatrisk vrd.

Vad gller mina exempel p vad jag anser vara personangrepp frn dig, och inte sakliga invndningar, PM:ar jag istllet d jag antar moderator skulle anse denna frga lite off topic. Om du tycker de r on t kan du posta dem i trden.
Citera
2014-02-02, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knifvur
Hndelse 2006:
SB misshandlades i sitt rum av en annan intagen, som uppgav att han blivit antastad av SB:

"- Jag gick till honom fr att lna en film. Jag hann knappt frga efter filmen frrn han tog mig p kuken. Jag blev s frbannad att det svartnade fr gonen p mig."

Ja det gller fr SB att hlla fingrarna i styr om han ska slussas ut...

http://www.expressen.se/nyheter/seri...ed-i-sitt-rum/
Det r en god vn till mig. Mycket muskler/styrka som Sture fick smaka p
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in