Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-12-09, 23:08
Medlem
krattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Assange har gått ut och sagt att det han anklagas för inte är sant.

Det CB syftar på är att han insinuerar en komplott pga hans arbete med WikiLeaks, vilket det faktiskt inte finns några konkreta bevis för. Jag kan hålla med om detta, och tycker att det är till nackdel för både JA och WikiLeaks att han inte skiljer på det. Det är liksom lite småvidrigt att han antyder att han ensam är någon slags superhjälte och att all yttrandefrihet går åt helvete för att han åtalas för ett till synes orelaterat sexbrott.
Citera
2010-12-09, 23:09
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Jag är 99.9 % säker på att han aldrig hördes. Det var också något som han upprepade varje gång skvallerpressen försökte intervjua honom.

Om nån jävel ska ha en omgång borde det vara AA men man får inte bära hand på kvinnor. Kanske en kvinna skulle kunna åta sig uppdraget?

Han hördes om ofredandena, innan MN tog över fallet och uppgraderade till våldtäkt. Därefter fick han gå i ovisshet tills han tröttnade och drog
Citera
2010-12-09, 23:09
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
När CB överklagade ville han ha båda målsäganden till våldtäktoffer, men inte ens MN köpte att AA blivit våldtagen. Och hon ÄR jurist, dessutom en mer erfaren sådan än CB. Lite märkligt då att AA nu twittrar om Bjästa-paralleller (enligt Sydsvenskan)

Att hon har tid för det första...
Citera
2010-12-09, 23:12
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Jag är 99.9 % säker på att han aldrig hördes. Det var också något som han upprepade varje gång skvallerpressen försökte intervjua honom.

Om nån jävel ska ha en omgång borde det vara AA men man får inte bära hand på kvinnor. Kanske en kvinna skulle kunna åta sig uppdraget?

Han hördes inte angående våldtäkten, som då enbart var fallet SW. Däremot var han på förhör angående "ofredande", dvs AA, som läckte till Expressen direkt. Det roliga var ju att när Expressen tryckte delar av förhöret tryckte de också den kommentaren.
Citera
2010-12-09, 23:13
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kratta
Det CB syftar på är att han insinuerar en komplott pga hans arbete med WikiLeaks, vilket det faktiskt inte finns några konkreta bevis för. Jag kan hålla med om detta, och tycker att det är till nackdel för både JA och WikiLeaks att han inte skiljer på det. Det är liksom lite småvidrigt att han antyder att han ensam är någon slags superhjälte och att all yttrandefrihet går åt helvete för att han åtalas för ett till synes orelaterat sexbrott.

Konkreta bevis?

Det enda konkreta beviset kanske SKL levererar om de i detalj berättar vad som orsakade att kondomen gick sönder.

Eller behöver man bara konkreta bevis när det handlar om komplotter? Inte när det handlar om våldtäkter?

Eller går man också på trovärdighet där ens agerande både innan, under och efter händelsen tas i beaktande?
Citera
2010-12-09, 23:17
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
Om nu MN inte har den uppfattningen att AA blivit våldtagen vad är då det stora scopet? Internationellt efterlyst. Interpol osv. Alltså, vad förväntar MN sig vinna i slutänden? Fame and glory?

Våldtäktsanklagelsen avser oskyddat sex med SW som initierats medan hon sov, det framgick i de punkter som lästes upp i den brittiska domstolen. Alla andra anklagelsepunkter var betydligt mildare brott med AA som 'offer'.

De hade kanske slut på kådisar? En snubbe blir alltså internationellt efterlyst som värste terroristen och inspärrad i isoleringscell därför att tjejen i efterhand kom på att hon nog egentligen bara ville ligga med honom två gånger i stället för tre (eller hur många gånger de nu gjorde det).
Citera
2010-12-09, 23:20
Medlem
Kattafankens avatar
Skulle bara se om jag mindes rätt att ASsange inställt sig till förhör, och ja - finns flera gånger i tråden. Bäst är nog Aftonbladet plus bitarna - här del 6 https://www.flashback.org/sp25216564

Citat:
Förvirringen blir inte mindre av att rutinerade Claes Borgström anser att Assange gjort sig skyldig till två fall av våldtäkt och har begärt överprövning av beslutet.

