Man brukar kunna hitta det mesta på Youtube när det gäller TV-spel och knasigheter man kan hitta på i spel, i synnerhet det ofta ansedda bästa genom tiderna, men icke så en Hitchcock-inspirerad favoritsyssla i detta spel.
När man har Din's Fire så kan man bege sig till Lon Lon Ranch, vill minnas att det funkar både när man är stor och liten, och traska in på ranchen precis efter skymning eller precis före gryning, medan det finns någon nivå av dagsljus, och låta sig jagas av fåglarna(kallas tydligen
Guay's) som då syns mycket tydligare på himlen, i ett försök att se hur många man kan få efter sig medan man springer ifrån dom i cirklar så ingen av dom tappar intresset för att jaga en, och sen smälla av en Din's Fire, varvid alla dödas, och det faller ner manna från skyn. Jag tror det finns en gräns i koden på hur många man kan få efter sig, men har för mig max brukade ligga runt 7-8st? Det är väl även olika storlekar på fåglarna om jag minns rätt.
Nån mer som har lekt med detta egenkomponerade spel inom spelet, för att uppleva skräcken från
The Birds (1963)? Får inga träffar när jag söker på varken Youtube eller Google. Går att göra även utanför Lon Lon Ranch, men det är väl bara på ranchen man kan låsa tiden på dygnet?
Finns ju flera favoritställen i spelet där man kan bara sätta sig ner och mysa av atmosfären, uppe vid sjön på på natten, lyssna på gregoriansk körsång i kyrkan, kolla på små älvor i hembyn eller slöa till den dåsiga musiken i Kakariko Village, där man snabbt känner sig som en lågpresterande mexikanare som vill ta en siesta.
Även i öknen faktiskt, eller haunted wasteland, den där minifästningen i sten som man kan ta sig in i och söka skydd från stormen, den mysiga känslan där påminner väldigt mycket om brittiska krigsfilmen
Nine Men (1943) där nio soldater söker skydd från en sandstorm i ett liknande minifort, tills fienden attackerar. Den fanns på Netflix förut, men nu när jag kollar ser det bannemej ut som att den ska läggas till i utbudet igen på Lördag! Väl sevärd för Haunted Wasteland-fans. Den ska jag se om, om den nu verkligen läggs till igen.
www.imdb.com/title/tt0036204
www.netflix.com/title/81409546