Citat:
Ursprungligen postat av Winterstorm
Jag har tyvärr ingen aning om vem personen är eller var filmen kommer ifrån. Jag argumenterar inte heller, jag frågar frågor för att få svar, har förstått det som att du är insatt i detta ämne.
Men det har ju dryftats i snart 10 år så det är väl klart att det blir tröttsamt
Dåså, då svarar jag att det gjordes omfattande analys av PUT-handel precis innan 911, utan spår efter oegentligheter. Tidiga spekulationer, framförallt i pressen, misstänkte att OBL inte bara utförde attackerna, utan genom insider-handel också försökte tjäna pengar på dem.
En omfattande genomgång gjordes i facktidningen Journal of Business, du kan läsa
texten här i pdf-form, eller googla "PUT" "911" och "Allen M Poteshman".
Poteshman skriver tex:
Citat:
One event that casts doubt on the evidence is the crash of an American Airlines plane in New York City on November 12. According to the OCC Web site, three trading days before, on November 7, the put-call ratio for options on AMR stock was 7.74. On the basis of the statements made about the links between option market activity and terrorism shortly after September 11, it would have been tempting to infer from this put-call ratio that terrorism probably was the cause of the November 12 crash. Subsequently, however, terrorism was all but ruled out.
Det han pekar på är det klassiska felslutet
"Texas Sharpshooter Fallacy"
Och tycker du det känns trovärdigt att 911 skulle vara ett inside-job och att de delar inom administrationen som genomförde det inte skulle ha kunnat låta bli att försöka inside-handla också? Verkar inte det lite vårdslöst, eller rentav klantigt?