2010-08-10, 06:36
Medlem
Månsans avatar
Väljer alltid milspåret på den fjällort jag brukar vistas. Inte längre än att man pallar att köra slingan varje dag. Men ändå tillräckligt långt för att man ska känna sig lite duktig med bärsen i bastun efteråt.
Citera
2010-08-10, 15:36
Medlem
Visst bör jag öva upp mig i preparerade spår och bli en bra skidåkare, men sen kanske man vill göra en expedition som man kanske ska kalla det att ta sig ut i obanad terräng och se vad man klarar.

Men visst kan man öva även p å detta att ge sig ut, upp på ett berg eller
liknande och känna hur detär att åka fritt.

Sen då man har fått en god erfarenhet erfarenhet och vet hur det känns
kanske man skulle prova en sådan expedition.
Citera
2010-08-10, 21:38
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastuper
Visst bör jag öva upp mig i preparerade spår och bli en bra skidåkare, men sen kanske man vill göra en expedition som man kanske ska kalla det att ta sig ut i obanad terräng och se vad man klarar.

Men visst kan man öva även p å detta att ge sig ut, upp på ett berg eller
liknande och känna hur detär att åka fritt.

Sen då man har fått en god erfarenhet erfarenhet och vet hur det känns
kanske man skulle prova en sådan expedition.

Det var iaf så jag menade. Träna först i preppade spår, sedan expeditioner. Bättre naturupplevelse än så kan man nog inte få på vintern. Om du gillar att titta på längdskidåkning som sport också så skulle du ju kunna kombinera expedition med Skid-VM i Holmenkollen, Oslo. Rätt schysst miljö där!
Citera
2010-08-11, 12:42
Medlem
Man ska nog se på skdiåkning och se hur andra gör, sen känner jag 1 eller 2 som jag tror är experter på skidvalla (Grön/Ahlberg) får ta ett snack med dom, har man tur kanske man få privatlektioner också.......

Men man börjar åka lite hemmavid och känna sig för, köper man begagnade skidor kan man t.o.m. köpa flera olika och prova sig fram och sen be er andra ge ett utlåtande.

Sen detta med expeditioner eller längre skidturer, man börjar lätt med att vänja sig vid 5km sen ökar man, sen kanske man en dag gör en längre tur med övernattning i tält i närheten av samhälle eller iallafall ett skoterspår, sen har man nån som är backup och ställer upp om nått går fel.
Citera
2010-08-12, 12:29
Medlem
Moon The Loons avatar
Brukar åka ut till Hellasgården här i Stockholm. Blir oftas 10 km spåret även om en av backarna där nästan garanterar att jag får ett blåmärke. Storstugan efteråt och det största bakverket tas alltid in då man känner sig extremt duktig.
Citera
2010-08-12, 20:59
Medlem
Kalle81s avatar
jag brukar åka 1,5 mil ca på kvällar. På helger åker jag längre, 2,5 eller 3, någon gång längre såsom 4. Det är enklare att åka långt om du har ett långspår som går till en ort längre bort. Då åker du rakt ut och vänder sen. Då tänker man inte på att man åkt några mil. Ligger man och varvar på en 2.5 km;s bana är det svårt med mer än en mil.
Citera
2010-08-13, 00:37
Medlem
Vore tar bilen eller skotern då dom åker o hälsar på varann men varför inte skida iväg till vänner o bekant?

Planera tillsammans en färdväg och kanske mötas halvvägs där det kanske råkar finnas en grillplats eller liknande.
Citera
2010-08-18, 00:46
Medlem
Shut up donnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Brukar åka ut till Hellasgården här i Stockholm. Blir oftas 10 km spåret även om en av backarna där nästan garanterar att jag får ett blåmärke. Storstugan efteråt och det största bakverket tas alltid in då man känner sig extremt duktig.

Klassiskt eller skate?
Citera
2010-08-18, 01:43
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Klassiskt eller skate?

Inga moderniteter här inte, Klassiskt. Det kan också ha att göra med min bristande teknik.
Citera
2010-08-19, 04:29
Medlem
Bengt Barons avatar
Alternerar mellan 10 och 15km-spåret då jag åker. Det är alldeles lagomt tycker jag, spåren här är av bra skiftande topografi, såväl några "sax-backar" som planare partier där man kan stå och staka så det känns riktigt gött i magen.
Till vintern ställer jag upp i halvvasan så inför denna säsong ska jag dock utöka längderna på passen, kör man det längsta spåret, ÖSK-Spikbodarna-ÖSK, tror jag det ska mäta ca 40km.
Östersund talar jag om.
Citera
2010-08-22, 18:39
Medlem
Brukar variera mina pass rätt mycket, "söndagspassen" brukar bli 15-20km fort i intervaller om 3-5 km medans långpassen ofta hamnar mellan 30-50 km.
Citera
2010-08-22, 23:24
Medlem
Hela slingan runt utan kaffepaus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här