Flashback bygger pepparkakshus!
2013-10-19, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Aldrig hrt om tvngsvrd?
Jod det var det jag skrev om; LPT och LRV.
Citera
2013-10-19, 17:54
Medlem
Citat:
Mnniskor i allmnhet brukar avsky sexualfrbrytare

Jo men diskussionen handlar om ngot mycket strre n en enskild sxualfrbrytare. Det kanske har gtt dig frbi?

Jag har skrivit det flera gnger i trden; Bergwall har gjort sig skyldig till brott - dremot har han inte begtt alla de brott han flldes fr.

Skandalen r ju att han kunde fllas fr s mnga brott utan att det fanns tillstymmelse till bevisning eller ens den svagaste indiciekedja.

Det finns ju hundra- kanske tusentals sexfrbrytare. Bergwall r bara en i den lnga raden. . . . .
Citera
2013-10-19, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jo men diskussionen handlar om ngot mycket strre n en enskild sxualfrbrytare. Det kanske har gtt dig frbi?

Jag har skrivit det flera gnger i trden; Bergwall har gjort sig skyldig till brott - dremot har han inte begtt alla de brott han flldes fr.

Skandalen r ju att han kunde fllas fr s mnga brott utan att det fanns tillstymmelse till bevisning eller ens den svagaste indiciekedja.

Det finns ju hundra- kanske tusentals sexfrbrytare. Bergwall r bara en i den lnga raden. . . . .
Det grova vldet han utsatte pojken fr som var nra att d r rtt unikt.Ls pojkens pappa berttelse jag lnkade tidigare.
Citera
2013-10-19, 17:58
Medlem
the saints avatar
Citat:
Mnniskor i allmnhet brukar avsky sexualfrbrytare

Visst, det har du rtt i, men det innebr ju inte att man kan utstta en sdan patient fr vilken behandling som helst. Alla behandlingar skall ju utfras enligt vetenskap och beprvad erfarenhet.

Wikipedia:
Citat:
Beprvad erfarenhet r ett begrepp som i Sverige anvnds inom evidensbaserad medicin och skall ge riktlinjer hur personal inom vrden skall utfra sitt arbete. I Lag om yrkesverksamhet p hlso- och sjukvrdens omrde i 2 kap. 1 kan man lsa: "Den som tillhr hlso- och sjukvrdspersonalen skall utfra sitt arbete i verensstmmelse med vetenskap och beprvad erfarenhet.", och i propositionen 1993/94:149 som utgjorde frarbetet fr lagen gr att utlsa att det ur juridisk synvinkel innebr uttrycket att lkaren i sin yrkesmssiga utvning har att beakta svl vetenskap som beprvad erfarenhet. Frfattningstexten innebr slunda ett bde och inte ett antingen eller. Rent juridiskt kan man sledes dra likhetstecken mellan beprvad erfarenhet och empiri

Man kan sledes inte pltsligt terg till medeltida behandlingsformer eller fr den delen lsa in ngon och kasta bort nyckeln. (ven om jag misstnker att du starkt skulle frorda det).
Citera
2013-10-19, 17:59
Medlem
Citat:
Det r nog ingen fara med det
Tror mnga har samma uppfattning om Sture som jag har

Ja. Men nu r det allts inte den enskilde patienten som ger den dliga renommn utan den felaktiga behandlingen som ledde till de falska erknnande.
Citera
2013-10-19, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Visst, det har du rtt i, men det innebr ju inte att man kan utstta en sdan patient fr vilken behandling som helst. Alla behandlingar skall ju utfras enligt vetenskap och beprvad erfarenhet.

Wikipedia:

Man kan sledes inte pltsligt terg till medeltida behandlingsformer eller fr den delen lsa in ngon och kasta bort nyckeln. (ven om jag misstnker att du starkt skulle frorda det).
Kasta nyckeln fr sdana brott grs i en del stater i USA.
Citera
2013-10-19, 18:01
Medlem
Citat:
Det grova vldet han utsatte pojken fr som var nra att d r rtt unikt.Ls pojkens pappa berttelse jag lnkade tidigare.

