Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-08-14, 22:45
Medlem
Jag är mest intresserad över att komma åt ignoransen bland folk som EJ jobbat utanför Svea rikes gränser. Tror ni kompetensen och förståelsen för olika samhällslösningar skulle bli bättre eller sämre av att ungdomar på gymnasienivå "tvingades" att minst ett sommarlov jobba utanför Sverige?

vad tror ni detta skulle ha för effekter rent politiskt?
Citera
2010-08-14, 23:01
Medlem
Ykakoos avatar
Sverige skulle normaliseras och kanske, kanske en dag bli det lagomland vi så gärna vill vara
Citera
2010-08-14, 23:06
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Jag är mest intresserad över att komma åt ignoransen bland folk som EJ jobbat utanför Svea rikes gränser. Tror ni kompetensen och förståelsen för olika samhällslösningar skulle bli bättre eller sämre av att ungdomar på gymnasienivå "tvingades" att minst ett sommarlov jobba utanför Sverige?

Och vad skulle det vara för jobb då? Tror knappast Norge vill ha 100 000 svenska trädgårdsskötare och hemtjänstavbytare varje sommar.
Citera
2010-08-14, 23:47
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.
Och vad skulle det vara för jobb då? Tror knappast Norge vill ha 100 000 svenska trädgårdsskötare och hemtjänstavbytare varje sommar.

Vilka sommarjobb finns i Sverige, där språkkunskaperna inte är så viktiga?

Städning på sjukhus, enklare jordbruksjobb, vissa industrijobb, bankdirektörer och parkarbetare. Säkert en del andra jobb, som jag inte kom på direkt. Sen finns det säkert många turistjobb, där det räcker med att kunna engelska. Det borde vara samma sak, i andra EU-länder.

Det vore ju en fantastisk chans för EU:s ungdomar, att få pröva på det här. Ja, några måste man nog tvinga, men hade jag varit en 17-åring idag, så hade jag tyckt det var jättespännande. Tyvärr växte jag upp, innan Sverige blev EG/EU-medlem, så det där fanns inte ens i tankevärlden.
Citera
2010-08-14, 23:53
Medlem
indens avatar
Citat:

De jobb som skulle kunna erbjudas skulle knappast ha någon effekt alls på ungdomarna, såvida det inte ingår att bli sjuk, arbetslös, pensionär, utsatt för ett brott eller begå ett brott och åka dit?
Citera
2010-08-15, 00:20
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjjsan123
Vilka sommarjobb finns i Sverige, där språkkunskaperna inte är så viktiga?

Städning på sjukhus, enklare jordbruksjobb, vissa industrijobb, bankdirektörer och parkarbetare. Säkert en del andra jobb, som jag inte kom på direkt. Sen finns det säkert många turistjobb, där det räcker med att kunna engelska. Det borde vara samma sak, i andra EU-länder.

Det vore ju en fantastisk chans för EU:s ungdomar, att få pröva på det här. Ja, några måste man nog tvinga, men hade jag varit en 17-åring idag, så hade jag tyckt det var jättespännande. Tyvärr växte jag upp, innan Sverige blev EG/EU-medlem, så det där fanns inte ens i tankevärlden.
Ja, jag skulle också gärna spenderat en sommar på en tysk byggarbetsplats eller i en portugisisk blomrabatt, men det stora problemet med förslaget är att man inte kan förvänta sig att det bara ska finnas 100 000 jobb i andra EU-länder. Jag menar, i alla EU-länder finns det en viss arbetsmarknad med ett visst antal arbeten, för att ta ett exempel 30 000 städjobb, 20 000 "trycka på en knapp"-industrijobb och 10 000 trädgårdsarbetesjobb. Om det nu bara skulle finnas 20 000 städare kommer det alltså "fattas" 10 000 städare, vilket betyder att det blir högre efterfrågan och större konkurrens om de städare som finns. Det leder till att företag, myndigheter, privatpersoner och liknande som behöver städare bjuder över varandra och lönerna höjs. När lönerna blir tillräckligt höga kommer antingen arbetslösa inom landet eller folk från andra länder komma och "fylla upp" de platser som saknas. På motsatt sätt fungerar det om det hade funnits tex 20 000 trädgårdsarbetare, det vill säga att dessa hade flyttat dit där det fattas trädgårdsarbetare eller sökt sig till andra yrken.
Nu kommer problemet: Säg att hälften av alla svenska ungdomar (ca 50 000) födda ett visst år (tex 1993) ska få ett sommarjobb i det här landet. Kommer då de 60 000 tjänsterna inom "sommarjobbssektorn" på något magiskt vis förvandlas till 110 000? Naturligtvis inte. Därför kommer det inte finnas några jobb för alla svenskarna, bortsett från sommarvikariat, men dessa platser konkurrerar också inhemska ungdomar om.

