• 1
  • 2
2010-08-09, 23:49
Medlem
Slalom har jag hållt på med en del men längdåkning endast i skolan i princip, men om man nu skulle ge sig in på detta och känna att längdåkning verkligen är att satsa på kanske man ska träna upp sig och försöka göra några riktiga långåk.

Hur lång brukar ni åka då ni gör en skidtur?

Mest vanligast är väl 2,5 5 och 10 km?

Men övar man upp sig och äter ordentligt och planerar nogrannt en längre skidtripp så borde det väl inte vara så svårt att göra en 10-mila åkning, som Vasaloppet men man gör det med kompisarna.

Bor i Örnsköldsvik jag och 10 mil härifrån har vi Solberg och deras skidanläggning, om man skulle ta och skida upp dit, ja då kan man väl inte åka slalom på flera dagar dock men det är en bra upplevelse inför kanske Vasaloppet....
Citera
2010-08-09, 23:53
Medlem
troengs avatar
Jag brukar köra 10 km-spåret. Passar alldeles utmärkt, man blir trött som bara den men kan ändå gå dagen efter! Är dock bara en glad amatör.
Citera
2010-08-09, 23:56
Medlem
LHamiltons avatar
Hur bra kondition har du idag? Var beredd på att i början så kommer det att gå långsammare än när du löper, om du är en hyfsat van löpare.

Själv så brukar jag åka 7-10km per gång vilket räcker alldeles utmärkt för en amatör som mig. Några tio mil kommer jag aldrig ens att försöka mig på att åka.
Citera
2010-08-09, 23:58
Medlem
ZRydens avatar
Åker i regel i spår på en flack golfbana som mäter 8 km och det kan bli allt från 1 till 4 varv beroende på hur man känner sig och i vilket tempo man vill löpa i.

Hur ser terrängen ut upp till detta Solberg? Jag menar, att skidlöpa 10 mil i ospårad terräng är inget man gör bara så där. Speciellt inte med moderna, smala racing-längdskidor. Men du kanske har tillgång till bredare turskidor?

Jag gillar ditt engagemang starkt dock! =)

När man behärskar den klassiska tekniken någorlunda bra så är längdskidåkning en helt makalöst skön motionsform. Hela kroppen får en perfekt genomkörare.

Vill du förresten åka långt så borde du försöka ta dig till Funäsdalen!
Senast redigerad av ZRyden 2010-08-10 kl. 00:01.
Citera
2010-08-10, 00:03
Medlem
Om jag skulle få balans på mitt liv och allt blir bra så då skulle jag nog få mycket driv till att prova nya saker.

Vägen upp till detta ställe kan jag säga är smal och kurvig, särskilt sista 5 milen kan man väl säga, så det kan bli en hel del motlut och medlut, självklart ska man hitta utrustning för ren åkning i obanad terräng men säkerhetsmässigt bör man hålla sig i närheten av bilväg, kanske 50 m från vägen eller liknande om man vill vara riktigt säker och trygg.

Hade väl varit en upplevelse att göra detta men samtidigt kanske man tar tält med sig, mat o.s.v. för att kunna ta en paus och göra detta till en 2dagars tripp, en nogrann planering där man vet hur fort man tar sig fram o.s.v. gör att man kan möta upp en bilburen kompis som kommer med diverse mat och andra nyttoprylar, man skulle väl kunna satsa på att varje åkare har en liten dragen pulka var lastad med vad, mat och andra förnödenheter.
Citera
2010-08-10, 00:05
Medlem
Jag har i alla tider cyklat - till för kanske 5 år sen.

I mellanstadieåldern cyklade jag till och från skolan så länge vädret tillät,
i princip bara minusgrader som stoppade mig!

SÅ grundkkondition finns men jag är inte den som springer snabbt jämfört med jämnåriga, men är jag i rätt form så är jag inte den som viker ner mig för lite motgång.
Citera
2010-08-10, 00:06
Medlem
Jag har i alla tider cyklat - till för kanske 5 år sen.

I mellanstadieåldern cyklade jag till och från skolan så länge vädret tillät,
i princip bara minusgrader som stoppade mig - ca 5,5 km!

SÅ grundkkondition finns men jag är inte den som springer snabbt jämfört med jämnåriga, men är jag i rätt form så är jag inte den som viker ner mig för lite motgång.
Citera
2010-08-10, 00:09
Medlem
Plutuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastuper
Om jag skulle få balans på mitt liv och allt blir bra så då skulle jag nog få mycket driv till att prova nya saker.

Vägen upp till detta ställe kan jag säga är smal och kurvig, särskilt sista 5 milen kan man väl säga, så det kan bli en hel del motlut och medlut, självklart ska man hitta utrustning för ren åkning i obanad terräng men säkerhetsmässigt bör man hålla sig i närheten av bilväg, kanske 50 m från vägen eller liknande om man vill vara riktigt säker och trygg.

Hade väl varit en upplevelse att göra detta men samtidigt kanske man tar tält med sig, mat o.s.v. för att kunna ta en paus och göra detta till en 2dagars tripp, en nogrann planering där man vet hur fort man tar sig fram o.s.v. gör att man kan möta upp en bilburen kompis som kommer med diverse mat och andra nyttoprylar, man skulle väl kunna satsa på att varje åkare har en liten dragen pulka var lastad med vad, mat och andra förnödenheter.
Jag skulle rekommendera dig att åka i preparerade skidspår. Det finns spår på sina ställen som kan vara några mil långa. Skidupplevelsen blir enormt mycket bättre och jag är rätt säker på att du kommer uppskatta det mer än att åka bredvid vägen.
Citera
2010-08-10, 00:09
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastuper

Det låter som en helt suverän plan för den som gillar att vistas i naturen! Man blir lite avis. Men om du inte har åkt sedan du var liten knodd så skulle jag rekommendera att komma igång med skidåkningen i spårad terräng först. Framförallt för att få igång balansen och en hyfsad teknik. Bor du i Ö-vik lär du ha massor av bra skidspår i närheten. Den här sidan är helt suverän för att hitta skidspår i sitt närområde: www.skidspar.se

Tyvärr verkar den vara nere för stunden.
Citera
2010-08-10, 00:13
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plutus
Jag skulle rekommendera dig att åka i preparerade skidspår. Det finns spår på sina ställen som kan vara några mil långa. Skidupplevelsen blir enormt mycket bättre och jag är rätt säker på att du kommer uppskatta det mer än att åka bredvid vägen.

Det är funäsdalen man ska ta sig till! Inte för att jag har varit där själv men när man ser det här lockar det lite...

http://eu.navicast.net/player.php?cs...cat=89&id=1900
Citera
2010-08-10, 00:20
Medlem
troengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Det är funäsdalen man ska ta sig till! Inte för att jag har varit där själv men när man ser det här lockar det lite...

http://eu.navicast.net/player.php?cs...cat=89&id=1900

Ja, Funäsdalen är så otroligt fint! Synd att det bara blev utförsåkning när jag var där..
Citera
2010-08-10, 02:44
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
ett par hundra meter. sedan ligger jag i en snödriva i skogen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in