2010-09-19, 15:34
Medlem
Jaernprefektens avatar
Var faktiskt kö i min vallokal. Var där vid lunchtid. Lite dåligt att bordet vid lapparna stod precis där kön var och att röstbåsen var åt sidan från kön sett så alla kunde se vad den som stod i närmaste båset höll på med. Sista Sovjetstaten som sagt...
Medlem
ebbs avatar
Röstade själv strax efter tolv idag. Väldigt mycket folk som gick till vallokalen, roligt att se. Det var lite trångt vid ingången då olika distrikt skulle åt olika håll och folk var allmänt förvirrade. Alla partiers valsedlar var på plats, lustigt nog var det sossarnas som syntes sämst, täckta av Centerpartiets sedlar (bara riksdagsvalsedlarna) så man såg bara "Arbetarepartiet-" och inte "Socialdemokraterna". Inget som jag tror var medvetet av någon utan bara dåligt "nedtryckta" Centerpartiet-valsedlar.

Kändes väldigt bra att återigen besöka vallokalen. Alla människor man mötte på vägen till och från vallokalen var glada, fint väder spelade såklart in. Lite smolk i bägaren var dock alla partiers representanter stog i två rader som man var tvugnen att gå igenom. Är det någon gång jag känt mig som ett valboskap så var det då. Kändes som att gå igenom en renfålla; på valdagen vill jag göra mitt val och skulle helst se att partirepresentanter höll sig så långt bort från vallokalen som möjligt.
Medlem
Lightnights avatar
Röstade på alliansen. Valsedlarna stod bredvid kön när man gick in. Tycker att det vore bäst om det fanns valsedlar bakom varje bås eller skärm. Då skulle man kunna välja mer fritt och i lugn och ro. Som det var nu så såg ju alla vad man tog för nåt. Kan visserligen ta av flera, men det känns som lite slöseri med papper.

Tror att alliansen vinner. Osäkert om SD kommer in i riksdagen. Egentligen vore det bra på sitt sätt, för då skulle de andra partierna kanske vara lite mer tydliga med vad de vill. Idag kan man ju fråga en från S och en från M samma fråga och få samma svar från båda. Skillnaden är att de menar olika, men det är svårt att fatta så som de uttrycker det.

Allt snack om SD har kännts konstigt. När opiniosundersökningar visat att de får över 4 % så har folk blivit "chockade". Problemet verkar vara att folk tror att det är nån automat som sprutar ut resultatet, inte att det är de själva som bestämmer om SD kommer in eller ej. Att resultatet skulle vara slumpmässigt på nåt sätt.
2010-09-19, 15:36
Medlem
Messinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolio
Rösta utan id-handlingar.
Jag har fumlat bort mitt pass,körkortet har jag inte hunnit ta tag i ännu. Något idkort har jag aldrig orkat fixa. Utan dessa handlingar finns det någon möjlighet att jag identifiera mig och rösta?

-------

Någon med legitimation kan intyga att Du är Du och då ska du kunna rösta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
Hemifrån? Tror du han trycker egna valsedlar eller? Förmodligen bor han väl i ett område där brevbäraren har bestämt sig för att inte dela ut SD-material. Bor själv i ett sådant.
Känns som att jag bor i ett sådan område också, har inte fått något från SD i brevlådan. Det kanske man borde rapportera någonstans så att den odemokratiska personen som ligger bakom får smaka på konsekvenserna.
Medlem
Citat:
Jag har fumlat bort mitt pass,körkortet har jag inte hunnit ta tag i ännu. Något idkort har jag aldrig orkat fixa. Utan dessa handlingar finns det någon möjlighet att jag identifiera mig och rösta?

-------
Du kan ta med dig någon annan som kan intyga din identitet. Denna person måste såklart kunna legitimera sig själv.
Bannlyst
Vad skulle hända om det visade sig att det fuskats med rösterna under rösträkningen? Att många av SD rösterna inte räknas tex?

Vem kontrollerar så det går rätt till och vilken partitillhörighet har de som kontrollerar rösträkningen?
2010-09-19, 15:37
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:

-------

Tror att det räcker med en anhörig kan vittna vem du är. Kan du ditt namn och personnr...
2010-09-19, 15:37
Medlem
Windforces avatar
Hur många är röstberättigade i Sverige? Således är frågan hur många 1% är i antal personer?
2010-09-19, 15:38
Medlem
Skuggads avatar
Stod och vägde att lägga nån av rösterna på ett alliansparti, men känner sådan avsky mot häxjakten så blev full pott för SD. Invandring och integration är en hjärtefråga för mig och övriga partier känns verklighetsfrämmande när det gäller den frågan. Kul att röra om i grytan också
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windforce
Hur många är röstberättigade i Sverige? Således är frågan hur många 1% är i antal personer?

lite över 7 miljoner sades det på tv
Medlem
Citat:

-------

Borde gå att ha någon annan med giltig legitimation med dig som kan verifiera din identitet! Men är inte helt säker

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in