Citat:
Ursprungligen postat av
WonDash
Tack Skaraborg2 för ditt svar. Nu har iof inte detta med "knivfällan" att göra, men när det gäller Gösta Malmberg (som var en av personerna Kejne anklagade för olika saker), så är grunden för anklagelserna antingen anklagelser om övergrepp mot en ung man eller en ung kvinna. Är det någonting som i böckerna som rör ämnet (Kejneaffären) tar upp, finns det dokumenterat i polisutredningen eller är det bara "gissningar"?
Detta omnämner Kejne i hans egen bok
Om dessa tiga.... utgiven 1950.
Jag utgår alltså nu från boken. Det som kom att bli början på Kejne-affären inträffade på kvällen
1948-03-02 genom ett telefonsamtal hem till Kejne. Samtalet var från en kvinnlig arbetskamrat och hon ville ha hjälp med en ung släkting, en medicine studerande vi namn Ericsson. I bostadsbristens Stockholm så hade den unge mannen haft tur och lyckats få hyra ett möblerat rum. Hans hyresvärd var Gösta Malmberg. Nu passade inte Ericsson det liv som levdes i Malmbergs stora lägenhet.
Jag citerar av följande från boken som återfinns på sidan 32:
"På en ottoman låg en ung flicka avklädd och till synes medvetslös. Ericsson uppskattade hennes ålder till till sexton, högst sjutton år. Och värst av allt att på ottomanen fanns också ett par likaledes nakna ynglingar, som växelvis förgick sig mot henne. Flickan förföll, som sagt, vara fullständigt medvetslös, och pastorn (Malmberg min anmärkning) berättade för den skräckslagne Ericsson att han själv åstadkommit detta genom att ge henne någon slags kärleksdryck, som enligt hans egen uppgift bestått av fenedrin, brännvin och lemonad i någon lämplig blandning."