Det enda sätt förslaget är genomförbart på är om alla EU-länder kom överens om att skicka sina ungdomar mellan sig (dvs om Tyskland tar emot 10 000 svenska sommarjobbare så tar Sverige emot 10 000 tyska). Dock är det inte någon större mening med det eftersom allt blir mycket enklare om svenska sommarjobbare tar svenska sommarjobb, tyska sommarjobbare tyska osv.
Citera
2010-08-15, 00:21
Medlem
Citat:

nej nej inte Norge, det räknas knappt. Schweiz, Tyskland och Frankrike och sådana länder. Poängen är att Svensken skulle få lära sig vad anpassning är, att vara utlänning egentligen är OCH kommer du och kräver en massa INNAN du levererat något så är det bara att packa ihop och åka hem. Sånt är livet utanför gränserna. Hur många känner till det? Och hur många pallar med det?

Du bidrar till systemet INNAN du snyltar. Sånt är livet som vuxen. men hur många vuxna är det som går och röstar den 19.e egentligen?
Citera
2010-08-15, 00:29
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Text

Det enda sätt förslaget är genomförbart på är om alla EU-länder kom överens om att skicka sina ungdomar mellan sig (dvs om Tyskland tar emot 10 000 svenska sommarjobbare så tar Sverige emot 10 000 tyska). Dock är det inte någon större mening med det eftersom allt blir mycket enklare om svenska sommarjobbare tar svenska sommarjobb, tyska sommarjobbare tyska osv.

Jo, jag hade ju tänkt det här som ett utbyte mellan olika länder. Att det skulle vara en chans/obligatoriskt för alla EU:s gymnasieungdomar. Borde varit tydligare där. Det här måste ju naturligtvis styras uppifrån, det blir ju krångligare för arbetsgivarna med språkproblem, bostäder och så vidare.

Jag tror väl egentligen inte på det här, var bara en rolig ide'.
Citera
2010-08-15, 00:32
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjjsan123
Jo, jag hade ju tänkt det här som ett utbyte mellan olika länder. Att det skulle vara en chans/obligatoriskt för alla EU:s gymnasieungdomar. Borde varit tydligare där. Det här måste ju naturligtvis styras uppifrån, det blir ju krångligare för arbetsgivarna med språkproblem, bostäder och så vidare.

Jag tror väl egentligen inte på det här, var bara en rolig ide'.
Ja, som en rolig idé är det här naturligtvis bra, men sen kan man ju diskutera huruvida staten ska gå in och tvinga företag att anställa utlänningar som antagligen varken kan språket eller traditionerna och som därigenom kommer göra ett sämre jobb, men det är en annan sak.
Citera
2010-08-15, 00:44
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Ja, som en rolig idé är det här naturligtvis bra, men sen kan man ju diskutera huruvida staten ska gå in och tvinga företag att anställa utlänningar som antagligen varken kan språket eller traditionerna och som därigenom kommer göra ett sämre jobb, men det är en annan sak.

Sen kan man nog inte tvinga omyndiga personer att åka till ett annat land? Men det borde gå att uppmuntra det i sann EU-byråkratisk anda. Ungefär som Erasmus (det heter väl så än?), som fått många universitetsungdomar att studera i andra EU-länder. För Sverige och EU, som helhet, så skulle vi nog tjäna på det.
Citera
2010-08-15, 00:45
Medlem
Inget tvång givetvis. Man gör det så enkelt som att de som deltagit i detta utbyte får samma renomé fördel som man fick förr i tiden om man varit befäl när man gjorde värnplikten. Släpp loss ett nätverksutbyte och marknadsför fördelarna så skall ni nog se att de driftiga tar för sig. Efter ett tag blir det enklare att se vilka som är lata och ej har 2 länders erfarenhet.

MEN det fina vore om svensken kunde börja se upp till dessa som varit ute och kommer med nya friska idéer. Precis som man såg upp till de som varit ledare över en pluton förr i tiden.
Citera
2010-08-15, 00:51
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Inget tvång givetvis. Man gör det så enkelt som att de som deltagit i detta utbyte får samma renomé fördel som man fick förr i tiden om man varit befäl när man gjorde värnplikten. Släpp loss ett nätverksutbyte och marknadsför fördelarna så skall ni nog se att de driftiga tar för sig. Efter ett tag blir det enklare att se vilka som är lata och ej har 2 länders erfarenhet.

MEN det fina vore om svensken kunde börja se upp till dessa som varit ute och kommer med nya friska idéer. Precis som man såg upp till de som varit ledare över en pluton förr i tiden.
Inget tvång, men ändå obligatoriskt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in