Flashback bygger pepparkakshus!
2014-04-30, 09:05
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Det r ju helt uppenbart att han lotsades, nr man lser frhret. Det kan inte undg ngon.
Jag vet inte det. Det r sdr frhr ser ut. Helt klart r i alla fall av den lilla frhrssnutten att SB sjlv anger storleken p sgen nr han t.o.m. stller frgan om det inte finns en mellanstorlek och sjlv anger att den inte har grova tnder p en helt ickeledande frga. Om man hade vetat att SB inte hade ngot med morden att gra s hade man kanske formulerat frgorna p ett annat stt. Men det r svitt jag kan se inte ngot konstigt med dessa frgor givet att facit saknades (om vi antar att SP trodde p SBs skuld).
Citera
2014-04-30, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective
Vad menar du med att G J S skulle vara oprofessionell? Var det hans granskning som flldes av nmnden eller har han skrivit en massa fel om fallet Quick? Nej det var H. Rstams dokumentr och han som gjorde det. En tveksam journalist som aldrig borde vunnit ngot pris

Vad G J S sger spelar faktiskt ingen roll lngre fr han har frbrukat all sin trovrdighet, jag ser p honom som en frbrukad stalker!

Om G J S till ventyrs kunde ha rtt i ngot eller lyckas samla sitt gng och bjuda p god mat, och frossa i de gamla goda tiderna, s r det inget av intresse i debatten om rttsrtan i Qvickfallet.

Oavsett vad du tycker om Hannes Rstam r han uppskattad av mnga personer och av de som rknas.

Om det nu vore sant det du framfr om Hannes Rstam, var ska du framfra dina synpunkter, och var ska du f gehr?

r ngot av det du tycker relevant efter att Sture Bergwall ftt resning?

Fr det var inte Hannes Rstam som skrev resningsanskan.
Citera
2014-04-30, 12:15
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Jag vet inte det. Det r sdr frhr ser ut. Helt klart r i alla fall av den lilla frhrssnutten att SB sjlv anger storleken p sgen nr han t.o.m. stller frgan om det inte finns en mellanstorlek och sjlv anger att den inte har grova tnder p en helt ickeledande frga. Om man hade vetat att SB inte hade ngot med morden att gra s hade man kanske formulerat frgorna p ett annat stt. Men det r svitt jag kan se inte ngot konstigt med dessa frgor givet att facit saknades (om vi antar att SP trodde p SBs skuld).

Om man har lst ett strre antal frhr av SB, framgr det tydligt att han, medvetet eller omedvetet, tillgnat sig en frmga att lsa frhrsledaren och med diverse successiva frgor, komma fram till vad frhrsledaren r ute efter. I mnga fall behvs dock inte denna frmga eftersom frhrsledaren (eller andra inblandade) klart ger SB tips om vad man frvntar sig fr svar.

Denna metod brukar kallas fr cold reading och r ngot som mnga illusionister, andemedier, m.fl. anvnder sig av. Alltid med frbluffande resultat. Och utan att den som blir avlst anar ngonting.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cold_reading

I SBs fall r det allts han som r reader och frhrsledaren som r sitter.

https://www.youtube.com/watch?v=If_9j7A8sEg
https://www.youtube.com/watch?v=6PBiWRu8GV0
Senast redigerad av the saint 2014-04-30 kl. 12:19. Anledning: tillgg
Citera
2014-04-30, 13:18
Medlem
Citat:
Om man har lst ett strre antal frhr av SB, framgr det tydligt att han, medvetet eller omedvetet, tillgnat sig en frmga att lsa frhrsledaren och med diverse successiva frgor, komma fram till vad frhrsledaren r ute efter. I mnga fall behvs dock inte denna frmga eftersom frhrsledaren (eller andra inblandade) klart ger SB tips om vad man frvntar sig fr svar.

Denna metod brukar kallas fr cold reading och r ngot som mnga illusionister, andemedier, m.fl. anvnder sig av. Alltid med frbluffande resultat. Och utan att den som blir avlst anar ngonting.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cold_reading

I SBs fall r det allts han som r reader och frhrsledaren som r sitter.

https://www.youtube.com/watch?v=If_9j7A8sEg
https://www.youtube.com/watch?v=6PBiWRu8GV0
Cold reading r en Pseudovetenskap
Citera
2014-04-30, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Jag vet inte det. Det r sdr frhr ser ut.

Ett hpnadsvckande pstende. Frhren r typexempel p ledande frgor.