– Jag vill understryka att det saknas väsentliga uppgifter i detta reportage, uppgifter som jag grundar mitt påstående om våldtäkt på. Men jag är förhindrad att säga vad som saknas, säger Borgström som har fått läsa denna text.

Det låter som att det skulle gynna dina klienter om du berättade. Varför detta hemlighetsmakeri?

– Det skulle skada utredningen att ge offentlighet åt detta på det här stadiet.

– Jag anser att åklagaren gjort en felaktig bedömning. Jag tror att Assange kommer att bli misstänkt för sexbrott.

Men Lena tyckte först inte att hon blivit våldtagen?

– Jag anser att åklagaren gjort en felaktig bedömning. Jag tror att Assange kommer att bli misstänkt för sexbrott. – Hon är inte jurist.

Måndag.
Julian Assange inställde sig klockan 17.45 till förhör i polishuset i Kungsholmen i Stockholm. Advokat Leif Silbersky hade tidigare under dagen suttit upptaget i helikoptermålet och kunde inte tidigare. Assange delgavs misstanke om ofredandet, kondomen som han påstås ha haft sönder med flit. Han nekade.
Citera
2010-12-09, 23:21
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurnThePriest
jag har faktiskt mitt ordinarie konto. kontot jag använde förut kunde möjligtvis kopplas till min person.

om dessa kvinnor var på uppdrag av främmande makt, varför väntade de så länge med att gå till polisen och sen dessutom inte anmäla honom utan söka stöd för en tvångstestning av JA?

hade det varit politiskt motiverat så tror jag man inte hade tillåtit så mycket konstigheter som det är kring den här historien. om man ska sätta dit någon för övergrepp så borde väl det enklaste vara att först se till att bli förgripen på, sen springa hystertiskt gråtandes till polisen direkt? inte skriva en massa trevliga twitterinlägg, hålla fest i JAs ära, låta förbrytaren bo kvar i ens lägenhet osv.. allt det där talar ju emot deras utsagor.

jag spelar inte allan utan försöker bara bemöta dina konspirationsteorier med någorlunda logik.

Det behöver ju inte vara så att det var planerat från början.

Det kan ju vara så att efter att AA haft sex med JA så får hon ett samtal från sina kompisar från amerikanska ambassaden (som jag förstår det hade hon nån praktiktjänst på sveriges ambassad i usa samt att hon var inblandad med CIA sponsrade anti-castro grupper i kuba) som frågar ut henne om saken. Hon berättar som de e... dom frågar om hon inte kan hjälpa till att svartmåla honom. men hon nekar för hon ska ju föda hans barn efter hon inseminerat sig med hans sperma.

Men så får hon samtalet från SW där hon inser att hon blivit bedragen. Då slår de slint i skallen på stackars AA och hon ringer omedelbart sina CIA kontakter och berättar att hon har en plan a la sickan i jönssonligan.

Allt hon behöver är:

SWs förtroende - Check
En nitisk feminist åklagare som vill göra politisk karriär - Check
Claes Borgström - Check
CIA kontakter som fixar hela biten med press på Sveriges regering att utlämna assange när han väl kommer till Sverige - återstår att se

Om det lyckas har hon fått ihop konststycket med att få en "otrogen" älskare lagligt avrättad, nåt som säkert kommer att hyllas i hennes rebella kretsar.
Citera
2010-12-09, 23:24
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, du har rätt om du tänker historiskt. Men då har han inte varit frihetsberövad.

Vi kan älta i 100 sidor till om åtalet, men det är meningslöst. Vi får helt enkelt avvakta och se hur det blir med detta. Man ska tänka på en sak att detta är inte vilket ärende som helst där man obemärkt kan smyga med åtalet och dess underlag. Detta kommer definitivt att vara Sveriges bäst bevakade mål i världshistorien. Då duger inga halvtaskiga bevis eller oförklarliga händelser.

Det är riktigt att det är Marianne Ny som tar beslut om åtal men det är rätten som beslutar om de ska pröva sakfrågan. En åklagare ska och får inte åtala om det inte med största sannolikhet kommer att leda till en fällande dom.

