Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-11-20, 18:59
Medlem
knegiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaroc
Det är väl inte riktigt jämförbart med Billy Butt. Dels är det skillnad på vad som faktiskt har hänt, dels är Billy Butt inte någon internationell kändis. Honom kunde man stoppa undan utan någon uppmärksamhet från omvärlden. Det kommer inte att gå med JA. Här kommer domstolen att vara belägrad av journalister som vet hur det går till i länder med rättssäkerhet.

Jo, en sak till: möjligen vet BH också vartåt det barkar, därav hans löjliga attityd.
Citera
2010-11-20, 19:01
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roland.Pettersson
Den ena tjejen som polisanmält Julian Assange är ju den kristna socialdemokratiska Broderskapsrörelsens informationssekreterare Anna Ardin.

Jag hittade ett par intressanta bilder på henne i muslimsk slöja när hon var på resa i Gaza.
Den extremt politiskt korrekta sossen Anna Ardin säger i texten:
"På bilden har jag slöja. Det gick bra även utan förstås, men det är så mycket skönare att smälta in!"
Tänk om hon även skulle säga så här om muslimerna i Sverige:
"I Sverige har muslimerna tagit av sig slöjorna. Det går bra även med förstås, men det är så mycket skönare att smälta in!"

http://annaardin.wordpress.com/2009/...alibanprotest/

http://larslinder.wordpress.com/2009...-och-folkratt/

Jämför med detta, som diskuterats tidigare i tråden:

https://www.flashback.org/sp25030651

Anna:
"”Hej vad du är vacker” i Uppsala. Kanske blir jag glad. Förmodligen menar mannen det. Här struntar jag faktiskt i om så är fallet. Kanske kan jag skriva ett brev med hur jag känner mig, fotostatkopiera och ge till alla dessa mentala våldtäktsmän, hålla ett seminarium, skriva en motion. Fast det är förstås förknippat med stora risker. Jag förstår slöja. Jag förstår bourka. I ett patriarkalt samhälle skyddar det kvinnor. Ta först bort patriarkatet. Ta sedan bort slöjan. Inför slöja i Paraguay. Eller tillåt mig att bära en sån där kort liten kniv som puntilleron använder för att skära halsen av tjuren när matadoren misslyckats. "
Citera
2010-11-20, 19:03
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det verkar hon också ha gjort. JA anhölls i sin frånvaro 27 september, enligt häktningsframställan.

BH kan ha skrivit fel månad i sin överklagan, där han hävdar att han den 12 november kollade med åklagaren om JA var fri att lämna landet, 'om han hade t ex reseförbud' . Menar han 12 september?

Hurtig kan också ha skrivit rätt, vilket skulle göra Marianne Nys position att häkta Assange med motiveringen "flyktfara" ännu märkligare om hon bara någon dag innan sagt till Hurtig att Assange var fri att resa som han ville.

Underskatta inte Hurtig bara för att han verkar på advokaters vis med subtila nyanser i dokument istället för Silberskys trumpeter i media.
Citera
2010-11-20, 19:16
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jämför med detta, som diskuterats tidigare i tråden:

https://www.flashback.org/sp25030651

Anna:
"”Hej vad du är vacker” i Uppsala. Kanske blir jag glad. Förmodligen menar mannen det. Här struntar jag faktiskt i om så är fallet. Kanske kan jag skriva ett brev med hur jag känner mig, fotostatkopiera och ge till alla dessa mentala våldtäktsmän, hålla ett seminarium, skriva en motion. Fast det är förstås förknippat med stora risker. Jag förstår slöja. Jag förstår bourka. I ett patriarkalt samhälle skyddar det kvinnor. Ta först bort patriarkatet. Ta sedan bort slöjan. Inför slöja i Paraguay. Eller tillåt mig att bära en sån där kort liten kniv som puntilleron använder för att skära halsen av tjuren när matadoren misslyckats. "

Det där med "Hej, vad du är vacker", som hon påstår sig ha hört i Uppsala - jag kan inte låta bli att få misstanken att detta kan vara något som hon helt enkelt själv fabulerat ihop. Det låter på något sätt konstlat. Kanske hon har dålig självkänsla.
Citera
2010-11-20, 19:18
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Hurtig kan också ha skrivit rätt, vilket skulle göra Marianne Nys position att häkta Assange med motiveringen "flyktfara" ännu märkligare om hon bara någon dag innan sagt till Hurtig att Assange var fri att resa som han ville.

Underskatta inte Hurtig bara för att han verkar på advokaters vis med subtila nyanser i dokument istället för Silberskys trumpeter i media.

