Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2023-05-30, 11:54
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag känner inte till någonting om verksamheten på Eolshäll innan Göte Olsson blev föreståndare där.

Namnet Yngve Östberg har jag aldrig hört talats om vad jag kan komma ihåg. Undrar om denne Östberg var gift? Kanske detta pojkhem var en "läroanstalt" redan på den tiden? Verkar ha varit så. Tror att Göte tog över verksamheten ca 1955. Så det var alltså 1954 som Tullberg till slut blev straffad. Hans kompis Lennart känner jag inte heller till.

19060127-0036

Östberg, Nils Yngve

Lövg 2D
431 35 Mölndal

Död 15/3 1982.

Kyrkobokförd (1981) i Stensjön, Mölndals kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Född 27/1 1906 i Rinkaby (Kristianstads län, Skåne).

Gift man (18/5 1934).
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2020:
Stensjön, Mölndals kn (Västra Götalands län, Västergötland)

Källor:
RTB 82, SPAR 90

Post-ID:
SDB7_02439490

http://runeberg.org/skistock/0528.html
Senast redigerad av Crime-boy2 2023-05-30 kl. 12:00.
Citera
2023-05-30, 14:32
Medlem
SebastianFlytes avatar
Felpost.
Citera
2023-05-30, 18:34
Medlem
SebastianFlytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebastianFlyte
Felpost.

Citat:
Ursprungligen postat av ChrisHannah
Del 3 i inläggen av vad som sägs om Tullberg:

Tullberg benämns i Kejnes utredningar med kodnamnet Flygarn och Kejne försöker skugga Tullberg liksom Quensel (Riddarn) och Malmberg (Kiruna) för att reda ut deras samarbete. Malmberg ska, menade Kejne, ha känt Quensel genom sin bordellverksamhet på Östermalm samt från sin skoltid, Tullberg ska Malmberg ha känt genom sällskapet Manheims verksamhet. Båda dessa kopplingar ifrågasätts av Korn. Tullberg själv försöker dock samla vittnen som ska visa på att Kejne de facto är homosexuell. Det är som ett dåligt avsnitt av en såpa. A säger ”fjäder” till B, som sedan säger ”fjädrar” till C, som drar slutsatsen att det är en höna. Gång på gång visar Korn hur dessa försök till att bevisa motparten som homosexuell leder till att motparten försöker bevisa det samma, men också att det infinner sig ett cirkelresonemang, där A till slut berättar att det är en Höna vilket får C att bekräfta saken, det visar sig dock att A grundar sin utsago på att C sagt så, osv. Tullberg döms till slut till dagsböter för ärekränkning.
Min analys av detta är just att det är en såpa. Kejne ser homosexuella ligor på ett närmast McCarthyistiskt sätt, och vägrar att ge sig. Tullberg själv verkar ha haft samkönade relationer, och haft ett brett kontaktnät, Kejne kombinerar dessa till att han därmed är del av en organiserad liga som är ute efter Kejne.

”Tullberg ska Malmberg ha känt genom sällskapet Manheims verksamhet. Båda dessa kopplingar ifrågasätts av Korn.”
Åsyftas logen 8 Manheim i Bifrostorden? Har för mig det även fanns en restaurang i gamla Klarakvarteren med namnet Manheim tidigare, kanske den? Vet du vad det är för verksamhet som refereras till?
Citera
2023-05-30, 19:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Manheim.

Citat:
”Tullberg ska Malmberg ha känt genom sällskapet Manheims verksamhet. Båda dessa kopplingar ifrågasätts av Korn.”
Åsyftas logen 8 Manheim i Bifrostorden? Har för mig det även fanns en restaurang i gamla Klarakvarteren med namnet Manheim tidigare, kanske den? Vet du vad det är för verksamhet som refereras till?

Sällskapet/stiftelsen Manheim fanns i a f under 1940-talet och troligtvis en bit in under 1950-talet och låg på adressen Odengatan 42.

Bl. a. detta sällskap drevs av ingenjör C. E. Carlberg (1889 - 1962).
Citera
2023-05-30, 19:18
Medlem
SebastianFlytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Sällskapet/stiftelsen Manheim fanns i a f under 1940-talet och troligtvis en bit in under 1950-talet och låg på adressen Odengatan 42.