Ur Josefssons bok (jag rekommenderar alla att lsa bde den och Rstams bok):

Citat:
[Seppo]: Den hr sgen som vi har pratat om vad r det fr sorts sg?
[Sture]: Det r en bgfil som jag har sagt frut.
[Seppo]: Nu sger du bgfil men ... r det bgfil du menar?
[Sture]: Ja det har jag vl sagt frut ocks.
[Seppo]: Jag har fr mig att du sa bgsg?
[Sture]: Jag r inte den som har sagt det.

Sture hade rtt. Han hade inte sagt ngot annat n bgfil i de tidigare frhren.
Citera
2014-04-30, 14:22
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Cold reading r en Pseudovetenskap

Det r varken vetenskap eller pseudovetenskap.
Det r en teknik.

Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia
Cold reading r en samling tekniker fr att f fram information ur en person utan att denne r medveten om det, som ett element i tankelsning. Tekniken kan med framgng anvndas av frsljare, frhrsledare, hypnotisrer, andemedier, grafologer, spmn, astrologer, bondfngare, illusionister, Pick Up Artists och s vidare. Skeptikern Ray Hyman har beskrivit cold reading som en metod fr att vertyga personer om att man vet mer om dem n vad man faktiskt gr.[1]

SB kanske kan hnfras till gruppen bondfngare?
Senast redigerad av the saint 2014-04-30 kl. 14:44.
Citera
2014-04-30, 15:08
Medlem
Citat:
Det r varken vetenskap eller pseudovetenskap.
Det r en teknik.

SB kanske kan hnfras till gruppen bondfngare?
Bara svaga mnniskor lter sig manipuleras, eller lter sig luras.
Att Sture grna manipulerar mnniskor fr egen vinning har vl inte undgtt ngon.
Drfr r det orimligt att utge ett skadestnd till en person som sjlv har medverkat genom lgner.
Citera
2014-04-30, 16:02
Medlem
the saints avatar
Citat:
.....

Nu hittar du bara p.

Alla erfarenheter talar emot ditt pstende.
Citera
2014-04-30, 16:05
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Att Sture grna manipulerar mnniskor fr egen vinning har vl inte undgtt ngon.
Drfr r det orimligt att utge ett skadestnd till en person som sjlv har medverkat genom lgner.

rminstone jag frgar mej om det d r tilltet att ha svaga mnniskor anstllda inom rttspsykiatri ,som klagare polis och minnesexpert och domare om det r som Du skriver!!! Fr d r det ju svaga mnniskor verallt om det r som Du pstr!
Sen vill jag mena att Du skriver som om det som gllde p 90-talet str still,men det gr det inte.Han r inte samma mnniska som nr han knarkades ner och vilseleddes av diverse personer

Sen undrar jag om Du inte kan se ht att de som hade ett arbete att gra med bra betalt och inte gjorde det inte borde ta sitt ansvar? Eller var det deras svaghet som fick honom dmd 8 gnger

Nu r han ju friad och fri Ls p litet mer lr Du Dej mer ocks!
Citera
2014-04-30, 16:16
Medlem
Citat:
Nu hittar du bara p.

Alla erfarenheter talar emot ditt pstende.
Du menar att det r en slump att sljare riktar in sig p tex pensionrer och ungdomar?
Citera
2014-04-30, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
rminstone jag frgar mej om det d r tilltet att ha svaga mnniskor anstllda inom rttspsykiatri ,som klagare polis och minnesexpert och domare om det r som Du skriver!!! Fr d r det ju svaga mnniskor verallt om det r som Du pstr!
Sen vill jag mena att Du skriver som om det som gllde p 90-talet str still,men det gr det inte.Han r inte samma mnniska som nr han knarkades ner och vilseleddes av diverse personer

Sen undrar jag om Du inte kan se ht att de som hade ett arbete att gra med bra betalt och inte gjorde det inte borde ta sitt ansvar? Eller var det deras svaghet som fick honom dmd 8 gnger

Nu r han ju friad och fri Ls p litet mer lr Du Dej mer ocks!
Jag r inte s naiv att jag gr p att Sture pltsligt blivit en rlig person bara fr att han slutat "knarka".
Citera
2014-04-30, 18:19
Medlem
the saints avatar
Citat:
Du menar att det r en slump att sljare riktar in sig p tex pensionrer och ungdomar?

Sljare anvnder sig normalt inte av cold reading.

Sdana som oftare anvnder metoden r:

Andemedier, grafologer, spmn, astrologer, bondfngare och illusionister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in