Jag tror inte att JA fanns i Sverige den 12 november.
Citera
2010-11-20, 19:18
Medlem
knegiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen

Det har tidigare antytts i tråden att Hurtig och Stephens kan ha delat upp rollerna mellan sig. Det lät även igår natt som att Stephens kände till detaljer (signifikans av sprucken kondom) som möjligen har kommit fram i förhandlingen.

Om Hurtig gör i slutänden nåt bra är jag den förste att dra foliehatten på mig. Tills dess....
Citera
2010-11-20, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av worldcitizen
Marianne Ny - återupptog våldtäktsanklagelsen efter omprövning från Claes Borgström.
Adv Claes Borgström har suttit i samma utredningskommittéer som kammaråklagare Marianne Ny.
Den svenska juristkåren är gravt inavlad så det behöver inte betyda någonting. Men det vore ändå intressant att veta vad det är för kommittéer. Vad handlade utredningarna om, var det på någon domstol eller något departement?
Citera
2010-11-20, 19:20
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Jag tror inte att JA fanns i Sverige den 12 november.

Det är fullt möjligt för Hurtig att ställa frågan till Ny om ett reseförbud, oavsett var Assange befann sig.
Citera
2010-11-20, 19:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Det där med "Hej, vad du är vacker", som hon påstår sig ha hört i Uppsala - jag kan inte låta bli att få misstanken att detta kan vara något som hon helt enkelt själv fabulerat ihop. Det låter på något sätt konstlat. Kanske hon har dålig självkänsla.

Eller också har hon varit med om något förskräckligt i barndomen,
jag hittar ingen annan förklaring till hennes beteende.

Självkänslan verkar vara stark men hennes skräck för normal uppvaktning
är ju skrämmande.

//Reimer
Citera
2010-11-20, 19:36
Medlem
Roland.Petterssons avatar
Senaste nytt från Anna Ardin:

"Som en av sex svenska delegater kommer jag att åka tre månader som ekumenisk följeslagare till Israel och Palestina, med avresa nu i början av december.

Att vara ekumenisk följeslagare innebär att arbeta aktivt med att försöka dämpa våld och att främja respekten för folkrätten. Genom praktisk solidaritet stöds utsatta grupper – såväl palestinier som israeler.

Ekumeniska följeslagarprogrammet i Palestina och Israel (EAPPI) är ett internationellt projekt som drivs av Kyrkornas Världsråd. Den svenska delen finansieras av Sida och administreras av Sveriges Kristna Råd."

http://annaardin.wordpress.com/2010/...lamnar-landet/

Då vet vi vad SIDA använder våre skattepengar till.
Citera
2010-11-20, 19:36
Medlem
Callass avatar
BREAKING NEWS från Vatikanen:

Citat:
Påven Benedictus XVI säger nu att användandet av kondomer i vissa fall kan rättfärdigas.
http://svt.se/2.22584/1.2241204/pave...ondom_-_ibland

Den här storyn har verkligen ruskat om hela världen!

Ber om ursäkt för OT.
Citera
2010-11-20, 19:45
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knegis
Det har tidigare antytts i tråden att Hurtig och Stephens kan ha delat upp rollerna mellan sig. Det lät även igår natt som att Stephens kände till detaljer (signifikans av sprucken kondom) som möjligen har kommit fram i förhandlingen.

Troligen känner Hurtig & co till anklagelserna i detalj, åtminstone sedan häktningsförhandlingen. Enbart åtalspunkten våldtäkt bemöter BH på drygt en sida av överklagans tätskrivna sex sidor (som jag alltså har i pappersformat).

Frågan är vad Stephens känner till om svenskt rättsväsende och om just detta skiljer sig så markant från det brittiska, exempelvis när det gäller identifiering vid förhör. Om vi håller oss till den senaste månaden har JA, enligt Hurtig, föreslagit tre saker:

- att komma till Sverige 10 oktober och eventuellt stanna någon dag. Åklagarens föreslagna datum passade ej då han föreläste för FN. Ett datum som JA föreslagit passade ej pga att utredaren var sjuk. Hurtig preciserar ej hur många förhörstillfällen som JA har ställt in, det skrivs dock återkommande i plural.

- att göra ett videolänk-förhör på Australiensiska ambassaden.

- att få frågorna skriftligt från åklagaren och skicka tillbaka sina skriftliga svar på dem.

JA var omvittnat paranoid redan innan han anklagades för sexbrott. Ponera att han inte vill sätta sin fot på svenska ambassaden, och att han faktiskt drar sig för att återvända hit. Tänk om JA är en svår klient, och det är därför som Hurtig nödgas dra upp Australiens ambassad, söndag och skriftliga frågor.

kan jag förstå att tingsrätten valde att häkta i sin frånvaro. Det förringar på intet vis hur urbota klantigt denna utredning sköttes initialt, och att det naturliga - utifrån vad vi vet i nuläget - hade varit att förhöra JA tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in