Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-10-01, 12:21
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Arthur Koestler? Två boktitlar får jag i alla fall in... The Gladiators samt Arrival and Departure.

För att göra gissningen komplett säger jag att skeppsbrottet är Darkness at Noon...
Nej, inte Koestler. Jag glömde säga att jag söker en roman.

4.
Citera
2016-10-02, 14:33
Medlem
etkanoukias avatar
Inga gissningar brukar betyda inga nya ledtrådar. Nu får det bli en kompromiss här. En ny svår ledtråd som syftar på författarens livsöde.

5. (svår)
Citera
2016-10-02, 15:57
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etkanoukia
Nej, inte Koestler. Jag glömde säga att jag söker en roman.

4.

Men är inte det där Ågusts lilla skrivarstuga på Kymmendö?
Citera
2016-10-02, 19:34
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Jomän, å vilken roman gissar du på då?
Citera
2016-10-02, 19:43
Medlem
etkanoukias avatar
En rätt gissad halvgissning kan vara värd en ny synnerligen svår och långsökt ledtråd.

Dessa 2 fagra damer (6.) leder oss genom gemensamt värv till lärd herre som i likhet med annan lärd herre (som går att härleda till 5.) hade ett gemensamt intresse för författaren.
Citera
2016-10-02, 20:08
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etkanoukia
Inga gissningar brukar betyda inga nya ledtrådar. Nu får det bli en kompromiss här. En ny svår ledtråd som syftar på författarens livsöde.

5. (svår)

Ikaros fall
om det hulpe någon.
Citera
2016-10-02, 20:13
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba

Ikaros fall
om det hulpe någon.
Får man be om konstnären också? Vore en ännu mer förnämligt glänsande guldstjärna.

Jag bjuder tills vidare på denna modell, men nu får ni allt börja gissa på romanen också...

7.

Edit: Att bara leverera titeln var ju i och för sig mycket elegant i sig. Konstnärens namn är inte heller relevant för att hitta rätt svar. Men den som känner igen bilden från ett bokomslag har skottläge.
Senast redigerad av etkanoukia 2016-10-02 kl. 20:19.
Citera
2016-10-02, 20:15
Medlem
Cohibas avatar
Det är dock ganska enkelt om man råkar veta vad tavlan föreställer. Det är Pelle den äldre.
Citera
2016-10-02, 20:18
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Det är dock ganska enkelt om man råkar veta vad tavlan föreställer. Det är Pelle den äldre.
Du har rätt, jag redigerade.
Citera
2016-10-02, 22:10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax

Och då var jag tvungen att kolla upp en association jag fick, för jag var ju nästa säker på att ytterligare någon litterär figur hade bott där, var var jag ju säker på. Jo, Stig Dagerman skrev en bok på Kymmendö som faktiskt handlade om ett skeppsbrott... De dömdas ö.

Edit: Visst kände jag igen tavlan som Pelle d.ä. hade målat, en av mina favoritkonstnärer. Men frågan är hur jag ska knyta det till min gissning...

Edit två: Det hade ju varit ett intressant omslag till Bränt barn men det har det väl aldrig varit.

Och vad gäller Dagerman själv var väl hans slut det motsatta mot Ikaros. Det var väl inte precis övermod som var orsaken till hans förtidiga död.
Senast redigerad av Venator 2016-10-02 kl. 22:17.
Citera
2016-10-10, 20:36
Medlem
Venators avatar
Vår vän etkanoukia skickade ett PM idag för en vecka sedan och berättade att Dagerman var rätt men att han satt lite trångt till och hade svårt att genast berätta om ledtrådarna. Dock bad han mig förbereda en ny gåta, och den framförhållningen var jag tacksam för, efter att jag schabblade bort min senaste chans genom att göra gåtan med vänsterhanden.

Nu har det som sagt gått en vecka och därför tänkte jag faktiskt posta min nya gåta även om etkanoukia inte hunnit återkomma. Jag hoppas att denna självsvåldighet kan ursäktas av trådens habituéer och jag inte blir bannad från Flashback...

Alltså, en ny gåta. Vi söker en roman. Det innebär att jag bara kommer att ge respons på förslag och gissningar som handlar om specifika romaner, inte om författare.

Sedan börjar jag med ledtrådar som jag hoppas bara är begripliga för den som faktiskt läst romanen ifråga. För en läsare som har romanen i relativt färskt minne torde de vara ganska lätta, fast såhär i början så kanske det kräver att man associerar rätt. Först om detta inte hjälper kommer jag ta ledtrådar kring verket som kanske inte kräver direkt förtrogenhet med texten.

Nummer 1 är ledtråd hämtad från det martialiska fältet.

Nummer 2 är en ledtråd hämtad från mineralriket.

Samt nummer 3 som är en ledtråd hämtad från det sakrala fältet.
Citera
2016-10-12, 22:36
Medlem
atts avatar
Är 99 procent säker på att jag har fel, men gissar Kung Salomos skatt i hopp om fler ledtrådar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in