2010-08-13, 20:01
Medlem
Henkeeee-s avatar
Socialdemokraterna har en unik särställning i Sverige genom sitt enorma inflytande över svensk politik de senaste 100 åren. De har mer än något annat parti representerat inte bara en ideologi, utan även en folkrörelse.

Båda mina far- och morföräldrar kom från arbetarklassen och har ofta berättat historier om deras vardag under uppväxten vilka vittnar om det kollektiv som (s) traditionellt utgjort. Hela deras liv har fostrats i "rörelsen", och att överhuvud taget forma andra partisympatier har inte varit lika enkelt för dessa individer som för många av oss unga idag. De har alltså blivit gråsossar. Ryggmärgs-sossar som levt sina liv i den nästan lite frikyrkliga socialdemokratiska sällskapsföreningen.

För många av dagens unga är detta främmande. De har haft föräldrar som tagit sig ur sörjan och levt sina liv och format sina värderingar på annat sätt, vilket gjort att gråsosse-fenomenet inte är någonting som förväntas ske med nuvarande unga generation.

Men, jag har på senare tid bevittnat människor med (s)-sympatier där det tydligt framgår att de väldigt starkt romantiserar den här i mitt tycke sekteristiska "rörelsen". Det är på något sätt drömmen om en stark sådan gemenskap som driver dom, snarare än politiska visioner. Vissa av dom har till och med uppvisat tecken på att vara nyfrälsta. Dessa människor är urtypen av blivande gråsossar.

Känner ni till några sådana här människor, eller har jag stött på några riktiga unikum?

Känner någon annan av dessa sekteristiska vibbar av sosse-rörelsen?

Kanske är min analys fel?

Kommer "rörelsen" marginaliseras fullständigt eller finns det risk för att den expanderar återigen, och sossehegemonin åter får råda?
Citera
2010-08-13, 20:07
Bannlyst
Jag vet ej vad jag anser mig ha för politisk åsikt men hade definitivt röstat på ett parti som var en blandning mellan s och sd. Välfärden är ju bra, men tycker kulturberikarna missbrukar den.
Citera
2010-08-13, 20:41
Medlem
jontäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dserve
Jag vet ej vad jag anser mig ha för politisk åsikt men hade definitivt röstat på ett parti som var en blandning mellan s och sd. Välfärden är ju bra, men tycker kulturberikarna missbrukar den.
Bra, då har du uteslutit ett av detta partierna och partiet börjar på bokstaven s.
Citera
2010-08-13, 20:43
Medlem
Mr_Carlssons avatar
Citat:
Tjena Sherlock...
Eftersom S har tappat ca. 35% av sin väljarkår på knappa 20 år så måste de hitta en ny väljarkår. Att Mona siktar in sig på invandrare kan knappast ses som en hemlighet. S politik går ut på att kulturberikarna ska ha fri välfärd. All inclusive typ...

Jag har varit med om två händelser som har resulterat i att jag hamnat på sjukhus under borgarnas tid vid makten och märkligt nog så fick jag hjälp bägge gångerna trots att all välfärd är utrotad av alliansen. Mycket märkligt, inte sant? Sossarna är inte detsamma som välfärd. Sossarna är detsamma som fler (invandrare) som delar på våra skattepengar.

Tyvärr tror jag att det är rätt många unga som kommer att rösta på S. Många av ren okunskap om det verkliga livet. De lever i en illusion av att alla kan ha det lika bra etc. När de, ungdomarna, har kommit upp sig lite i åren och upptäcker att livet är inte rättvist och att det inte är så kul att försörja andra är det många som kommer ändra politisk uppfattning.
Citera
2010-08-13, 20:46
Medlem
Citat:

+1

Hade man tagit en del av S, lite SD och några mått M hade man kunnat få ett bra parti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in