2004-05-16, 23:14
Medlem
Perfekts avatar
http://www.expressen.se/index.jsp?a=135971

Kuwaits regering godkänner kvinnlig rösträtt

Nu ska även de kuwaitiska kvinnorna få rösta i det lilla oljeemiratets val.

På söndagen godkände Kuwaits regering ett förslag om att ge kvinnor rätt att rösta och ställa upp i parlamentsval.
Förslaget måste dock först accepteras av landets härskare, emiren Jaber al-Ahmad al-Sabah, innan det hänskjuts till det 50 man starka parlamentet för omröstning.
För fem år sedan försökte emiren få igenom ett snarlikt förslag, men det röstades ned av islamistiska parlamentariker och klanledare.

ojoj, 2004 kanske kvinnor kan få rösträtt i det lilla arablandet, hur är det ställt med dom andra arabländerna? Jag har aldrig hört en enda feminist ta upp det så det är väl inget problem eller?
Citera
2004-05-17, 00:31
Medlem
Fet-Everts avatar
Trefvligt!

I detta arabland där kvinnor t.o.m. får inneha körkort, får de nu även möjligheten att rösta.

Jag såg ett program på tv för några år sedan som handlade just om Kuwait och kvinnlig rösträtt. Reportern frågade en parlamentsledamot varför inte kvinnor har rösträtt varvid denne svarade: "Det vore onödigt. De skulle ändå bara rösta som sina män". Ridå!
Citera
2004-05-21, 05:26
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfekt
Jag har aldrig hört en enda feminist ta upp det så det är väl inget problem eller?
Inte tusan har de tid med slikt. De är strängt upptagna med att nicka instämmande åt Linda Skugges krönikor.
Citera
2004-05-21, 11:51
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert

Jag såg ett program på tv för några år sedan som handlade just om Kuwait och kvinnlig rösträtt. Reportern frågade en parlamentsledamot varför inte kvinnor har rösträtt varvid denne svarade: "Det vore onödigt. De skulle ändå bara rösta som sina män". Ridå!

Det verkar tveksamt ur demokratisk synpunkt. Principen om kvinnlig rösträtt synes innebära att en mans politiska inflytande bestämms av hur många fruar han har.
Citera
2004-05-21, 20:44
Medlem
brobbans avatar
Citat:
Jag har aldrig hört en enda feminist ta upp det så det är väl inget problem eller?
Är nog för att de flesta feminister är invandrarkramare så muslimer och sådana kan ju inte göra något fel! Dessutom så har vad jag förstått många feminister tagit upp islam som en för kvinnan bra ideologi... sickna skämt de är.
Citera
2004-10-17, 20:06
Medlem
Getenns avatar
Vilket år fick kvinnor rösträtt i sverige?
vare 1920? :S

Edit: Kom på att det var 1921.
Citera
2004-10-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Det verkar tveksamt ur demokratisk synpunkt. Principen om kvinnlig rösträtt synes innebära att en mans politiska inflytande bestämms av hur många fruar han har.

hehe
Citera
2004-10-17, 21:15
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Det kanske beror på att du bara läser skitblaskor som Skugge skriver i. Om du var politiskt
engagerad, skulle du veta att det ligger många års hårt arbete bakom sådana här framsteg.
Citera
2004-10-18, 13:55
Medlem
Tompalizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getenn
Vilket år fick kvinnor rösträtt i sverige?
vare 1920? :S

Edit: Kom på att det var 1921.

Och när fick alla män rösträtt?
Vare 1911?
Citera
2004-10-18, 14:17
Bannlyst
När svenska kvinnor fick rösträtt så började det svenska samhällets förfall. Varför då inte fortsätta på den inslagna linjen och även låta barn och mindre husdjur få rösträtt?

Nej, hade jag fått bestämma så hade rätten att rösta enbart varit tillgänglig för män med svenska medborgarskap. Lägsta åldern för att få rösta skulle vara 25 år.

Då hade vänsterpartiet och miljöpartiet trillat ur riksdagen med buller och bång. Sossarna hade tappat 30 % av sina väljare.

// Roger P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in