Flashback bygger pepparkakshus!
2014-04-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Sljare anvnder sig normalt inte av cold reading.

Sdana som oftare anvnder metoden r:

Andemedier, grafologer, spmn, astrologer, bondfngare och illusionister.
Nog kan man rkna sljare som en slags bondfngare alltid
Citera
2014-04-30, 18:36
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Nog kan man rkna sljare som en slags bondfngare alltid

Kan man rkna van der Kwast som en sorts bondfngare kanske?
Citera
2014-04-30, 18:59
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Kan man rkna van der Kwast som en sorts bondfngare kanske?

Tanken slr mej faktiskt, han ville hu ha makt s han kapade t sej fr att f det?
Citera
2014-04-30, 20:16
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Tanken slr mej faktiskt, han ville hu ha makt s han kapade t sej fr att f det?

Makt tror jag inte riktigt. Dremot tror jag han ville ha bekrftelse. Att han dg och var en bra klagare. Och s tog han, skert inte helt medvetet steget att fuska med bevisen.
Citera
2014-04-30, 21:11
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Makt tror jag inte riktigt. Dremot tror jag han ville ha bekrftelse. Att han dg och var en bra klagare. Och s tog han, skert inte helt medvetet steget att fuska med bevisen.

Fast jag undrar nd sen jag lst Josefssons bok dr Kwast erknner att han frstod att SB inte talade sanning
Citera
2014-04-30, 22:43
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Men nu bygger inte resningar och frianden p Rstams bok utan p fakta som funnits (och en del som tidigare dolts) i rttsliga handlingar

Magasinet Paragraf r inte direkt knda fr att komma med faktaartikar i fallet. De hll ju nda in i slutet Gubb-Jan under armarna vilket sger en del om deras (o)professionalitet

Dessutom efter att denna artikel skrevs 2012 och efter att SB blev friad sista gngen gjorde Dick Sundewall avbn och frklarade att han haft fel tills dess. Han hade allts trott p SB skuld men inte lngre

Lnken finns nnstans i trden fr den som vill leta och lsa

Lste jag rtt nu, trodde Dick Sundevall i alla r p att Quick var skyldig? Var exakt framgr det? Man mste ju faktiskt pumpa dig p kllor, Stina-Lina, eftersom du brukar sprida dimrider av stora mtt i denna trd.
Citera
2014-04-30, 23:13
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Ett hpnadsvckande pstende. Frhren r typexempel p ledande frgor.

Ur Josefssons bok (jag rekommenderar alla att lsa bde den och Rstams bok):

Citat:
[Seppo]: Den hr sgen som vi har pratat om vad r det fr sorts sg?
[Sture]: Det r en bgfil som jag har sagt frut.
[Seppo]: Nu sger du bgfil men ... r det bgfil du menar?
[Sture]: Ja det har jag vl sagt frut ocks.
[Seppo]: Jag har fr mig att du sa bgsg?
[Sture]: Jag r inte den som har sagt det.
Sture hade rtt. Han hade inte sagt ngot annat n bgfil i de tidigare frhren.
Frsker du pvisa att mitt pstende r hpnadsvckande genom att hnvisa till ett frhr som jag inte kommenterat? Vad r du fr en superpajas?
Citera
2014-04-30, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Frsker du pvisa att mitt pstende r hpnadsvckande genom att hnvisa till ett frhr som jag inte kommenterat? Vad r du fr en superpajas?

Svitt jag frstr s var det just det frhret du kommenterade, dock inte samma avsnitt. ven den efterfljande delen innehller vldigt tveksamma sekvenser.

Citat:
[Advokat Gunnar Lundgren]: Ja det r en liten bgsg du visar nu.

Citat:
[Seppo]: r det en mindre modell av bgsg egentligen ?

Det r hpnadsvckande att ngon kan undg att se problemen med Seppos frhr och tycka att "Det r sdr frhr ser ut".

ven om SB hade lyckats beskriva den upphittade sgen p ett bra stt i ett korrekt frhr s hade bevisvrdet varit av mycket ringa vrde. Sgen hade uppenbarligen inte anvnts vid ngot mord. Det r ungefr samma niv som vgbommen.
Citera
2014-05-01, 08:27
Medlem
Knifvurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
ven om SB hade lyckats beskriva den upphittade sgen p ett bra stt i ett korrekt frhr s hade bevisvrdet varit av mycket ringa vrde. Sgen hade uppenbarligen inte anvnts vid ngot mord. Det r ungefr samma niv som vgbommen.
(min fetning)
Det blir whoco fr bde fetningen och hela stycket
Sannolikheten torde vara ytterst lg fr att gissa rtt p var man - uti ngon skog lngt hemifrn - kan hitta en dold sg av nmnd konstruktion. (I motsats till vgbom vid infart till privat vg o.dyl).
Detta r en uppgift som kan sgas att bara grningsmannen kan ha knt till. Om en misstnkt lmnar en sdan uppgift bland flera andra uppgifter, och dr vissa detaljer ven bekrftas av vittnesfrhr, s torde det tillsammans med erknnande vara tillrckligt fr fllande dom.