Jag nskar att du hade rtt men det finns mnga liknande och betydligt vrre fall. Flera finns i denna forumdel btw . . .

EDIT: Englamordet innehll en hel del tvng och rtt vld mot ett barn, sadisten som borrade med en borrmaskin i rat p sitt offer. Bobbys fosterfar . . . . alla de dden r minst lika avskyvrda som det som Bergwall gjorde s unikt r det absolut inte.

Dremot var det skert traumatiskt fr offret, det vill jag absolut inte frringa och Bergwall dmdes ju och har suttit p Ster vldigt lnge. Det r inte det jag vnder mig mot.

Jag vnder mig mot att rttsvsendet har varit klantigare n Jnssonligan nnsin rrde till det genom att f fr sig att Bergwall hade gjort sig skyldig till dem.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-10-19 kl. 18:07.
Citera
2013-10-19, 18:04
Medlem
the saints avatar
Citat:
Kasta nyckeln fr sdana brott grs i en del stater i USA.

Och du menar att det r rtt och riktigt?

Tack. D har du klargjort din instllning.

Dock stmmer denna instllning inte verens med vad svensk lag sger. (Vilket man nog skall vara tacksam fr). S i fallet SB r det sledes inte relevant att diskutera amerikanska lagar, s det kan vi kanske slppa.
Citera
2013-10-19, 18:07
Medlem
Citat:
Jag nskar att du hade rtt men det finns mnga liknande och betydligt vrre fall. Flera finns i denna forumdel btw . . .
Helen mrdaren,Anders Eklund, Sten Erik Eriksson r dom jag kommer p just nu .
Citera
2013-10-19, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Och du menar att det r rtt och riktigt?

Tack. D har du klargjort din instllning.

Dock stmmer denna instllning inte verens med vad svensk lag sger. (Vilket man nog skall vara tacksam fr). S i fallet SB r det sledes inte relevant att diskutera amerikanska lagar, s det kan vi kanske slppa.
Klart det r rtt och riktigt med lagar som skyddar dom utsatta i samhllet.
Citera
2013-10-19, 18:13
Medlem
Citat:
Helen mrdaren,Anders Eklund, Sten Erik Eriksson r dom jag kommer p just nu .

Ja. jag har dessutom sjlv vrdat mer n ett dussin offer fr sexualbrytares hrjningar. Dessa dd har inte kommit p frstasidan i ngon kvllstidning( dremot en notis p sidan 14 mjligen).

Det betyder inte att de inte existerar. De r hgst verkliga fr bde offren och fr mig som deras omvrdnadsanvariga!

Dremot lmnar jag straffutmtningen fr dess frvare till rttsvsendet! Det r det vi har detta vsende till och nr det klickar p det stt det nu gjort blir jag rdd! Jag blir rdd drfr att det r den yttersta utposten i ett civiliserat samhlle vad gller sanning och rttskaffenhet, faller sdana instanser kan samhllet falla ihop som ett korthus.

Ska det vara s jvla svrt att fatta???
Citera
2013-10-19, 18:16
Medlem
Citat:

EDIT: Englamordet innehll en hel del tvng och rtt vld mot ett barn, sadisten som borrade med en borrmaskin i rat p sitt offer. Bobbys fosterfar . . . . alla de dden r minst lika avskyvrda som det som Bergwall gjorde s unikt r det absolut inte.

Dremot var det skert traumatiskt fr offret, det vill jag absolut inte frringa och Bergwall dmdes ju och har suttit p Ster vldigt lnge. Det r inte det jag vnder mig mot.

Jag vnder mig mot att rttsvsendet har varit klantigare n Jnssonligan nnsin rrde till det genom att f fr sig att Bergwall hade gjort sig skyldig till dem.
Ja, Sture lyckades manipulera hela rttsapparaten med lite hjlp frn ngra mediakta nissar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in