Får o får... vem skulle hindra henne? Om hon känner för att gå till åtal med enbart skitgrejer så kommer hon göra det. Inte första gången åklagare går till åtal med skitbevis. I en hel del fall har de t.o.m. lyckats få folk dömda för de med.
Citera
2010-12-09, 23:30
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Jo, där har du rätt. Men det krävs i så fall att han häktas på sannolika skäl. Om de redan idag är tveksamma till att det blir åtal tror jag att de får det svårt att övertyga rätten om att det är sannolika skäl annars blir det max en vecka och därefter blir han släppt, om inte ny bevisningen kommer fram.

Men kan han övertyga rätten vid häktningsförhandlingen att han är utsatt för en komplott av de två tjejerna så är det tveksamt att det häktar honom om det finns starka tvivel till våldtäkten. Dock ligger flyktrisken honom i fatet.

Jag tror att åklagaren kommer att ha många ögon på sig så jag tror inte hon kommer att våga sig på något fulspel. Hennes tidigare hantering ligger säkert som föremål för prövning i Europeiska domstolen i framtiden.

Om han ska ha detta ur världen, vad har han då annars för alternativ?

Skojar du? Har du öht varit häktad? Sannolika skäl my ass... sagolika skäl snarare som den föregående postaren skrev. I Sverige kan du bli häktad på vilken skit som helst.

Kommer Assange till Sverige så kommer han bli häktad för de anser han som en flyktrisk. Sen kommer han att sitta där tills MN behagar ta ett beslut om åtal eller inte. Och hur lång tid det tar de vet bara gudarna.
Citera
2010-12-09, 23:33
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Om detta är uttalat officiellt att åklagaren även ska agera bödel så är det anmärkningsvärt och förmodligen grund för uppsägningen. Men, även om åklagaren är instabil så kommer hon inte att ges utrymme att driva just detta ärende annat än efter spelets regler.

Det vore ett stort nederlag för åklagaren att åtala Assange och förlora målet, med tanke på den uppmärksamhet hon själv har skapat kring detta ärende.

Det är ett större nederlag att ha skapat hela den här cirkusen med internationell efterlysning o allt och sen bara lägga ner fallet. Det skulle få hela världens media att fråga va i helvete hon syssla med, och antagligen en del obehagliga frågor till Sveriges regering om hur vårt rättssystem egentligen funkar.

Däremot om hon tar de till åtal så kan hon få det att se ut som hon faktiskt hade orsak att efterlysa han, bara på det faktumet att det faktiskt blev en rättegång av det.

Nä att det här kommer läggas ner tror jag inte ett dugg på.
Citera
2010-12-09, 23:34
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Han hördes inte angående våldtäkten, som då enbart var fallet SW. Däremot var han på förhör angående "ofredande", dvs AA, som läckte till Expressen direkt. Det roliga var ju att när Expressen tryckte delar av förhöret tryckte de också den kommentaren.

Fredag 20 augusti. MHK anhåller JA i hans frånvaro för ett fall av våldtäkt (Sofia Wilen) och ett av sexuellt ofredande (Anna Ardin). Polisrazzia runt stureplan.

Onsdag 25 augusti. Eva Finne lägger ner våldtäktsmålet: "Inget brott har begåtts". Fortsätter att undersöka ett fall av ofredande (ej sexuellt).

Fredag 27 augusti: CB överklagar Eva Finnes beslut att lägga ner våldtäktsmålet. Han dubblar och anser att det är våldtäkt mot båda.

Måndag 30:e augusti. JA hördes om ofredande. Inte ett ljud om våldtäkterna.

Onsdag 1 september : MN beslutar att återuppta ärendet, men bara kring ett våldtäktsfall, Sofia Wilen.

Fredag den 3 september: Sofia Wilen hörs. JA hörs däremot inte.

Snabba puckar, sen händer ingenting ..och ingenting..och ingenting.

Varför kunde Madame Ny inte höra JA samma dag som SW hördes, den 3:e september? Åtminstone förberedande. Missar hon sina chanser med avsikt? Pågår obehörig påverkan på rättsprocessen i kulisserna?
Senast redigerad av trenterx 2010-12-09 kl. 23:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in