-----
SB tycktes inte veta vad en bgsg r. (Bde bgfil och bgsg anvnds som sagt fr att sga med, och de har en snarlik konstruktion med ett bgformliknande handtag som hller ett utbytbart sgblad).
Hur skulle utredarna ha lagt fram detta fr rtten?

Alternativ 1:
Att SB inte var insatt i verktygsterminologi, han kunde inte frklara vad bgsg r.
Och att SB hade uppgivit "bgfil" men det han beskrev var en snarlik sg fr tr/organiskt material, inte fr metall.
Och att det som hittats i skogen enligt SBs positionsanvisningar var en snarlik sg fr tr, inte fr metall.
Detta hade knappast pverkat den sammanlagda bevisvrderingen.

Alternativ 2:
Istllet i frhret frklara verktygsterminologin fr SB s att han antingen kunde hlla fast vid "bgfil", eller ndra sig om han insg att han anvnt fel verktygsterminologi. Detta kan ha varit vad som hnde. (Och hr kan man upprepa att det r vinklade Josefsson som presenterar frhrsklippen vi ser. Undrar om han har transkriberat sjlv ocks)
Citera
2014-05-01, 09:32
Medlem
Det strrsta problemet r att det dels inte finns ngon grningsman. Dels att bgfilen som anvnts till mordet var en bgsg som inte anvnts till ngot mord.
Citera
2014-05-01, 09:55
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Det strrsta problemet r att det dels inte finns ngon grningsman. Dels att bgfilen som anvnts till mordet var en bgsg som inte anvnts till ngot mord.

Vilket mord r det sgen hos till?
Citera
2014-05-01, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severus

Om det finns ett mord, s finns det en grningsman dr ute i friheten som kommit undan med mord.

Det r det som r vansinnet i denna Qvickhrva med alla dessa psykologer och jurister som hittade p en vlvillig seriemrdare, fyndad p drhus i stllet fr att gra sina jobb. Det trkiga jobbet de var anstllda fr; att hitta de rtta mrdarna eller att utreda varje mord objektivt och frutsttningslst. Och beakta vad som krvs innan tal inges.

Fr mig r efterspelet med Qvickgnget det som visar hur illa stllt det r, ingen stlls till ansvar och debatten fortstter som om det var en vanlig sak; dr domstolen hade att ta stllning till ett tal. Fr vi vet alla att detta var tal utan bevisning som fll som ett korthus nr pladderet genomskdades. Och vi vet alla att klagaren och advokaten ville samma sak och fick sin vilja igenom i tingsrtter som inte beaktade rimligt tvivel, eller arbetade serist s som man presumerar att tingsrtter gr.

Det visar hur illa det kan g nr dessa personer och deras gelikar vill ngot, och de fortstter just fr att det finns inga grnser nr kollegor inom de olika juristskrerna lever rvare. Nu kommer de undan med att frtala den de plgat och frihetsbervat. De sr tvivel och sprider dynga, frtalar och tillts sparka p Sture Bergwall ytterligare. Rnnstensjustisen existerar och frodas nda upp i Hgsta Domstolen och alla tiger; om det som faktiskt r krnan i hela skandalen. Det slemmiga kollegiala gr att ingen kan ens ta tag i dessa avarter inom det kollegiala rttsvsendet. Fr det r ett skyddande av frvare som pgr.

Det r det ckliga skyddandet av dessa vergrepp som r det ckliga! Det r ingen juridisk diskussion, nr man byter ut juridiken mot ckligt beteende och cklig argumentering p bekostnad av enskilda mnniskors rttsskerhet.

Det kanske var bra behandlingsmetod frr i tiden att ge ckelgubbar kalla duschar fr att hmma dessa fantasier som drevs in i tingsrtterna och gav s mnga felaktiga domar p fantasier. Kanske en kall dusch p Ster, i stllet fr att prata snusk med terapeuten hade hindrat dessa rttsskandaler. Bara en tanke!

Fr de blev alla triggade av det sexuella i berttelserna som framkom av terapin och drav alla dessa felaktiga domar. Inget var tabu inom terapin, och felaktiga domar kom nr man tog detta som serverades muntligt i domstolarna p allvar. I dagarna har en oskyldig, i "fallet Ulf" ftt resning efter att ha varit frihetsbervad i 10 r, anklagad fr sexuella brott, som visat sig vara fantasier. Som man tog p allvar till det var poliser som anklagades fr gruppvldtkt av samma kvinna.

Det gller att ka snlskjuts p polisers rttsskerhet, d det grs en seris utredning av sjlvaste SPO, som visar att det hela rr sig om sjuka fantasier, frn en av alla dessa galningar. Men resning blev det ven fr Ulf!
Senast redigerad av Vresrosen 2014-05-01 kl. 10:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in