Bl. a. detta sällskap drevs av ingenjör C. E. Carlberg (1889 - 1962).

Ok, tack för klargörande, då är det sannolikt inte ordenssällskapet som åsyftas.
Citera
2023-05-30, 19:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Malmberg, Tullberg och stiftelsen Manheim.

Citat:
Ok, tack för klargörande, då är det sannolikt inte ordenssällskapet som åsyftas.

Nej jag tror inte att det var ordenssällskapet utan stiftelsen Manheim.

Åtminstone Gösta Malmberg (1900 - 1975) alias Kiruna var troligtvis en sådan person som kan ha haft samröre med Manheim. Där hölls mycket och ofta föredrag åtminstone fram till 1944-45. Hur Tullberg (1909 - 1998) var som person vet jag däremot inte. Han kom att bli en rikskändis genom att skriva böcker om frimärkssamlande och hans första deckare handlar också om just frimärken. Förutom denna skrev han ytterligare två som publicerades 1950. Han drev även ett flertal olika antikvariat i Stockholm.
Citera
2023-12-21, 03:08
Medlem
ursprungligens avatar
STATENS OFFENTLIG A UTREDNINGA R 1951:21
KEJNEKOMMISSIONENS UTREDNING:

https://filedn.com/ljdBas5OJsrLJOq6K...ou-1951-21.pdf

Intressant läsning.
Citera
2024-03-08, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Läs Dan Korns bok om Kejneaffären, han påvisar att hela debatten om röttsröta endast var konspirationer i stil med debatten om Sveriges sammanbrott som idag, det var människor vars syfte var att skrämma befolkningen som skapade olika myter och Kejne var starkt inne i hela den mytvärlden.

Det mesta är osant om det som idag sägs om det mesta, allt som idag står om Kejnes död är enbart mytbildning, han obducerades och begravdes och dog en naturlig död.

Däremot så var Kejne vad man kan kalla idag en samvetes aktivist, en man som menade väl och ville gott och drog sig inte för lögner att nå sina mål, och det är likadant idag med dagens PK:ister, deras goda arbete skadar i stället samhället och är en av orsakerna till att både antalet Nazister och framgångarna för SD ökar, de skapar polarisering utan att de fattar det, precis som Kejne och hans anhang gjorde.

Jag kände inte till Kejneaffären förrän nu. Jag såg att det gjorts en berättelse åt Storytel om fallet.

Galli (själv homosexuell) menar sig visst kunna avfärda några myter?!?

” Hur ramlade du över den här storyn?

– Kejneaffären skakade om hela Sverige och ledde till fler än tjugo statliga utredningar och att en minister avgick. Hela Sverige var upptaget med ”homosexligan som styrde Sverige”, som det hette. Det var full-blown bögpanik.

När jag fick höra talas om det här visste jag att jag måste göra något med det, för även om det har berättats tidigare har det nästan alltid blivit fel – samma myter fortsätter att överleva och spridas i nya skepnader.”

Han fick inte intervjua Dan Korn:

” En intervju jag inte fick till men verkligen hade velat göra är med Dan Korn, som skrivit den absolut bästa boken om Kejneaffären.”

https://www.qx.se/noje/261002/erik-g...lown-bogpanik/

Jag vet inte något om varför Dan Korn inte ville ställa upp på en intervju. Jag funderar på om Dan Korn möjligen tyckte att Gallis dokumentär verkade ytlig och hafsig jämfört med den bok han själv skrivit. Men det är alltså bara spekulation från min sida.
Senast redigerad av Ketchnot 2024-03-08 kl. 23:52.
Citera
2024-03-09, 13:42
Medlem
448s avatar
Allt ser likadant ut idag , överallt där man har folk med stödbehov finns Säkerhetspolisen ande letandes efter "Fynd"

Allt från såna här privata barnhem,stadsmisionen,stödboenden,kort/långtidsboenden.Kyrkans stödboenden.

Anonyma Alkoholister,Anonyma Narkomaner - en lokal som det det stod Ångestsyndromeneheten var ett spanartillhåll bestående av sådana här folks.

Autisthem , dagligen kvitterar spanare från dessa människohjon t.e.x ut drägglande autister o har med på spaningsuppdrag som decoys

Jävligt underhållande och rota i
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in