Citat:
Ursprungligen postat av
Cohiba
Nej, nu får jag komma och styra upp allt igen efter att jag varit utrikes i två veckor. Det går an.
Där satt den ju, bra! Jag började ju bli lite orolig för er men jag fick lägga ut fler ledtrådar på det sättet och det var ju kul.
Sergeanten i ledtråd 1, som fick en tschakå m/1815 i ledtråd 6, är ju Albert som möter glasmästardottern Sara Videbeck på resa mellan Stockholm och Lidköping. Sara har varit i Stockholm bland annat för att köpa diamanter (ledtråd 2) för att skära glas med, då hon efter faderns död tagit ansvar för verksamheten. Ledtråd 3 är ett kyrkofönster och sådana repareras av hennes medarbetare. Själv säljer hon också glasaskar som hon gör själv (ledtråd 8). Vid två tillfällen kastas ringar i vattnet (ledtråd 4), en gång när Saras mamma erkänner att hennes äktenskap med glasmästaren varit ett helvete som också gjort henne till alkoholist som fördärvat hennes hälsa. När Sara kommer hem till Lidköping har modern gått bort och hon möter liktåget. Som kvinna får hon inte gå i tåget och hon är resklädd och inte sorgeklädd och kan därför inte visa sig på kyrkogården utan gömmer sig bakom en gravsten (ledtråd 5). Ledtråd 8 är en parvagn - de reste med någon variant av en sådan under delar av resan. Första etappen från Stockholm, där Albert började försöka lära känna Sara, reste de med ångbåten Ynge Frey, som faktiskt fanns på riktigt (ledtråd 9). Den etappen slutade i Arboga, där de också åt på gästgiveriet (ledtråd 10). Utifrån moderns och hennes egna erfarenheter vill Sara inte gifta sig men Albert accepterar att bli hennes jämlike och "sambo". Nästa ledtråd skulle ha varit ur "Fyra bröllop och en begravning" som också slutar med att paret lovar att förbli ogifta med varandra resten av livet.
Jag är faktiskt ända sedan gymnasietiden lite kär i Sara Videbeck och en aning sotis på Albert som vinner hennes hjärta i denna roman av Almqvist, vilken ju som ni vet vållade en våldsam skandal när den kom ut. Då hade definitivt ingen kunnat tro att Sara både skulle få en gata uppkallad efter sig i Lidköping och därtill få stå staty i staden.
Över till Cohiba!